آینده جامعه اسلامی اساسا بسته به حرکت مردم است

در دومین روز از اکران‌های مرکزی سینمافلسطین، میزگرد جایگاه کار فرهنگی مردمی ساخت ایران آینده، با حضور سیداحمد عبودیان، مسئول بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا و مجید بذرافکن برگزار شد.

به گزارش «عمار فیلم»، در دومین روز از اکران‌های مرکزی سینمافلسطین، میزگرد جایگاه کار فرهنگی مردمی ساخت ایران آینده، با حضور سیداحمد عبودیان، مسئول بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا و مجید بذرافکن برگزار شد.

عبودتیان در این نشست در سخنانی گفت: کارهای مردمی یک کار فوق برنامه نیست که چنین تلقی از آن داشته باشیم. مگر انقلاب را چه کسی انجام داده است اصل پیروزی انقلاب غیر از حرکت مردم بوده است؟ تحت عنوان الگوی مردم سالاری دینی اتخاذ شده یک امتی هستند و یک امام؛ تا آن جامعه را شکل بدهند. این‌ها انقلاب را شکل دادند، اگر در مرحله دولت اسلامی در حال در جا زدن هستیم، دلیلش این است که توقع‌مان این است یک حاکمیتی بیاید، دولت اسلامی را محقق کند، آینده جامعه اسلامی اساسا بسته به حرکت مردم است چه در حوزه اقتصاد و فرهنگ و سیاست.

وی خاطر نشان کرد: یکی از عرصه‌هایی که برای ما جدی است، تعلیم و تربیت است. آن چیزی که مردم در نظام فعلی آموزش و پرورش، درک کردند، محقق نمی‌شود. بسیاری از مجموعه‌های خودجوش برای اصلاح تعلیم و تربیت وارد کار شده‌اند و خودشان طراحی می‌کنند، کتاب تدوین می‌کنند. حالا شما فکر کنید بدنه‌ای به نام آموزش و پرورش که عمیق‌ترین نهاد جمهوری اسلامی که در همه جا آدم و سازمان دارد، بودجه دولتی هم دارد، این بدنه دارد کار می کند این آدم ها هم دارند این مساله را حل می کنند در حوزه های مختلف. آینده را هم قرار است این مردم بسازند. این حرکت فوق برنامه‌ای نیست. در نظام امت دینی این مردم هستند که این حرکت ها را رقم می زنند، این خمودگی که جامعه، برای این است که خیلی از مردم جایگاه خودشان را پیدا نکرده اند و خودشان را با غرب مقایسه می کنند.

وی افزود: خیلی از اوقات قدرت‌های حاکمیتی، توان این کار را ندارند و از طرف دیگر هم ما انگیزه‌های مردمی را هم از آن ها می گیریم. دولت باید خودش را در نقش تسهیل گیر و هدایت گر ببیند. در فرهنگ این اتفاق افتاده است. جشنواره عمار اتفاق منحصر فردی است که محصول ابتکار است. این اتفاق در حاکمیت نمی‌تواند بیفتد چون این حرکت چابکی می طلبد که حاکمیت این را ندارد. باید این فرصت را به مردم داد وقتی اتفاق بیفتد حرکتی مثل جهاد سازندگی رخ می دهد. چون ساز و کار حاکمیتی مشکل دارد ساز و کارها آدم ها را هم فشل می کند.

مجید بذر افکن، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) هم در سخنانی در این برنامه بیان داشت: ما امریکا را طی یک حرکت مردمی از منطقه بیرون کردیم و امروز ترامپ خودش با عنوان ژاندارم از خروج خودش صحبت می کند. این یک اتفاق سیاسی امنیتی نظامی نیست. اتفاق تمدنی است.

 وی افزود برخی از نظریه پردازان معتقدند انقلاب ها ساخته نمی شوند اما درباره انقلاب ایران نظری مخالف این دارند و می گویند انقلاب ایران ساخته شده است. تمدن اسلامی هم همین حکم را دارد. مهندسی تمدن سازی اسلامی سه رکن دارد. یک رکن آن آینده پژوهی است که در آن ابعاد کار را مشخص می کنیم. ارکان اجتماعی و لایه های تغییر اجتماعی مشخص است همچنان که در جامعه زمان پیامبر (ص) مشخص بود.  

بذرافکن اضافه کرد: در غرب خواستند با جامعه مدنی راه تعرض را بر مردم ببندند، دیدند شدنی نیست، آمدند از گروه های غیر دولتی استفاده کردند اما ما از مردم‌مان به گونه دیگری استفاده می‌کنیم. حرکت لایه های اجتماعی باید درکی از تمدن اسلامی داشته باشد که بتواند خودش را نشان دهد. امروز هم باید نسبت خودشان را مشخص کنند. در حال حاضر خیلی از فعالیت های مردمی جنبه بین المللی پیدا کرده است. مثالش همین جشنواره عمار که در غزه هم شعبه ای برای خودش زده است. این بین المللی شدن باید به جنبه های دیگری مثل آموزش و پرورش هم تسری پیدا کند و البته حضور مردم در این عرصه به این دلیل نیست که دیوان سالاری ما کند است. تصور بعضی این است که حکومت گرگی است و ما می خواهیم آن را مهار کنیم اما واقعیت این نیست. این پروژه‌ای است که باید مهندسی شود و مردم در آن نقش آفرین و مکلف‌اند. بحث این نیست که دولت کار نمی‌کند و مردم باید کارهای بر زمین مانده را بردارند.

وی تصریح کرد: در مردم سالاری دینی، مردم فقط در رأی نقش آفرین نیستند. عمرشان و جوانی‌شان را برای شکل گیری تمدن اسلامی هزینه می‌کنند. این یک مأموریت است که باید برای خودمان تعریف کنیم آن وقت می‌توانیم به دولت‌سازی اسلامی، دست پیدا کنیم. وقتی جناح مؤمن انقلابی حرکت می‌کند دولت هم پشت سر او حرکت می کند. حتی خیلی از کسانی که قبلا برای آن حرکت مردمی مانع تراشی می‌کردند به حمایت و تشویق آن مشغول می شوند.

عبودتیان در بخش دیگری از این برنامه، در خصوص میزان تحقق آرمان‌های سال ۸۸ تا به امروز بیان داشت: این حرکت در زمانی اتفاق افتاد که ما در غفلت به سر می‌بردیم. در دولتی که شاید ما احساس می‌‍کردیم به فضای آرمانی نظام اسلامی نزدیک است و خودش را به مدل حکومت امام و امت نزدیک می‌کند، در چنین شرایطی غافل شدیم و لطمه‌اش را دیدیم. حرکتی مثل‌ جشنواره عمار نمی‌توانست نتیجه روال عادی صدا و سیما باشد. این امت دولت‌ساز بر اساس نگاه مبتنی بر ابتکار و نوع آوری دست به حرکت هایی می زند که اگر حاکمیتی که در مقام تسهیل گری به میدان بیاید کار را به جایی می رساند که اتفاقی مثل عمار یکی از حسرت های بسیاری از رسانه ها می شود.

وی افزود: اینکه در سال‌های اخیر رهبری از تعابیری مثل جناح مؤمن انقلابی در مقابل خواص استفاده می‌کند، نشان دهنده این است که نقشه آینده دارد و آدرس می‌دهد به این جریان. جریانی که در عرصه امنیتی، نظامی و علمی خود را اثبات کرده است. هر جا توفیقی حاصل شده در آنجا از الگوی جهادی انقلابی استفاده شده و هر جا به بن بست خوردیم الگوهای غربی را برای مسیر حرکت خود انتخاب کرده‌ایم.