در دومین جلسه سینماتک تهران گفته شد:

«مریم» فیلمی برای تاریخ سوریه/ سه زن نماد مردمی درد کشیده

در دومین دور جدید برنامه سینماتک تهران فیلم «مریم» به کارگردانی باسل الخطیب به روی پرده رفت.

به گزارش «عمار فیلم»، در دومین دور جدید برنامه سینماتک تهران فیلم «مریم» به کارگردانی باسل الخطیب به روی پرده رفت.

محبوبه سادات افضل نژاد مجری این برنامه پیش از آغاز اکران در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه روزی نیست که خبری از سوریه نشنویم گفت: تا بحال غیر از این خبرها چه خبرهایی از مردم این کشور شنیدید؟ از اینکه چه غذایی می خورند؟ لباس های محلی شان چیست؟ تاریخ شان چطور بوده؟

وی افزود: شاید آخرین فیلم و سریالی که دیده باشید «سرای ابریشم» باشد یا آخرین تعریفی که از سوریه شنیدید از زینبیه دمشق باشد که حول و حوش ده سال پیش آخرین زائران سوریه برای شما تعریف کرده اند.

افضل نژاد ادامه داد: زنان سوری در طول قرن گذشته بارها شاهد جنگ های متعدد و سختی های بسیار بوده اند؛ از جنگ جهانی اول و اشغال شامات و الحاق سوریه به مستعمرات فرانسه تا جنگ های اعراب و اسرائیل به ویژه دو جنگ شش روزه ۱۹۶۷ و رمضان ۱۹۷۲ و بعد از آن اگر چه سوریه همیشه یک کشور امن بوده اما حمایتش از مقاومت حزب الله سوریه را در معرض تهدید قرار می داده است.

مجری برنامه ضمن معرفی فیلم تصریح کرد: فیلمی که امشب می بینیم بخش هایی از تاریخ سوریه را به شیوه ای که گویا از یک داستان متحد شکل میگیره روایت می کنه اما سه اپیزود از سه زن سوری است که از قضا همه آنها اسم شان مریم هست.

وی با اشاره به سخنان باسل الخطیب افزود: او می‌گوید: «هدف نشان دادن تاثیر شدید ناملایمات سیاسی و جنگ‌ها بر سرنوشت مردم سوریه بود. این سه زن نماد مردمی هستند که در سه عصر متوالی در طول یک قرن بیشترین مصیبت‌ها و سختی‌ها و دردها را کشیده‌اند».

افضل نژاد ادامه داد: مقطع سوم این فیلم در شهر قنیطره منطقه آزاد شده در جریان جنگ ۱۹۷۲ ضبط شده؛ منطقه ای که به دستور حافظ اسد بعد از آزادسازی همانطور به شکل خراب شده باقی ماند تا نمادی بر پیروزی سوری ها باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی فیلمساز پرداخت و گفت: باسل الخطیب که این فیلم را ساخته خودش یک کارگردان فلسطینی الاصل هست که در سال ۱۹۶۲ در هلند و از پدری شاعر به دنیا آمد و سینما را در شوروی آموخت.

افضل نژاد افزود: باسل الخطیب تا پیش از بحران اخیر در سوریه از سریال سازان و فیلمسازان مطرح سوری بود که ده ها سریال درباره مسئله فلسطین تولید کرده که از جمله مهمترین های آنها سریال «ترانه باران»، «بازگشت به حیفا»، «انا القدس»، «یحیی عیاش» و الغالبون است.

وی ادامه داد: باسل در سال های پیش از بحران سوریه همچنین در حوزه مسائل اجتماعی سوریه سریال منتقدانه ای تولید می کرد؛ خودش می گوید: در سال ۱۹۹۸ اولین سریال در مخالفت با فساد در سوریه را ساختم که هیچ وقت در سوریه پخش نشد و با مسئولان نظارتی سوریه مشکلاتی داشتم تا جایی که جلوی پخش برخی سریال‌هایم را می‌گرفتند یا جلوی ادامه تصویربرداری را می‌گرفتند اما با همه این مشکلات به عنوان کسی که به او ظلم شده لحظه‌ای به فکر خروج از کشور در دوره بحران و پشت کردن به آن و حمله به سوریه نبودم چراکه من به سوریه ایمان دارم.

افضل نژاد تاکید کرد: این کارگردان سوری فیلم های سینمایی متعددی نیز کارگردانی کرده است که از جمله آنها فیلم سینمایی «موکب الاباء» داستان اسارت اهل بیت(ع) پس از حادثه کربلاست.

وی به سرنوشت مریم پس از تولید اشاره کرد و گفت: این فیلم جز در دو جشنواره ایرانی، و یکی دو جشنواره عربی و اکران محدود در دمشق چیز دیگری نصیبش نشد و تنها از جشنواره نه چندان مطرح وهران در الجزایر جایزه گرفت چون توسط جشنواره های عربی و غربی تحریم شده بود.

مجری با بیان اینکه این فیلم دچار سیاست بازی جشنواره های هنری شده، افزود: جشنواره دبی از جمله جشنواره هایی بوده که مریم را تحریم کرد و جشنواره کن فیلم «مریم» را رد کرد و در نامه‌ای که برای کارگردان فرستادند، نوشته بودند: فیلم از ارزش هنری بالایی برخوردار است و فیلمی است که در جهان عرب چنین چیزی ندیده‌ایم اما برخی قوانین غیرهنری اجازه نمی‌دهد فیلمی سوری که توسط وزارت فرهنگ این کشور تهیه شده باشد در این جشنواره اکران شود.