«شام آخر» آماده حضور در نهمین جشنواره عمار می‌شود

مستند «شام آخر» که روایتگر زندگی مسلمانان و مسیحیان در سوریه است، در نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شرکت می‌کند.

به گزارش «عمار فیلم»، محمد قانع‌فرد، فیلمساز سینمای ایران درباره حضورش در نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با مستند «شام آخر» گفت: ایده ساخت این مستند از جایی شروع شد که تصمیم گرفتم وضعیت زندگی مسیحیان سوریه در جنگ این کشور با گروهک‌های تروریستی را به تصویر بکشم.

وی افزود: در جریان تحقیق و پژوهش برای این مستند، با روستایی به نام «معلولا» آشنا شدیم که با ۸ هزار سال قدمت در ۶۰ کیلومتری دمشق، پایتخت سوریه قرار دارد و از نظر معماری و فضای پیرامونی همانند روستاهای «میمند» و «کندوان» است.

این مستندساز ادامه داد: این روستا محل زندگی مسالمت‌آمیز مسیحیان و مسلمانان است که که به زبان «آرامی» صحبت می‌کنند. در تحقیقات‌مان متوجه شدیم اتفاق ها و حوادثی اینجا رخ داده است و به دنبال درگیری‌هایی که روی داده ۱۲ راهبه را از یکی از کلیساهای این روستا ربوده‌اند که این موضوع خط اصلی داستان مستند است.

این مستندساز یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات و مسائل ما برای انجام فیلمبرداری‌های لازم برای ساخت مستند ۶۸ دقیقه‌ای «شام آخر» عدم وجود امنیت روستای «معلولا» بود. بر اساس توافق ارتش سوریه و تروریست‌ها امنیت شکننده‌ای در این روستا حاکم بود و به همین دلیل هم نمی‌توانستیم به صورت ثابت در آنجا مستقر شویم چون احتمال اینکه مورد هدف قرار بگیریم، وجود داشت.

قانع فرد تصریح کرد: این مستند با توجه به ظرفیت و ویژگی‌های خود این قابلیت را دارد که در نقاط مختلف دنیا به نمایش گذاشته شود چراکه جنبه تبلیغی خوبی دارد.

نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» دی ماه ۹۷ در سینما فلسطین تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا ۵ آذر ماه فرصت دارند آثار خود در سایت AmmarFilm.ir ثبت و تا ۱۰ آذر ماه تحویل دبیرخانه این جشنواره دهند.