انتقاد یک پژوهشگر از القای احساس بدبختی در بین مردم از سوی رسانه ها / به دنبال واقع بینی هستیم

مجید بذرافکن گفت: پیشرفت ایران تصادفی نیست اما متأسفانه زمانی که به غرب زده ها می‌گوییم که ایران در مسائل بسیاری پیشرفت داشته یا باور نمی کنند یا ما را متهم به آمار دادن های الکی می کنند.

به گزارش «عمار فیلم»، مجید بذرافکن، پژوهشگر انقلاب اسلامی، در نشست «انقلاب اسلامی و پیشرفت» که در جمع پژوهشگران و مستندسازان جبهه انقلاب در حسینیه هنر برگزار شد با اشاره به استفاده از تعابیری نظیر افسرده ترین مردم دنیا از سوی رسانه ها درباره مردم ایران اظهار داشت: ممکن است رتبه‌های منفی بسیاری در ذهن شما از ایران وجود داشته باشد، اما از رتبه‌های بین المللی در اصطلاح به عنوان رژیم‌های سنجش و ارزیابی یاد می‌کنند.

وی با بیان این که در دنیا یک فناوری حاکمیتی به وجود آمده است که به جای آن که بگوید که چه کار کنید می گوید که نمره شما چند است و در کجا قرار دارید، اظهار داشت: در این نظام‌ها پیش از آن که به شما گفته شود این نمره برای چه به شما داده شده است حسی از عملکردتان در شما به وجود می‌آید و این حس در روحیه شما تأثیرگذار خواهد بود.

بذرافکن در ادامه سخنان خود بیان داشت: این امتیاز دهی و اصالت بخشی از مکاتب مدیریتی است که بر اساس آن شما را در وضعیت سعادتمند یا میانه و یا وضعیت فروکاسته و از هم گسیخته می‌بیند.

غرب می خواهد ما خودمان را با متر آن‌ها بسنجیم

وی با اشاره به دنیای ترسیم شده چنین مکاتبی تصریح کرد: در چنین دنیایی به شما مترهایی داده می شود که باید با آن مترها خودتان را اندازه بگیرید پیش از آن که ماهیت آن مترها را اندازه بگیرید و طبیعتاً چنین مکتبی منبعث از یک اندیشه سیاسی و اقتصادی و فلسفه ای خاص است.

بذرافکن در ادامه گفت: آیا شاخص هایی نظیر آزادی و امنیت و امثالهم که در مورد کشورهای مختلف مطرح می شود، در رابطه با زیرشاخه‌هایشان نیز صحبتی شده است و یا این که صحبتی در رابطه با این که چه رسانه‌هایی آن را منتشر می کند شده است؟!

وی با بیان این که جمهوری اسلامی در برخی حوزه‌ها به صورت ضمنی توانسته موفقیت‌هایی کسب کند، گفت: آمارهای ارائه شده از سوی غربی‌ها زبان مفاهمه ای برای داخل است و مثلا گروه‌ها و حتی نخبگان که زاویه هایی با دستگاه های مرجع کشور دارند معمولا به چنین آمارهایی مراجعه می کنند.

این پژوهشگر با طرح این پرسش که آیا جمهوری اسلامی در این زمینه ها به مدلی دست یافته است یا خیر اظهار داشت: به جرأت می توان گفت که اگر در این زمینه مدلی هم نداشته باشد اما تجربه دارد و اگر این تجربه را نتوانسته به مدلی خاص تبدیل کند مشکل از جایی دیگر است.

بذرافکن با بیان این که دنیا براساس مناسبات ظالمانه شکل گرفته است، گفت: هر دو هفته یک بار CIA سایتش را به روزسانی می کند و در این به روز رسانی در رابطه با ساده ترین مسائل برخی کشور ها آمار می دهد و اظهار نظر می کند به گونه ای که شاید در نگاه اول چنین اطلاعاتی که آن ها ارائه می دهند بی اهمیت باشد.

وی با اشاره به پیشرفت های روزافزون ایران و تحریم هایی که با آگاهی از این پیشرفت ها بر ملت ایران تحمیل شده است، اظهارداشت: ما باید بتوانیم جمهوری اسلامی را کشوری دارای منابع غنی معرفی بکینم، ایران تشکیل دهنده ۱ درصد از جمعیت جهان و دارای ۷ درصد از منابع معدنی جهان است و این فرصت هایی است که باید از آن استفاده شود.

بذرافکن با بیان این که اگر مدام آیه یأس خوانده شود نمی توانیم از داشته هامان استفاده کنیم تصریح کرد: ممکن است زمانی اندوخته ای نداشته باشیم و بگوییم نمی توانیم، اما زمانی که این همه ظرفیت داریم آیه یأس خواندن امری غلط است.

وی به برخی دیگر از داشته های ایران از حیث منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: ایران از حیث منابع ذغال سنگ ، سنگ آهن، هیدرو کربن ها دارای وضعیت بسیار خوبی است و طبق آمار هجدهمین کشور از لحاظ مساحت، سیزدهمین کشور از لحاظ تنوع زیستی و هفتمین کشور از لحاظ مساحت آبی است، اما متأسفانه اواسط بهار بسیاری این احساس را دارند که نکند در تابستان از بی آبی بمیریم و این جو سازی ها به سبب همین آمارهایی است که به صورت جهت دهی شده ارائه می شود.

این پژوهشگر انقلاب اسلامی با بیان این که متدهای توسعه ما همچنان بر مدل های دهه ۶۰ میلادی استوار است، گفت: در کتاب «مسائل توسعه» آلونسو توضیح می‌دهد که برای شرق چه متدهای توسعه‌ای نوشته شده است و چه کسی آن ها را نوشته و با پول چه کسی نوشته شده است و همین هاست که سال هاست به کشورها دیکته می‌شود.

در محاصره رسانه‌ای احساس بدبختی هستیم

وی با بیان این که در این آمارها و اعدادی که ارائه می شود باید دید سرنخ قصه به کجا می رسد، اظهار داشت: ما در محاصره رسانه‌ای احساس بدبختی هستیم و به ما اجازه نمی دهند به موفقیت فکر کنیم.

بذرافکن با بیان این که ایران در فوتیال در آسیا سال هاست که در جایگاه نخست قرار دارد، گفت: اما پیش از جام جهانی ناباوری عجیبی توسط رسانه ها ایجاد شده بود و همین مجریان فوتبال نیز که به نوعی تخصص شان در همین فوتبال است به این مسئله دامن می زدند؛ چرا که مکتبشان مکتب دیگری است و از جای دیگری سیراب می‌شوند.

این پژوهشگر انقلاب اسلامی به بحث مهاجرت نخبگان و جوسازی‌های رسانه ای در رابطه با این مسئله اشاره کرد و افزود: طبق آمار واقعی نه ژورنالیستی ما نه تنها اول نیستیم بلکه از حد متوسط جهانی پایین هستیم و این رسانه است که خط مقدم نبرد است و نتوانسته به درستی وضعیت را تبیین کند.

به دنبال واقع بینی هستیم

وی در انتها با بیان این که ما به دنبال واقعی بینی در رابطه با داشته‌ها و شرایطمان هستیم، اظهار داشت: پیشرفت ایران تصادفی نیست اما متأسفانه زمانی که به غرب زده ها می‌گوییم که ایران در مسائل بسیاری پیشرفت داشته یا باور نمی کنند یا ما را متهم به آمار دادن های الکی می کنند.