مدرسه سینمایی عمار در قاب مردم

مدرسه سینمایی عمار در تلاش است تا بتواند در حوزه‌های مختلف فیلمسازی اعم از کوتاه، بلند و نیمه‌بلند فعالیت داشته و آموزش فیلمسازان را بر عهده بگیرد.

به گزارش «عمار فیلم»، روزنامه جام جم در صفحه فرهنگی خود در گزارشی به صورت ویژه به مدرسه سینمایی عمار به عنوان یکی از مراکز تاثیرگذار هنری پرداخته است که در ادامه می خوانید.

مدرسه عمار در قاب مردم

مدرسه سینمایی عمار با هدف تولید و آموزش فیلمسازی دو سال پیش از دبیرخانه جشنواره فیلم عمار جدا شده و به صورت مستقل به فعالیت می‌پردازد.

بسیاری بر این باورند که تفکیک مدرسه سینمایی عمار از جشنواره سبب ایجاد تمرکز در این حوزه شد. به باور آنها به‌وجود آمدن ساز و کارهایی دقیق و تولید همراه با کیفیت بهتر از جمله مهم‌ترین دستاوردهایی بود که در طرح تفکیک جشنواره از مدرسه سینمایی عمار حاصل شد.

این مدرسه در تلاش است تا بتواند در حوزه‌های مختلف فیلمسازی اعم از کوتاه، بلند و نیمه‌بلند فعالیت داشته و آموزش فیلمسازان را بر عهده بگیرد.

آنچه مشخص است این‌که اکثر آموزش‌های مدرسه سینمایی عمار در حین کار صورت می‌گیرد. به این مفهوم که بسیاری از پروسه‌های آموزشی مدرسه سینمایی عمار در حین تولید فیلم صورت می‌گیرد به طوری که فیلمسازان جوان با همراهی افرادی با تجربه دست به تولید فیلم می‌زنند. مدرسه سینمایی عمار همواره به‌دنبال تولیدات حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در کنار یکدیگر است و سعی داشته تا به‌صورت پلکانی از فیلم کوتاه تا بلند زمینه ساخت فیلم را برای علاقه مندان فراهم کند. ضمن این‌که جشنواره عمار یکی از محافل مهم برای استعدادیابی است.

این مدرسه اما به طور مرتب جوانانی را که در شهرستان‌های ایران به فیلمسازی مشغول بوده و در جشنواره‌های مختلف شرکت می‌کنند را پیگیری می‌کند. این مدرسه بنا به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های تشویقی برای تولید آثار مردمی می‌کند. به‌عنوان مثال این مدرسه همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، تولید پنج اثر مستند درباره سوژه‌ها و حرکت‌های مردمی را آغاز کرد. یا در یکی از آخرین فعالیت‌های این مدرسه فراخوانی منتشر شده است که بنا بر آن این مدرسه تولید برنامه‌ای تلویزیونی با موضوع روستا را در دستور کار خود داده است و برای این منظور، علاقمندان می‌توانند سوژه‌های خود را به این مرکز معرفی کنند.

تأثیرگذاری با برانگیختن احساسات

مدرسه سینمایی عمار مدتی است که در حوزه حمایت از تولید داخلی، اقدام به تولید تیزرهای کوتاهی کرده که فضای متفاوت آن نسبت به تبلیغاتی که اغلب در جعبه جادویی دیده می‌شوند، تا حدی توجه مخاطب را به خود جلب کرده‌اند. این تیزرها در قالب فیلم‌های کوتاه داستانی که در فضای زندگی روزمره رقم می‌خورند، بیننده را با ۲ نگاه به خرید تولیدات داخلی دعوت می‌کنند. 

یکی از این مجموعه داستان‌ها از دید خریداران شکل گرفته و در بخش دیگر هم تماشاگران با تولیدکنندگان و کارگران در طول همان داستان کوتاه برخوردی دارند که تأثیرش، حتی برای چند لحظه آنها را با یکدیگر همراه می‌کند. در این تولیدات برانگیختن احساسات عاملی است که باعث می‌شود تا تلنگری که هدف سازندگان این گروه است، به مخاطب زده شود و او به گونه‌ای تحت‌تأثیر قرار بگیرد، شیوه‌ای که اغلب با نشان دادن نمادی از زندگی و دغدغه کارگران و تولیدکنندگان بعد از بیکاری به‌دلیل عدم‌حمایت‌های لازم، اتفاق می‌افتد.