دو برادر، روایت ۲ قهرمان

«شهید محمدرضا تیموری» اواخر جنگ تحمیلی، بعد از پذیرش قطعنامه شهید می‌شود و «شهید جواد تیموری» در حادثه تروریستی حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی در سال 96 به شهادت می‌رسد.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از روزنامه وطن امروز، شهید جواد تیموری، پاسدار مجلس شورای اسلامی، یکی از شهدای حمله تروریستی به مجلس بود که با مقاومت خود در گیت ورودی مجلس در مقابل تروریست‌ها مانع ورود آنها به صحن مجلس شد. شهید تیموری برادری هم دارد که او هم در سال‌های دفاع‌مقدس به شهادت رسیده است.

«دو برادر» مستندی به کارگردانی محمدسعید غدیریان و روایتی از این دو برادر شهید است که به فاصله ۳۰سال از یکدیگر در دفاع از انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند. غدیریان درباره مستندش گفت: «دو برادر» مستندی در رابطه با ۲ برادر شهید است که هیچ‌گاه همدیگر را ندیده‌اند. «شهید محمدرضا تیموری» اواخر جنگ تحمیلی، بعد از پذیرش قطعنامه شهید می‌شود و «شهید جواد تیموری» در حادثه تروریستی حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۶ به شهادت می‌رسد.

ما فیلمبرداری را از روز چهلم آغاز کردیم، یعنی مراسم چهلم ایشان را در مسجد «قمربنی هاشم» فیلمبرداری کردیم. خانواده شهید تیموری خیلی زحمت کشیدند و ما خیلی آنها را اذیت کردیم چون ۴۰ روز از شهادت «شهید جواد تیموری» گذشته بود که ما کار را شروع کردیم، این هم برای ما سخت بود که بخواهیم به خانواده نزدیک شویم و هم برای آنها سخت بود.

این مستندساز درباره چگونگی آشنایی‌اش با این دو برادر شهید اظهار داشت: بعد از شهادت شهید جواد تیموری، از طریق رسانه‌ها با آنها و خانواده‌شان آشنا شدم. وقتی دیدم خانواده‌ای هست که یک فرزندشان در جنگ تحمیلی شهید شده و فرزند دیگرشان در سال ۹۶ در تهران، برایم جالب شد و تصمیم به ساخت مستندی درباره آنها گرفتم.

غدیریان توضیح داد: شهید محمدرضا تیموری، بعد از پذیرش قطعنامه۵۹۸ به همراه خیلی از نیروها که در حال بازگشت از جبهه‌ها بودند، در جاده اهواز- خرمشهر، غافلگیر و محاصره می‌شوند و بسیاری از آنها به شهادت می‌رسند. از ۱۶۰ رزمنده، ۵-۴ نفرشان نجات پیدا می‌کنند و چند نفر هم اسیر می‌شوند از جمله دکتر محمد حاج‌بابایی که در مستند هم حضور دارد. دکتر بیاتی و ۳-۲ نفر دیگر نیز می‌توانند جان‌شان را نجات دهند و اسیر نمی‌شوند.

وی ادامه داد: شهید جواد تیموری، برادر کوچک محمدرضاست که مسؤول حفاظت بخش مردمی ساختمان مجلس شورای اسلامی بود و هفدهم خردادماه سال ۹۶ در حمله تروریستی عوامل داعش به مجلس به شهادت رسید.

کارگردان مستند «دو برادر» در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: مدتی مصاحبه‌های زیادی با خانواده‌های شهدا می‌گرفتم. یک‌بار از پدر شهیدی که درباره فرستادن بچه‌های‌شان به جنگ می‌گفت، پرسیدم شما که می‌دانستی ممکن است پسرت شهید شود، چرا باز هم او را فرستادی؟ با جدیت خاصی در جواب من گفت: چه داری می‌گویی؟ بله که می‌دانستم! با اینکه ناراحت بود از اینکه فرزندش شهید شده اما انگار این را یک وظیفه می‌دانست. در خانواده شهدا و خانواده‌های مذهبی که شهید داده‌اند، این موضوع وجود دارد. بویژه اگر با مادران شهدا هم‌صحبت شوید این مسأله واضح است، به‌رغم اینکه می‌دانند ممکن است فرزندشان شهید شود ولی وقتی پای انقلاب، دفاع و جنگ در راه خدا برسد، کوتاه نمی‌آیند.

غدیریان تصریح کرد: به تصویر کشیدن آدم‌هایی که در بدترین شرایط ممکن، بهترین تصمیمات را می‌گیرند و مفاهیمی از جنس امید، آرمان‌خواهی، عدالت‌خواهی، تلاش، وحدت، ظلم‌ستیزی، اخلاق‌مداری و… را دارند، سبب می‌شود در مخاطب تأثیر بگذارد. وقتی این تأثیرگذاری انجام شود درواقع ما نسلی را با این مفاهیم تربیت کرده‌ایم.