وحید جلیلی در شاهرود:

جنبش طرح مسأله در کشور ایجاد شود/ ادبیات عدالت‌خواهی نیازمند تازه‌سازی است

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: امروز باید جنبش طرح مسأله در کشور ایجاد شود و ادبیات عدالت‌خواهی نیازمند تازه‌سازی است.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری فارس، وحید جلیلی شب گذشته در یادواره شهدای کار و کارگر استان سمنان در تالار شقایق‌های دانشگاه صنعتی شاهرود در سخنانی با اشاره به نگاه به پشت سر و اتفاقات رخ داده در سال‌های اخیر، افزود: واقعیت این است که اتفاق‌های مبارکی روی داده و پیشرفت‌های خوبی در حوزه عدالت‌خواهی چه در وجه ایجابی و چه سلبی مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی گفتمان عدالت‌خواهی نهادینه نشده بود و بسیار طول کشید تا این گفتمان رشد کند و در حرکت کلی نظام اسلامی تأثیر گذاشت.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: امروز کلیدواژه‌های بحث عدالت بسیار رایج شده؛ اما به یک تازه‌گردانی در ادبیات عدالت‌خواهی نیازمندیم و این گفتمان با درس و عبرت گرفتن از گذشته باید تجدید مطلع کند و برای آینده روشن‌تر به ترمیم ادبیات عدالت‌خواهی نیاز است.

جلیلی خاطرنشان کرد: ادبیات مطالبه‌گری یکی از لوازم حیات جمهوری اسلامی است. نظام مردم‌سالاری دینی نیازمند مدیریت پاسخگو و مردم پرسش‌گر است.

وی تصریح کرد: امروز برخی اگر حاشیه امنیتی در ارتکاب فساد دارند، باید این حاشیه برداشته شود.

انقلاب اسلامی آمده که دولت‌ها پاسخگو باشد

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اضافه کرد: باید بیش از این تلاش کنیم تا مسؤولان پاسخگو باشند؛ انقلاب اسلامی آمده که دولت‌ها پاسخگو باشد.

جلیلی بیان داشت: بسیاری از خطاها، خیانت‌ها و کم‌کاری‌ها در فضای رسمی قطعه مکمل پازلی است که مردم، نخبگان و تشکل‌ها در آن سکوت و غفلت کرده‌اند.

وی گفت: امروز نیازمند این هستیم که مسائلی را طرح کنیم و به سمت حل آن برویم و جنبش طرح مسأله باید ایجاد شود؛ اما برابر این جنبش، جریانی وجود دارد که به‌مثابه قیچی عمل می‌کند و جریان فراگیری برای تخدیر جامعه مشغول فعالیت است تا ذهن جامعه را از مسائل مهم پرت و به مسائل پیش پا افتاده هدایت کند.

وی بیان کرد: جریان دیگری نیز وجود دارد که جریان یأس‌افکنی و سیاه‌نمایی است و این هم قابل انکار نیست. امروز بیش از ۱۰۰ ماهواره بر فراز ایران کار می‌کنند و سایت‌ها و کانال‌ها با هدف در حال فعالیت هستند تا هرچه نیمه‌ خالی در جمهوری اسلامی وجود دارد، بزرگ‌نمایی کنند و اتفاقات خوب را از چشم‌ها بپوشانند.

کوچک‌ترین مشکل در زلزله کرمانشاه بزرگنمایی می‌شد

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به زمین‌لرزه کرمانشاه گفت: کوچک‌ترین مشکل در زلزله کرمانشاه بزرگنمایی و تحلیل و نظام اسلامی متهم می‌شد. ماهواره‌ها و شبکه‌های مختلف در همان ایام، شهر سرپل ذهاب را زیر نظر داشتند اما نشان نمی‌دادند که امام‌جمعه‌اش در چادر زندگی می‌کند و هیچ‌کس از این موضوع خبردار نمی‌شد.

جلیلی ادامه داد: امروز تلاش دشمن این است که سیاه‌نمایی بیشتر شود و از نیمه پر لیوان صحبت نشود و اگر صحبت کنید و از خوبی‌ها و پیشرفت‌ها بگویید، متهم می‌شوید که از فقر و اختلاس خبر ندارید.

وی افزود: اگر می‌خواهیم طرح مسأله کنیم، باید آسیب‌ها، آفت‌ها و خیانت‌ها را ببینیم و درست تشخیص دهیم؛ اما این نیمی از مسیر برای رسیدن به مسأله است و بخش دیگر، داشته‌ها و توانایی‌هاست که می‌توان ناتوانی‌ها را با آن جبران کرد و باید ظرفیت‌ها را به کار گرفت تا نقصان‌ها برطرف شود.

جنبش طرح مسأله امید در کشور ایجاد می‌کند

جلیلی با اشاره به عدالت که در قرآن بر آن تأکید شده است، عنوان کرد: همه ما در این زمینه مسؤول هستیم.

وی با تأکید بر لزوم عمل کردن جزء جزء افراد به مسؤولیت خود در جامعه گفت: باید حداکثر جامعه وارد عمل شوند و مردم در میدان حضور و همه اقشار در جامعه نقش داشته باشند و واکنش نشان دهند.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: در دهه ۶۰ که گفتمان ما انقلابی و ساده‌زیستی بود، جوانان در دورافتاده‌ترین نقاط کمک می‌کردند تا به عدالت نزدیک شویم و عدالت‌خواهی مطالبه‌گری بود و در کنار آن عمل وجود داشت.

جلیلی اضافه کرد: تشکل‌های بسیار مردمی چون جهاد و بسیج شکل گرفت و این هم‌افزایی گامی رو به جلو است.

وی افزود: اگر بتوانیم داشته‌ها و نداشته‌ها، آسیب‌ها و آفت‌ها را در کنار ظرفیت‌ها و امکانات کشور ببینیم، امید می‌رود که اتفاقات مثبتی بیفتد و جنبش طرح مسأله امید در کشور ایجاد می‌کند و نقاط ضعف را می‌بیند و دستاوردها را انکار نمی‌کند.