انیمیشن بومی ایران برای جهانی شدن سرمایه‌گذار می‌خواهد

انيميشن به خاطر ذات سرگرم‌كننده‌اش و ارتباط مستقيمي كه با كودكان برقرار مي‌كند، زمينه مناسبي براي القاي مفاهيم فرهنگي به نسلي است كه در مقابل اين تهاجم هيچ‌گونه ابزاري براي دفاع از خود ندارد.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از جوان آنلاین، انیمیشن‌سازی ایرانی یکی از راه‌های مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن است. انیمیشن به خاطر ذات سرگرم‌کننده‌اش و ارتباط مستقیمی که با کودکان برقرار می‌کند، زمینه مناسبی برای القای مفاهیم فرهنگی به نسلی است که در مقابل این تهاجم هیچ‌گونه ابزاری برای دفاع از خود ندارد. در سال‌های اخیر جوانان ایرانی تلاش کرده‌اند با پرداخت به انیمیشن تجاری راه را برای تولید آثار ملی برای ارائه به کودکان ایرانی، هموار کنند. کارشناسان صنعت پویانمایی در آستانه برگزاری نخستین جشنواره پویانمایی ایران، در گفت‌وگو با «جوان» درباره وضعیت انیمیشن‌سازی ایرانی و آینده آن اظهارنظر کرده‌اند.

همپای استاندارد جهانی هستیم

محمدرضا کریمی صارمی، تهیه‌کننده انیمیشن می‌گوید: در دهه اخیر آثار انیمیشنی بومی از نظر محتوا، گرافیک، موسیقی، توجه به ادبیات کهن و رعایت استانداردهای بین‌المللی در سطح خوبی قرار دارند و با توجه به تکنیک قوی مورد استفاده در این تولیدات، راه زیادی تا رسیدن به تراز کمپانی‌های بزرگ دنیای انیمیشن تلویزیونی ندارند.

کریمی صارمی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره پویانمایی می‌افزاید: با توجه به آثار خوبی که در بخش مجموعه‌های جشنواره ملی پویانمایی مشاهده کردیم می‌توان گفت این آثار بومی می‌توانند در نهادینه کردن فرهنگ ایرانی در کودکان و نوجوانان کشور مؤثر باشد.

وی تأکید می‌کند: حوزه فعالیت‌های انیمیشنی ایران طی ۳۰ سال گذشته ویژه کودکان بوده است ولی در آثار جدید تولیدی داخل مشاهده شد که ویژه نوجوانان نیز کارهای خوبی صورت گرفته است که قطعا تأثیرگذاری خوبی خواهند داشت. عضو هیئت داوران جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران معتقد است تأثیرات تولیدات انیمیشنی غربی که شبکه‌های کشور و افکار فرزندان جامعه ما را درگیر کرده و در حال ایجاد خلق‌وخوی خاصی در آنها بوده در حال برطرف شدن است و امروزه به حدی از خودکفایی در تولید آثار انیمیشنی بومی رسیده‎‌ایم که این مسئله جریان مثبتی را در ذهن و روح کودکان و نوجوانان ما ایجاد خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری برای رشد انیمیشن

کریمی صارمی ادامه می‌دهد: اگر سرمایه‌گذاری صحیح در زمینه تولیدات انیمیشنی در کشور صورت گیرد بی‌شک می‌توان آثار قوی و مطابق با استانداردهای بین‌المللی و همتراز با تولیدات فاخر بین‌المللی تولید کرد.

وی در ادامه اذعان می‌کند: در دهه اخیر آثار انیمیشنی بومی از نظر محتوا، گرافیک، موسیقی، توجه به ادبیات کهن و رعایت استانداردهای بین‌المللی در سطح خوبی قرار دارند و با توجه به تکنیک قوی مورد استفاده در این تولیدات، راه زیادی تا رسیدن به تراز کمپانی‌های بزرگ دنیای انیمیشن تلویزیونی ندارند. عضو شورای هماهنگی صنعت انیمیشن ایران می‌گوید: با فراهم کردن شرایط مناسب برای نمایش تولیدات انیمیشنی بومی خوب باید سازندگان این تولیدات را یاری کرد. کریمی صارمی می‌افزاید:آثار بسیار خوبی به ویژه از بخش شهرستان‌های کشور به جشنواره ملی پویانمایی رسیده است که این نشان می‌دهد انیمیشن محدود به مرکز نیست و باید به تولیدات استانی توجه ویژه داشت.

صنعت انیمیشن در راه اتفاق بزرگ

علیرضا گلپایگانی، کارگردان و تهیه‌کننده انیمیشن نیز بیان می‌کند: انیمیشن‌های جدید تولیدی در جشنواره ملی پویانمایی در قیاس با تولیدات انیمیشنی در کشور در سال‌های گذشته نشان می‌دهد اتفاق بزرگی در صنعت انیمیشن ایران در حال رخ دادن است که این تحول شاید از چشم صاحبان انیمیشن نیز پنهان مانده است. داور جشنواره ملی پویانمایی می‌گوید: بسیاری از آثار جشنواره ملی پویانمایی در بخش فیلم‌ کوتاه و بلند از نظر تکنیکی قابل رقابت با محصولات خارجی هستند.

کارگردان آثار پویانمایی اضافه می‌کند: «صنعت هنر» انیمیشن ایران به بلوغ و تکامل رسیده است؛ اعتراف می‌کنم آثار انیمیشنی ایرانی از نظر فنی کمترین اشکال را دارند و از نظر محتوایی نیز کمتر کارهای تکراری به چشم می‌خورد. گلپایگانی می‌افزاید: تولیدات جشنواره ملی پویانمایی از نظر محتوایی که شامل فرایند قصه‌گویی، داستان و دیالوگ‌پردازی‌ می‌شود نیز رشد خوبی داشته‌اند و ارتباط خوبی با مخاطب برقرار می‌کنند؛ گرچه این آثار تا رسیدن به سطح مطلوب بین‌المللی فاصله دارند ولی در قیاس با تولیدات سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته‌اند.

وی تأکید می‌کند: به دلیل مشکلات اقتصادی و وجود بحران سفارش در عرصه تولیدات انیمیشنی طی سال‌های اخیر انتظار تولیدات فاخر و تکنیکال نداشتیم اما مشاهده کردیم که هنرمندان صنعت هنر انیمیشن ایران آثار فاخری تولید و ارائه کردند که این مسئله بسیار قابل تحسین و توجه است. گلپایگانی تصریح می‌کند:رشد بیشتر صنعت هنر انیمیشن ایران در گرو دیده شدن افراد جدید و توانمندی است که به این عرصه وارد شده‌اند و همچنین استمرار همکاری با این افراد در راستای تولیدات جدید انیمیشنی.

انیمیشن بومی را ترویج می‌دهیم

امید خوش‌نظر، کارگردان انیمیشن در پاسخ به سؤال «جوان» درباره تأثیر جشنواره ملی پویانمایی در رونق صنعت انیمیشن می‌گوید: سازمان صدا و سیما با توجه به اینکه مخاطبان زیادی دارد، وظیفه اشاعه فرهنگ بومی ایرانی- اسلامی را دارد که یکی از راه‌های مهم در این زمینه برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره ملی پویانمایی است. خوش نظر می‌افزاید: جشنواره ملی پویانمایی با گردهم‌آوردن مجموعه‌ای از تولیدکنندگان، تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذارها و فراهم کردن زمینه تبادلات اطلاعات و نظر بین آنها می‌تواند به خوبی قابلیت‌های مفهومی و استراتژیکی که وجود دارد را به تولیدکنندگان ارائه کند تا آنها بدانند که حول چه مضامینی تولیدات داشته باشند. عضو جدید شورای انیمیشن مرکز گسترش تأکید می‌کند: معمولاً جشنواره‌ها در دوره‌ای شروع می‌شوند و در دوره‌ای به پایان می‌رسند و اغلب زمانی به پایان می‌رسند که زمان بهره‌برداری آنها فرارسیده است. منتخبان جشنواره‌ها باید این امکان را پیدا کنند که به صورت کاربردی در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنند حمایت شوند تا بتوانند در طول سال و تا دوره بعدی جشنواره تولیدات بهتری به صورت متمرکز ارائه کنند.

خوش‌نظر بیان می‌کند: جشنواره ملی پویانمایی می‌تواند محلی باشد برای آموزش علاقه‌مندانی که در این حوزه فعال هستند ولی هنوز به روز نیستند، به ویژه آنها که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند. یکی از دلایلی که انیمیشن در ایران هنوز آنطور که شایسته آن است جدی گرفته نمی‌شود این است که فضای رقابتی برای انیمیشن‌های ایرانی وجود نداشته است. در فضای غیر رقابتی نیز تلاش مؤثری برای بالا بردن سطح تولیدات انجام نشده و حتی از نظر هم‌افزایی فعالیت‌های گروهی کار در خور شأنی انجام نشده است. جشنواره پویانمایی می‌تواند در کنار ایجاد حس رقابت‌پذیری، منجر به معرفی استعداد‌های جوان در عرصه تولید انیمیشن ایرانی شود.

از سوی دیگر جشنواره‌ها در سراسر دنیا نقش هدایت‌کننده و سیاستگذار را بازی می‌کنند، مسئله‌ای که خلأ آن در صنعت انیمیشن ایران مشهود بوده است و امید می‌رود با ایجاد جشنواره‌های رقابتی این مسئله نیز حل شود و در آینده نزدیک شاهد حضور پررنگ‌تر آثار انیمیشن ایرانی در تلویزیون ایران و عرصه بین‌المللی باشیم.