گزارش میدانی فارس از یک اقدام تمیز فرهنگی

قدمی که هرچند دیر اما برداشته شد/ حمایت مراکز فرهنگی اصفهان از فیلم «به وقت شام»

پس از بی‌مهری‌هایی که در سالیان گذشته به فیلم‌های ارزشی شد اما ظاهراً سال 97 با حمایت مراکز فرهنگی شهر اصفهان از این آثار آغاز شده است.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری فارس، چند سال پیش بود که فیلم‌هایی با محتوای فرهنگی نابی ساخته شد و مورد بی‌مهری و استقبال نه چندان خوب مردم و حتی اهالی فرهنگ قرار گرفت؛ فیلم‌های ارزشی که برای ساختشان زحمات بسیاری کشیده می‌شد و تبلیغات نسبتاً خوبی هم انجام می‌گرفت اما نتیجه کار فروش کم این فیلم‌ها بود و این در زمانی رخ می‌داد که برخی فیلم‌های سیاه‌نمایی و طنزهای بی‌محتوا در صدر فروش سینماها ایستاده بودند.

اما پس از این اتفاقات در سال‌های اخیر یکی از دغدغه‌های اهالی فرهنگ حمایت از فیلم‌های ارزشی ساخته شده توسط کارگردان‌های مطرح و حتی نوپای کشور است، دغدغه‌ای که کم‌کم در عمل نمود پیدا کرده و شاهد اقدامات خوبی از این قشر جامعه هستیم.

در همین راستا این روزها و با اکران نوروزی فیلم «به وقت شام» نیز شاهد اقداماتی از طرف مراکز فرهنگی و هیأت‌های اصفهان در راستای حمایت از فیلم‌های ارزشی ساخته شده هستیم؛ پس از پایان تعطیلات نوروزی بود که مراکز فرهنگی در کانال‌های تلگرامی خود اقدام به اطلاع‌رسانی برنامه‌های خود برای اکران فیلم به وقت شام به صورت اختصاصی برای اعضای خود کردند.

«بعضی نام‌ها عجیب بوی غربت می‌دهند، شنیدنشان قصه‌ای را تداعی می‌کند که رنگ غربت دارد؛ بعضی نام‌ها به وسعت تاریخ غریب هستند و همیشه بوی قصه‌های غصه را به همراه دارند» شاید بتوان نخستین قدم را اقدام گروه فرهنگی فانوس با مقدمه همین چند جمله برای اکران اختصاصی فیلم «به وقت شام» عنوان کرد، فانوس این برنامه را برای جمعه ۱۷ فروردین ساعت ۱۶:۱۵ برنامه‌ریزی کرد.

البته این اقدام از جمله برنامه‌های ادامه‌دار در این مرکز فرهنگی است چرا که پیش از این نیز اعضای این گروه در روز جمعه یک دی ماه ساعت ۱۰ صبح به تماشای فیلم «اشنوگل» نشستند و با اکران پویانمایی «فهرست مقدس» در روز جمعه ۱۵ دی ماه ساعت ۱۰ در سینما حضور پیدا کردند و این فیلم‌ها را نیز به تماشا نشستند.

با استقبال خوبی که از برنامه اکران اختصاصی به وقت شام توسط فانوس انجام شد این گروه فرهنگی دومین اکران اختصاصی را نیز در برنامه خود قرار داد و سانس ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه روز جمعه ۳۱ فروردین را نیز به اکران خصوصی به وقت شام اختصاص داد.

سپس اکران اختصاصی فیلم به وقت شام البته با حضور خانواده شهدای مدافع حرم مجیری، کاظمی، براتی، یوسفیان، دایی تقی و شاه‌سنایی توسط لشکر ۱۴ امام حسین برنامه‌ریزی شد؛ اکرانی که برای شرکت‌کنندگان به صورت بلیت نیم‌بها در نظر گرفته شده بود و با استقبال چند هیأت بزرگ اصفهان نیز رو به رو شد.

در پی انتشار خبر این برنامه هیأت «فدائیان حسین (ع)» این برنامه را که در سانس ساعت ۱۸:۳۰ روز چهارشنبه ۲۹ فروردین در سینما سپاهان بود را اطلاع‌رسانی کرد، در ادامه هیأت «حسین جان» نیز برای اعضایش این امکان را به وجود آورد تا بتوانند در این اکران حضور پیدا کنند.

برگزاری این برنامه با استقبال زیاد دغدغه‌مندان فرهنگی رو به رو شد تا این‌که برای دومین بار اکران اختصاصی در همان روز و در سانس ساعت ۲۲:۳۰ با ۵۰ درصد تخفیف و با حضور خانواده شهید حججی، شهید اسحاقیان، شهید رضایی و شهید ابراهیمی برگزار شود.

مرکز فرهنگی عاشورائیان نیز دیگر اقدام کننده در این راستا بود که برنامه اکران خصوصی خود برای اعضایش را در روز جمعه ۱۷ فروردین ساعت ۱۰ الی ۱۲ در پردیس سینمایی چهارباغ قرار داد.

بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان نیز با همکاری بسیج دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اکران فیلم سینمایی «به وقت شام» را برای روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۴ الی ۱۶ برنامه‌ریزی کرده‌اند.

در ادامه حمایت مراکز فرهنگی از این فیلم، مرکز فرهنگی مکتب‌الصادق(ع) نیز با اختصاص سانس ساعت ۲۰:۴۵ سینما فلسطین در روز دوم اردیبهشت به اکران فیلم به وقت شام برای اعضای خود قدم بعدی را برای حمایت از این فیلم برداشت.

برنامه از ساعت ۲۰ اعلام شده بود و در همان دقایق ابتدایی حضور من در این برنامه با صحنه‌ای مواجه شدم که کمی دور از انتظار بود، حضور خانواده‌ها در همان دقایق ابتدایی نشان از شوق مردم برای تماشای این فیلم می‌داد؛ از آنجائی که اعضای مرکز با همدیگر آشنا بودند در بدو ورود به سالن با یکدیگر سلام و احوالپرسی گرمی داشتند.

پس از گذشت حدود ۲۰ دقیقه دیگر سالن سینما فلسطین جای رفت و آمد نداشت و سالن انتظار این سینما مملو از تماشاگرانی بود که چند دقیقه یک بار به ساعت خود نگاهی می‌انداختند و منتظر باز شدن درب‌های سالن سینما بودند؛ یکی دو نفر از بچه‌های هیأت نیز در بین جمعیت ذرت بوداده پخش می‌کردند.

قبلاً فیلم را دیدم اما دوباره به سینما آمدم

با برخی از این تماشاگران که صحبت می‌کردم متوجه شدم که پیش از این فیلم را تماشا کرده‌اند، یکی دو نفرشان در اکران‌های جشنواره فیلم فجر در اصفهان فیلم را دیده بودند، برخی نیز در روزهای تعطیلات نوروزی به تماشای فیلم آمده بودند اما وقتی دلیل حضور مجددشان در سینما را جویا شدم یک جواب در همه مشترک بود و آن «برای حمایت از این فیلم به سینما آمده‌ام» بود؛ البته یکی دو نفر هم که در دفعه نخستی که فیلم را تماشا کرده بودند محو داستان فیلم شده بودند، می‌گفتند: این بار برای تماشای دقیق‌تر ابعاد هنری فیلم آمده‌ایم.

درب‌های سالن سینما باز شد و جمعیت بر روی صندلی‌های سالن سینما جای گرفتند، تقریباً همه سالن پر شده بود تا نهایتاً فیلم آغاز شد؛ به هیجان آمدن جمعیت در خلال اتفاقات فیلم از دست زدن‌هایشان در صحنه‌های خاص فیلم مشخص بود و البته چشمانی که در صحنه‌های تراژدی فیلم بارانی می‌شد.

پس از فیلم همچنان اشک بر روی گونه‌های برخی تماشاگران و به خصوص خانم‌ها نشان از غمی می‌داد که در پایان فیلم نهفته بود؛ خروج زودهنگام برخی در سکانس پایانی به وقت شام نیز حاکی از این بود که این تماشاگران قبلاً فیلم را دیده‌اند و از پایان فیلم خبر دارند.

نظر تماشاگران

پس از فیلم نظرات کلی افراد نسبت به فیلم مثبت بود و اکثراً از اینکه وقتشان را برای تماشای این فیلم اختصاص داده بودند ابراز خوشحالی و رضایت می‌کردند؛ یکی از تماشاگران خانم می‌گفت: فیلم خیلی زیبا بود و موضوع جذابی داشت، تماشاگر خانم دیگری نیز از فیلم و محتوایش ابراز رضایت کرد؛ تماشاگر آقای جوانی اما معتقد بود فیلم از نظر محتوایی و مکالمه‌ای نسخه تکرار شده فیلم‌های قبلی حاتمی‌کیا بود اما معتقد بود فیلم از لحاظ هنری بسیار قوی ساخته شده است.

زوج جوانی که برای دومین بار به تماشای این فیلم نشسته بودند و برای بررسی ابعاد و جزئیات هنری فیلم آمده بودند می‌گفتند دوباره محو داستان فیلم شدیم و بررسی جزئیات را فراموش کردیم؛ همچنین خوشحال بودند که برای دفعه دوم فیلم را تماشا می‌کردند و عنوان کردند که منظور و مفهوم برخی صحنه‌های فیلم را در مرتبه نخست متوجه نشده بودند.

البته بودند کسانی که معتقد بودند بهتر است به جای این فیلم‌های ناراحت کننده فیلم‌های طنز را برای اکران اختصاصی انتخاب کنند که نشان از کم‌کاری هنرمندان ارزشی ما در حوزه طنز دارد چرا که این حیطه مخاطبان بسیاری دارد و فروش برخی طنزهای اخیر در سال ۹۶ به وضوح ذائقه مخاطب در فیلم طنز را بیان می‌کند.

میثم معصومی با اشاره به نیاز سینما به حضور فیلم‌های ارزشی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر با ظهور جشنواره عمار و پرداختن به ساخت فیلم‌های ارزشی آرام‌آرام زمینه ایجاد شد تا در سایر جشنواره‌ها مثل جشنواره فجر نیز فضایی برای حضور این قبیل فیلم‌ها هموار شود.

وی اذعان داشت: از طرفی شرایط فراهم شده تا بسیاری از دست‌اندرکاران هنر هفتم به سمت ساخت این دسته از فیلم‌ها سوق پیدا کنند که باعث تغییر و تحول مثبت فرهنگی و همچنین ارتقای ذائقه مردم از فیلم‌هایی که اساساً بی‌محتوا هستند و منجر به ضربه زدن به فرهنگ و اصالت جامعه می‌زند، شود.

وظیفه اهالی فرهنگ حضور در سینماست

یکی از دست‌اندرکاران برگزاری این برنامه ابراز داشت: حال پس از این‌که این اتفاق خوب رخ داده است، وظیفه مردم و به خصوص گروه‌ها و طیف‌هایی که در عرصه فرهنگ فعال هستند این است که با حضور در سینماها، چه به صورت گروهی و چه به صورت انفرادی هم از این حرکت مثبت فرهنگی حمایت کنند و هم باعث تشویق و دلگرمی سازندگان این فیلم‌ها بشوند تا نهایتاً شاهد افزایش سطح فرهنگی مردم باشیم.

هنوز این فیلم و فیلم‌های مشابه بر روی پرده سینما در حال اکران است و در آینده نیز فیلم‌هایی از این قبیل به اکران در می‌آید، اما وظیفه دلسوزان فرهنگ این جامعه است تا با حمایت‌های خود راه را برای فعالان در این حوزه از هنر باز کنند تا از این پس بیشتر شاهد این تولیدات سینمایی باشیم.