امام جمعه تبریز: بخاطر تبلیغ «به وقت شام» مورد اعتراض قرار گرفتم

مراسم گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی به همت کانون فرهنگی رسانه ای اوج دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و مشارکت بسیج دانشجویی این دانشگاه و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز عصر روز 28 اردیبهشت، سال جاری

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از ایسکانیوز، حجت الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم در مراسم گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با بیان اینکه قرآن استفاده از زیبایی‌ها و مصنوعات هنری را منع نکرده بلکه در مواردی به هنر نیز سفارش کرده است، افزود: پیامبر اکرم (ص) در رابطه با خط و تذهیب و استادی در این حوزه از هنر حدیثی دارند که در این حدیث می فرماید «خط نیکو به روشن شدن حق و حقیقت می افزاید و آنکس که بمیرد و دفاتر و دوات‌ها از خود به جای گذارد به بهشت وارد می شود.» حضرت علی (ع) نیز بیان کرده اند که به خوشنویسی بپردازید که از کلید های روزی است و در بخش دیگری از فرایض حضرت علی (ع) آمده است؛ نیکویی خط را بیاموزید زیرا که زیبایی خط برای اهل ادب و دانش زینت است.

وی هنر را حقیقتی فاخر و عطیه ای از جانب پرودگار متعال خواند که مانند هر موهبت دیگر الهی مسئولیت ها و تکالیفی را برای صاحبان هنر به همراه می آورد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ادامه داد: هنر و هنرمند متعهد علاوه بر تکالیف ذاتی انسان به علت ویژگی های بسیار ممتازی که دارد باید در خصوص قالب و مضمون آثار خود بیشتر احساس تعهد کند. هنر دینی آن است که معارفی را که ادیان الهی و کامل تر از همه دین مبین اسلام با هدف سعادت حقیقی بشر در جوامع انسانی به دنبال ترویج آن بوده اند منتشر و در افکار بشر ماندگار و جاودانه کند.

وی افزود: در هنر دینی الزامی به استفاده از واژگان و نمادهای مذهبی نیست بلکه ترویج هنرمندانه ارزش هایی نظیر عدالت، حقوق انسانی و پرهیز از رذائل و ابتذال می تواند نمونه ای از شاخص های خوب هنر دینی باشد. هر قدر یک هنرمند به مرتبه بالاتری از فکر، اندیشه و عقلانیت برسد جوهره کارهای هنری او قطعا کیفیت و ارتقای بیشتری پیدا خواهد کرد و درک هنری او از پشتوانه بیشتری برخوردار خواهد شد.

امروز هنر سینما یک نیاز و ضرورت است

امام جمعه تبریز فیلم و سینما را وسیله ای بلیغ برای ارائه دین عنوان کرد و به نقل قولی از امام خمینی (ره) که فرمودند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با محتوی سینما مخالفت داریم و برای این که دوستداران هنر بتوانند در امر سینما فعالیت های هنری خوبی داشته باشند باید برمحتوی فیلم ها بیفزایند…» پرداخت.

آل هاشم از اعتراض برخی نسبت به وی در خصوص تبلیغ فیلم «به وقت شام» در تریبون نماز جمعه گفت: در نماز جمعه فیلم «به وقت شام» را تبلیغ کردم و بخاطر تبلیغ این فیلم مورد اعتراض برخی ها قرار گرفتم که چرا در نماز جمعه فیلم تبلیغ کرده ایم، در جواب آنها گفتم بله اگر فیلم ارزشی باشد می توان تبلیغ کرد.

وی کلید پیشرفت و پسرفت هر کشوری را در دست فیلمساران آن کشور دانست و گفت: فیلمسازان فاخر سینما با توجه به تأثیرگذاری‌هایشان و جهت‌دهی این هنر می توانند روح امید و شوق پیشرفت، انگیزه کار و تلاش و اعتماد به نفس و اعتقاد به ارزشهای انقلاب اسلامی را در کشور افزایش داده و یا با تولید فیلم هایی نسل نا امید و متکی به بیگانه را ناامید تر و متکی تر به بیگانگان کنند.

آل هاشم اعتلا و ارتقای سینما در کشور را امری محسوس برشمرد و افزود: همه ما باید این حقیقت را دریابیم که امروز هنر مهم و بسیار برجسته سینما یک نیاز و ضرورت محسوب می شود. هنر تنها مختص به سینما نیست بلکه اشعار حماسی حاج حسن قاسمی در دوران دفاع مقدس هرگز از ذهن رزمندگان ما فراموش نخواهد شد و فراموش نمی شود.