اعتراض تهیه کننده «زمستان یورت» به لغو چندباره اکران این مستند/صدای مظلومیت کارگران خاموش نمی شود

تهیه‎کننده مستند زمستان‎یورت نسبت به عدم اکران و توقیف مستندی که در جشنواره مردمی عمار عنوان برتر را کسب کرد واکنش تندی به عملکرد مسوولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان کرد.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری فارس، علی دهقان با تاکید بر اینکه صدای مظلومیت کارگران خاموش نمی‌شود در واکنش به توقیف اکران مستند «زمستان یورت» اظهار کرد: این مستند پیرامون فاجعه معدن «یورت» آزادشهر تهیه شده است که اردیبهشت امسال آن حادثه تلخ اتفاق افتاد و ۴۳ نفر از کارگران معدن جان باختند.

وی تصریح کرد: ما برای اینکه ابعاد مختلف این فاجعه و مطالبات کارگران و خانواده‎های جان‎باختگان این حادثه را به تصویر بکشیم نسبت به تهیه مستندی در این راستا از طرف دبیرخانه جشنواره عمار که یک جشنواره مردمی است اقدام کردیم.

تهیه‎کننده مستند زمستان‎یورت افزود: جشنواره عمار حدود هشت سالی می‌شود که فعالیت می‎کند و دستاوردها و تولیدات خوبی داشته که منجر به برطرف شدن بسیاری از مشکلات و موانع شده است، کارهایی که هنرمندان این بخش تولید کردند به گوش مسوولان رسیده و تصمیمات خوبی گرفته شده است.

دهقان با بیان اینکه مستند زمستان یورت در جشنواره مردمی عمار عنوان برتر را کسب کرد، گفت: ما تقریباً بعد از فاجعه معدن و قبل از ماه مبارک رمضان در راستای تحقیق، فیلمنامه نویسی، پیش تولید و تولید فعالیت‎هایی را آغاز کردیم و با تلاش‎هایی که انجام گرفت این مستند تولید شده در جشنواره عمار به عنوان مستند برتر در حوزه نقد درون گفتمانی انتخاب شد و بسیاری از سینماگران انقلابی همچون طالب‎زاده و جلیلی نظر مثبتی نسبت به این مستند داشتند.

وی با تاکید بر اینکه مستند زمستان یورت حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، تصریح کرد: در حوزه نقد درون گفتمانی تا به حال به این شکل تولیداتی نداشتیم که به صورت سینمایی و تلویزیونی پخش شود اما خوشبختانه امسال اتفاق خوبی که توسط دبیرخانه جشنواره عمار و شورای سیاستگذاری در حوزه نقد درون گفتمانی افتاد در این مستند کاملا مشهود بود.

تهیه‎کننده مستند زمستان‎یورت افزود: ما این مستند را تولید کردیم و در اختتامیه جشنواره تقدیر شد سپس برای اکران آن در استان گلستان اقدام کردیم و آزادشهر نخستین مکانی بود که پیگیر اکران مستند در آنجا بودیم، قبل از بهمن ماه شورای تامین به طور شفاهی به ما گفتند که به علت برخی از مسائل نباید این مستند اکران شود ما نیز پیگیر اکران مستند در مکان‌های دیگری شدیم.

دهقان بیان کرد: مستند زمستان یورت در روستاهای سوسرا و وطن از توابع شهرستان آزادشهر و در گنبدکاووس که خانواده‌های شهدای معدن‌یورت حضور داشتند تبلیغات و اکران شد.

وی افزود: برای اکران این مستند در گرگان و رامیان پیگیر شدیم به علت اینکه فضای آمفی تئاتر رامیان متعلق به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود به ما گفتند هر جایی که متعلق به اداره ارشاد باشد و شما بخواهید اکران داشته باشیم باید پروانه نمایش داشته باشید.

تهیه‎کننده مستند زمستان‎یورت ادامه داد: ما برای پروانه نمایش اقدام کردیم یکی دو هفته بود که به اداره ارشاد مراجعه کردیم و از نظر محتوایی و فنی فیلم را تایید کردند اما از جنبه‎های حراستی نسبت به اکران این مستند به ما جوابی ندادند.

دهقان گقت: حدود دو هفته پیش با واحد تصویری حوزه هنری استان تصمیم گرفتیم که این مستند را در حوزه هنری اکران کنیم چون آنجا هر هفته یکشنبه‌ها جلسه اکران فیلم و بعد از آن بررسی و تحلیل دارند.

وی اظهار کرد: با همکاری بسیج رسانه استان و حوزه هنری برنامه‌ریزی کردیم تا اکران مستند را داشته باشیم اما چون فضای حوزه هنری کوچک بود تصمیم بر این شد که در تکیه هنرمندان گرگان این مستند اکران شود لذا تبلیغات و اطلاع‌رسانی را از دوشنبه هفته قبل انجام دادیم تا یکشنبه ۱۳ اسفند این مستند اکران شود ولی روز شنبه به ما اطلاع دادند که ظاهراً بخشی از تکیه هنرمندان و یا همان خانه تاریخی کبیر مربوط به اداره ارشاد است و مجددا از اکران این مستند ممانعت به عمل آمد مبنی بر اینکه تا زمانی که پروانه نمایش این کار نیاید در فضاهای اداره ارشاد نباید اکران شود.

تهیه‎کننده مستند زمستان‎یورت گفت: بعد از این اتفاقات تصمیم گرفتیم این مستند را در دفتر بسیج رسانه استان اکران کنیم برای اینکه کار تبلیغات و اطلاع رسانی را انجام داده بودیم و نمی‌توانستیم این کار را قطع کنیم.

دهقان ادامه داد: اکثر مخاطبان ما اصحاب رسانه بودند که در دفتر بسیج رسانه استان گردهم آمدند و این مستند روز یکشنبه اکران شد.

وی گفت: در حالی که خیلی از وقایع ناخوشایند در جشنواره‎های فیلم فجر می‎بینیم برایم جای سوال است که چرا این مستند در حوزه نقد درون گفتمانی تولید شده و خیلی می‌تواند برای مسوولان استان راهگشا باشد و آنها به راحتی می‎توانند صدای کارگران را بشنوند اما نسبت به این مهم بی‌توجهی شد.

تهیه‎کننده مستند زمستان‎یورت افزود: مستند زمستان یورت در حقیقیت پیام انقلاب را می‌رساند؛ امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی را برای این به وجود آوردند که به داد مظلومان برسند ولی متاسفانه بی‌کفایتی برخی مسوولان و خدافراموشی آنها باعث شد که به وظایف اصلی خودشان عمل نکنند.

دهقان با انتقاد از بی‎توجهی به مسائل اجتماعی و مطالبات مردمی از سوی مسوولان گفت: کارگران در شرایط سخت کار می‎کنند و عراق جبین می‎ریزند و به دنبال یک لقمه نان حلال هستند اما گاهی به حق و حقوق خودشان نمی رسند و این موضوع همین الان هم به کارگران معدن بعد از آن حادثه فشار می‎آورد.

وی با بیان اینکه هنوز شرایط کاری کارگران زمستان یورت برای آنها ایمن نشده و به حقوق‎شان نرسیدند، افزود: حقوق کارگران معدن به روز پرداخت نمی‌شود و اینها همیشه معوقه دارند و جلوی همسر و فرزند خود شرمنده هستند.