۱۳۹۶-۱۲-۰۷

کارگردان مجموعه تلویزیونی «تفنگ سرپر» معتقد است تأثیرگذاری یک سریال تاریخی با ساختار سینمایی اثر شکل می‌گیرد و یک فیلم خوب و تأثیرگذار مستقیماً آموزش نمی‌دهد.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری فارس، قسمت دیگری از برنامه گفت‌وگومحور جهان‌آرا با موضوع «یک تجربه ماندگار، روزگار فیلمسازی و زندگی» یک‌شنبه شب ۶ اسفند ماه سال ۱۳۹۶ روی آنتن این شبکه رفت.

بررسی مجموعه‌های نام‌آشنای تلویزیونی که حاوی روابط اجتماعی، سبک زندگی بومی، فرهنگ‌، اعتقادات خاص و آداب و رسوم اصیل اقوام ایرانی هستند، عوامل جهان‌آرا را بر آن داشت تا با کارگردان دو نمونه از سریال‌های که جای خالی‌ امثال آنها در تلویزیون به‌خوبی احساس می‌شود به گفتگو بپردازند.

مهمان حضوری برنامه امرالله احمدجو کارگردان سریال‌های «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» بود و محمد فیلی بازیگر طی ارتباط زنده با جهان‌آرا همراه شد. مجری کارشناس برنامه محمدحسین بدری بود.

احمدجو گفت: در فیلم‌ها و سریال‌هایمان نیاز داریم فرهنگ و اخلاق اصیل مردم عادی کشورمان را به زنده نگه داریم و منتقل کنیم تا نسل بعدی گرفتار آلودگی‌های متعدد نشود.

وی علت عدم تأثیرگذاری برخی فیلم‌‌های تاریخی را فیلم نبودن آنها و عدم هماهنگی اجزای مختلف فیلم و متناسب نبودن زبان و لحن فیلم با فضای زمانی و مکانی اثر دانست و افزود: ضمن اینکه فیلمنامه‌نویس باید ادبیات را بشناسد و با آن مأنوس باشد.

این کارگردان فیلم را بیان یک موضوع با تصویر متحرک تعریف و اشاره کرد: فیلم داستانی بخشی از سینماست و سینما می‌تواند مستند باشد.

وی تفاوت فیلم مستند و فیلم گزارشی و خبری را در ماندگاری ابدی و پرداخت خلاقانه به موضوع واقعی مطرح کرد.

احمدجو در خصوص تفاوت محتوا با موضوع و پیام فیلم گفت: محتوا نحوه انتقال پیام است و این دو مقوله جدا هستند که به اشتباه به‌جای هم گرفته می‌شوند.

وی افزود: هرچه تأثیرگذاری فیلم بر احساسات، عاطفه و روح بیشتر باشد فیلم قوی‌تر است و هنر باید روح را نشانه بگیرد و روح‌پرور باشد. با پیام‌ها و شعارهای درشت تأثیرگذاری اتفاق نمی‌افتد. تأثیرگذاری با ساختار سینمایی اثر شکل می‌گیرد و یک فیلم خوب و تأثیرگذار مستقیماً آموزش نمی‌دهد.

کارگردان «روزی روزگاری» یکی از کلاس‌های آموزشی فیلمسازی را دیدن فیلم‌های خوب دانست و تصریح کرد: دروازه ورود به سینما دانشگاه است.

وی اظهار کرد: فیلمسازان جوان ناامید و سرخورده نشوند که این به اثر لطمه می‌زند و در صورت داشتن عشق و استعداد با پشتکار و آموختن این مسیر را پیش بروند. جوانان به دنبال استعداد و علاقه‌شان در شاخه‌های مختلف سینما و هنر بروند.

احمدجو در پاسخ به این سئوال که «تجربه‌های واقعی در فیلمسازی و فیلمنامه‌نویسی تا چه حد مؤثر است؟» گفت: تجربه یک عمل در خروجی خود را نشان می‌دهد که فرد چقدر به شناخت در آن موضوع رسیده است.

فیلی نقش تئاتر را در شخصیت‌پردازی برای بازیگر، متن روان و شعرگونه فیلمنامه «روزی روزگاری» و راهنمایی‌های احمدجو را در ایفای هرچه بهتر نقش‌هایش در این سریال مؤثر دانست.

احمدجو با نقل خاطره‌ای از شهید مدرس و توصیه‌اش در مطالعه ادبیات به فرزندش به نقل از این شهید تأکید کرد: ادبیات مقوم هر نوع فن و انسان‌ساز و درون‌ساز است.

وی افزود: هر فیلمنامه‌ای یک متن ادبی هم هست پس ما با ادبیات سر و کار داریم. ادبیات فاخر ما را به دل فرهنگ راهنمایی می‌کند.

کارگردان «تفنگ سرپر» مطالعه کتاب‌های مختلف را حتی در حد یک بند قبل از خواب به‌طور مستمر و پیوسته توصیه کرد و گفت: در صورت ادامه این روند پس از دو سال نتیجه شگفت‌انگیز آن را خواهی دید که نسبت به بسیاری از مسائل بصیرت و نگاه جدیدی یافته‌اید.

وی خاطرنشان کرد: فیلمساز بی‌سواد هرگز فیلم خوبی نخواهد ساخت و اگر یک بار از دستش در برود و کار خوبی بسازد این روند دائمی نخواهد بود.

احمدجو اضافه کرد: کار خوب ساختن غیر از سواد عشق می‌خواهد و حرفه‌ای بودن را برای تعیین درجه اعتماد و سپردن کار جدی به فرد مناسب می‌دانم و هیچ‌یک از کارهای فرهنگی شغل و حرفه نیستند و مشغولیتند و عشق هدایت‌کننده آنهاست.

وی در پایان تأکید کرد: شهرت واقعی حاصل هنرنمایی واقعی است.

لازم به ذکر است، در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار از امرالله احمدجو تجلیل شد.