آواربرداری از واقعۀ ۲۷ دی دانشگاه تبریز!

مستند «نافی» در دفتر مطالعات جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی تولید می‌شود.

به گزارش «عمار فیلم»، کمی بیش از سی سال پیش بود که خبری تلخ، موجب بهتِ ایرانیان شد؛ «هواپیماهای بعثی، دانشگاه تبریز را شبانه بمباران کردند و چندین دانشجو را به شهادت رساندند.» این دانشجوها، گروهی اهل فن بودند که برای تأمین بخشی از نیازهای جبهه، شبانه‌روز کار می‌کردند. آن روز، ۲۷ دی ۱۳۶۵ بود. و آنجا دانشکدۀ فنی دانشگاه تبریز. این رویدادِ مهم و منحصربه‌فرد، از غریب‌ترین وقایع تاریخ انقلاب اسلامی است. رویدادی که هنوز روایتی دقیق و سرراست از آن در دسترس نیست. این در حالی ست که تعدادی از جانبازانِ آن واقعه، هنوز در قید حیات‌اند و روایتگر مظلومیتِ یاران شهیدشان.

دفتر مطالعات جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی، به سراغ این واقعۀ بزرگ رفته و می‌کوشد تا زمینه‌ها و پیامدهای آن را از زبان بازماندگان واقعه بازخوانی نماید.

شهرام علیزاده، نویسنده و کارگردان مستندِ «نافی» پس از چند ماه تحقیق، انجام مصاحبه‌های مفصل با مطلعین حادثه و همچنین گردآوری اسناد و تصاویر مرتبط، تولید مستند را همزمان با سالگرد واقعۀ ۲۷ دی، کلید زده است. هم‌اکنون این مستند در مرحلۀ تدوین است و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده، رونمایی و اکران شود.