چادرهای عشایری، محل نمایش آثار سینمای انقلاب/دانش‌آموزانی که با جشنواره عمار کتابخوان شدند

به همت اکران کننده مردمی جشنواره عمار، عشایر تعدادی از روستاهای دزفول که به رسانه ملی هم دسترسی ندارند، به تماشای آثار سینمای انقلاب می نشینند.

به گزارش «عمار فیلم»، مجتبی سلامتی زارع، اکران کننده مردمی جشنواره عمار در دزفول خوزستان است. این دانشجوی ۲۰ ساله که در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه پیام نور این شهر تحصیل می‌کند، بعد از آشنایی با عمار به همراه دوستانش، گروهی برای نمایش آثار این جشنواره تشکیل داده و در کنار آن نیز تا امروز چند فیلم در این جشنواره، شرکت داده است.

وی در این باره می‌گوید: حدود سه سال قبل و همزمان با پنجمین دوره این جشنواره، یکی از دوستانم فیلمی از جشنواره عمار را در مسجد صاحب الزمان(عج) جنوبی شهرستان پخش کرد و باعث شد با جشنواره عمار آشنا شود.

مشروح این گفت‌وگو از منظرتان می‌گذرد:

چطور گروه فیلمسازی «فانوس» را تشکیل دادید؟

نخستین کارم بعد از آشنایی با جشنواره مردمی فیلم عمار تشکیل گروه فیلمسازی فانوس بود و تا امروز هم با مستند «یار بدون مرز» در جشنواره عمار سال گذشته و امسال نیز با مجموعه اکران های عشایری شامل دو مستند «بازگشت بهار» و «وارثین شهدا» در جشنواره حضور داشتیم.

نخستین برنامه اکران مردمی فیلم های این جشنواره را سال گذشته با نمایش مستند «چریک کوچک» در مدرسه ابتدایی عشایری فردوسی روستای «سرسرداب» برگزار کردم. تعدادی فیلم کودک و نوجوان هم برای آنها نمایش دادم.

خوشحالی عشایر از دیدن آثار عمار

چرا عشایر را برای اکران های مردمی عمار انتخاب کردید؟

یکی از دوستانم که در مناطق عشایری «سردشت» و «دزفول» تدریس می کند برای این کار، تشویقم کرد، عشایر به خاطر زندگی در مناطق صعب العبور به شبکه های تلویزیونی و رادیویی دسترسی ندارند، از اینکه فیلم های عمار را برای آنها پخش می‌کنیم، خوشحال می شوند.

«یار بدون مرز»، «نامه برای آفتاب»، «مجموعه شجاعان»، «ننه سکینه»، «خیر النساء»، «نبرد خلیج فارس»، «فرزندان آفتاب»، «این ده مرد»، «رو به قبله»، «قاصدک ها»، «این آخرین قدم»، «ماه تماشا»، «غزه پیروز» و «این عمار» از جمله فیلمهایی هستند که برای این مردم نمایش دادم.

برنامه اکران را چگونه برگزار می کنید؟

به دلیل عدم برخورداری مناطق عشایری شهرستان دزفول از برق، فیلم ها را با لپ تاپ برای مردم اکران می‌کنم. البته به خاطر راه نامناسب این مناطق، سه ماه یک بار می‌توانیم فیلم‌ها را برای آنها نمایش بدهیم. تا امروز برای عشایر روستاهای «سرسرداب»، «شهیون» و «برآفتاب» دزفول، نمایش فیلم داشتم و مردم هم استقبال خوبی از فیلم ها کردند. مردم اینجا چون به رادیو و تلویزیون دسترسی ندارند از من می خواهند اخبار تلویزیون را هم ضبط و برایشان پخش کنم، مطالب مذهبی و دینی هم درخواست کردند تا اطلاعاتشان بیشتر شود.

در مناطق عشایری، چه جاهایی اکران می‌کنید؟

چادرها، منازل و مدارس عشایری اماکنی هستند که در آنها فیلم ها را برای عشایر اکران می کنیم. معمولاً عشایر هر منطقه با یکدیگر فامیل هستند و در ابتدا با تازه واردها غریبی می‌کنند به همین دلیل مجبوریم تا ابتدا با آنها دوست شویم و سپس فیلم ها را اکران کنیم. البته ما بیشتر برای دانش‌آموزان بخصوص بچه های ابتدایی، اکران فیلم داریم.

خاطره ای از این اکران ها هم دارید؟

یک بار برای پخش فیلم به چادر یکی از خانواده های عشایری رفته بودم، چند نفر از اعضای خانواده، به صحرا رفته بودند. بعد از پخش فیلم، درخواست کردند که شام در منزل آن‌ها بمانیم و فیلم ها را مجددا برای تمام اعضای خانواده پخش کنیم. یک بار هم در چادر برای خانواده ۱۲ نفره عشایری، فیلم‌های عمار را پخش کردم.

تشویق به کتابخوانی بعد از اکران فیلم‌های عمار

یک بار هم بعد از اکران مستندی درباره کتابخوانی در مدرسه ای عشایری، بچه ها گفتند کتابی برای مطالعه ندارند. بعد از این اتفاق، با تعدادی از خیرین، صحبت کردیم و ۲۰ جلد کتاب داستان به این مدرسه اهدا کردیم. گذشت چند ماه از این اتفاق، بچه های این روستای عشایری، کتابخوان شدند. در مسیر یکی از روستاهای دزفول هم ماشین یکی از عشایر چپ کرد که این امر موجب به هم خوردن برنامه اکران فیلم آن روز ما شد.

برنامه دیگری هم در حاشیه اکران ها داشتید؟

برای تشویق بچه ها برای حضور در اکران‌ها، بازی هایی هم ضمن اکران‌ها طراحی می کنیم، همچنین درباره فیلم هایی که پخش می کنیم، مسابقه هم می گذاریم و جایزه هایی مثل دفتر و مداد به بچه ها می دهیم.

فیلم‌ها را در چادر عشایر اکران می‌کنیم

مسئله‌ای در مسیر اکران‌هایتان داشتید؟

مناطق عشایری که فیلم های عمار را برای آنها اکران می‌کنیم فاصله نسبتا زیادی از هم دارند و جمع کردن اهالی آنها برای تماشای فیلم کار تقریباً سخت و دشواری است. به همین دلیل هم فیلم ها را در چادر عشایر اکران می کنیم. برای اکران های دسته جمعی هم معمولا محل نمایش فیلم ها را در مدرسه عشایری «سرسرداب» قرار می دهیم تا دانش آموزان با هم فیلم‌ها را تماشا کنند.

از مسئولان جشنواره مردمی فیلم عمار در خواست می‌کنم امکاناتی مثل ویدئو پروژکتور برای اکران کنندگانی مثل ما در نظر بگیرند تا راحت‌‌تر و بهتر بتوانیم برنامه های نمایش فیلم را برگزار کنیم. البته خودمان هم به دنبال صحبت و جلب همکاری خیرین برای تهیه ویدئو پروژکتور شارژی هستیم تا خیلی راحت‌تر آثار عمار را برای مردم عشایر اکران کنیم.