اکران کننده جشنواره عمار؛

طنین شعار «مرگ بر انگلیس» بعد از اکران «یتیم خانه ایران» /از جیب خودمان، برای فیلمهای عمار تبلیغ می کنیم

روح‌الله قلاوندی، فعال فرهنگی و از اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار گفت: ما برای تبلیغ برنامه های اکران، بودجه و پولی نداریم و اگر هم کار تبلیغی انجام دادیم از جیب بچه‌ها بوده است.

به گزارش «عمار فیلم»، روح‌الله قلاوندی، فعال فرهنگی و یکی از اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار در شهرستان اندیمشک خوزستان است که از ابتدای شکل‌گیری این جشنواره، اخبار آن را از طریق ماهنامه «راه» دنبال می‌کرده است و بعد از از هشت دوره، همچنان از فعالان عمار در شهر خودش است. با او گفتگوی کوتاهی داشتیم که می خوانید.

چگونه با جشنواره فیلم عمار آشنا شدید؟

آشنایی من با این جشنواره به مطالعه «ماهنامه راه» و رصد صفحه فیلم های فتنه ۸۸ در مجلات و فضای مجازی بر می گردد. بعد از اینکه مستندهای سومین دوره عمار از جمله «یزدان تفنگ ندارد»، «میراث آلبرتا» و «مهار نشده» به دستم رسید آنها را با لپ تاپ در مسجد امام حسین (ع) شهر اکران کردیم.

بعد از اینکه متوجه شدم فیلم های جشنواره را بدون اینکه مطلع باشم اکران کردم، تصمیم گرفتم این کار را صورت رسمی نمایش بدهم. به همین خاطر، بعد از آغاز چهارمین دوره عمار، به همراه دوستانم ضمن ثبت نام در سامانه اکران جشنواره، فعالیت خود را به عنوان اکران کننده مردمی ادامه دادیم. البته بیشتر در مسجد امام حسین(ع)، اکران می کنیم چون مسجد محل خودمان است.

در چه محل هایی اکران فیلم داشتید؟

همزمان با برگزاری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در تهران، سالنی را در شهرستان اندیمشک گرفتم و سه روز، برنامه اکران فیلم ها را برگزار کردیم. همچنین، رابط هایی را در مساجد و پایگاه های نیروی مقاومت بسیج داریم و با در اختیار گذاشتن فیلم از آنها می خواهیم که این آثار را برای مردم اکران کنند.

هزینه و تجهیزات را چطور تامین می کنید؟

ما برای تبلیغ برنامه های اکران، بودجه و پولی نداریم و اگر هم کار تبلیغی انجام دادیم از جیب بچه‌ها بوده است. یکی از دوستانم هستند که ماشینش یکی دو سال در اختیار ما بود، یک پراید داشت که با آن وسیله‌هایمان را برای اکران، جابه‌جا می‌کردیم. یکی دیگر هم بود که در دوره اول جشنواره، از چاپگرش برای تبلیغات برنامه ها استفاده می کردیم و تراکت می‌زدیم.

خاطره خاصی هم دارید؟

ما «نبردخلیج فارس» را در «بوستان قرآن» پخش کردیم، اصلاً این بچه‌ها یک شور و شوقی پیدا کردند که بلند می‌شدند و کف می‌زدند؛ وقتی نیروی هوایی حمله می‌کرد، سوت می‌زدند، شلوغ‌بازی می کردند و خیلی برای‌شان جذابیت داشت، با یک شور و شوقی همه ایران، ایران می‌گفتند.

یک بار هم ما فیلمی را برای اکران در سالن اداره‌ای آماده کرده بودیم. کلی تدارک دیده بودیم و به مسئولان آن اداره هم گفته بودند که کارکنانشان را بیاورند. امکانات پخش آماده بود ولی متأسفانه آن مسئول، اطلاع رسانی نکرده بود و اکران تعطیل شد.

بعد از اکران فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» هم یکی، بلند شد شعار «مرگ بر انگلیس» داد و همه سالن با او همراه شدند، «یتیم‌خانه ایران» به‌خاطر جذابیت و داستانی بودن، پرمخاطب‌ترین اکران‌ ما تا امروز بوده است. البته مستند «گروه سرود» را بیشتر از بقیه فیلمهای عمار، اکران کردیم، واقعاً مستند خوبی است.

برنامه های دیگری هم در کنار اکرانها دارید؟

بله. نمایشگاه کتاب با موضوع عاشورایی و عکس مدافعان حرم را داشته‌ایم. امام جمعه سربندر را به برنامه‌هایمان دعوت کردیم که برای‌مان در رابطه با بصیرت و فتنۀ ۸۸ سخنرانی کردند. در اکران فیلم «خالد و مجتبی» هم که در شب شهادت حضرت زینب(س) پخش کردیم، امام جمعه شهرمان را هم دعوت کرده بودیم که درباره فیلم توضیحاتی دادند.

برای ادامه اکرانها، چه برنامه ای دارید؟

برای گسترش اکران‌ها با گروه‌های فرهنگی پایگاه‌ها، مساجد ارتباط می‌گیریم و با سر تیم‌های‌شان صحبت می‌کنیم. به‌نظرم عموم مردم باید مخاطبان جشنواره عمار باشند.