وحید جلیلی: جبهه فرهنگی باید به صورت مفهوم باشد تا به نتیجه برسد

وحید جلیلی در نشست یک روزه «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی،چالش‌ها و افق‌های پیش‌رو» گفت: در مورد مفهوم جبهه فرهنگی،مشکل عمده در گم شدن هدف است وقتی سخن از مفهوم جبهه فرهنگی می کنیم،یعنی همان مفهوم سازی...

به گزارش عمارفیلم و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار، در نشست یک روزه «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، چالش‌ها و افق‌های پیش‌رو» که به همت شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در شهر مقدس قم برگزار شد در سخنانی با اشاره به سابقه بحث جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: جبهه فرهنگی باید به صورت مفهوم باشد تا به نتیجه برسد و نگاه تشکیلاتی نباید به آن داشته باشیم و اگر نگاه این باشد شکست حتمی است.
وی ادامه داد: در حوزه مفهومی سازی جبهه فرهنگی تنها رهبر انقلاب «مدظله العالی» است که این واژه را قبول دارند و بسیاری از نخبگان با مفهوم جبهه فرهنگی نتوانستند ارتباط برقرار کنند و کنار بیایند و اصلا در مورد این واژه جبهه فرهنگی مقاله نوشته نشده است.
رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: در مورد مفهوم جبهه فرهنگی،مشکل عمده در گم شدن هدف است و اساسا وقتی سخن از مفهوم جبهه فرهنگی می کنیم، یعنی همان مفهوم سازی از انقلاب است و به جای تعریف مفهوم سازی انقلاب از اندیشه امام راحل به سمت مفهوم سازی و تعریف انجمن حجتیه از انقلاب پیش رفتیم که دارای ظاهر انقلابی است، ولی درعمل تهی است و قوام شخصیتی ندارد.
جلیلی با بیان اینکه جنس کارهای فرهنگی همان تعریف انجمن حجتیه ای و سکولار و با ظاهر حزب اللهی است، افزود: این نوع فعالیت ها اصلا نیاز به هم افزایی و هم فکری و جبهه ای شدن ندارد و متاسفانه از ادبیات فرهنگی قرآنی فاصله دارد.
رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: متاسفانه از این ادبیات قرآنی جدا شدیم و به سمت ادبیات وارداتی رفتیم این ضعف نیروهای انقلابی است.
  مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار گفت: ادبیات حدیثی و قرآنی بسیار قابلیت دارد، ولی علما از این ادبیات در بحث های خود استفاده نمی کنند. باید برای توضیح انقلاب فرهنگی از ادبیات قرآنی استفاده کنیم.
جلیلی گفت: اساسا محصولات جبهه و حتی خود جبهه فرهنگی از سال ۱۳۴۲ وجود داشته الان مهمترین کار تداوم بخشی و داشتن نگاه نوع و نظریه پردازی برای رفع نیازهای روز است. این طور نیست که محصولات جبهه فرهنگی و اندیشه ای وجود نداشته و الان بخواهیم برای ارائه آن حرکت کنیم.
رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی عنوان کرد: برای جلو گیری از تشتت نیروهای فرهنگی لازم است هم افزایی و هم فکری کرد، عناصر، رصد و مدیریت و محتوا اضلاع مهم جبهه فرهنگی است و در گذشته بود الان باید اینها را تداوم داد، حفظ و مراقبت کرد،نه اینکه بعد از پیروزی انقلاب از اینها کناره گیری کنیم.
جلیلی گفت: مشکل اساسی در حوزه فرهنگی نرم افزار است. اگر نرم افزار به نیروهای انقلابی برسانیم، نیرو و پول وجود دارد و می توان کارهای فرهنگی قوی کرد.
وی ادامه داد: اگر اندیشه انقلابی تازه گردانی شده کار ها مؤثر صورت می گیرد، ولی اگر به فکر ایجاد شبکه سازی باشیم به جایی نخواهیم رسید.