جشنواره “عمار” فرصتی طلایی برای شکوفایی هنر هنرمندان جوان است

جشنواره عمار فرصتی طلایی است که اجازه می‌دهد هنرمندان جوان فرصت نشان دادن استعدادهای خود را داشته باشند.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از خبرگزاری تسنیم، پس از فتنه ۸۸ که مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران “أین عمارها” را فرا خواند، فعالان فرهنگی کشور در پاسخ به پرسش مقام معظم رهبری هر چند از قبل برای روشنگری حقایق به دنبال راه‌کاری بودند جشنواره مردمی فیلم عمار را به راه‌انداختند و با حداقل هزینه و تجهیزات و بدون سانسور به نقد عملکرد جامعه، دولت و نیز بیان مشکلات مردم پرداختند.

محمدمهدی احمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی ارشاد ضمن بیان اینکه امروزه زبان هنر از زبان خطابه تاثیر بیشتری در جامعه دارد همچنین معتقد است که زبان هنر می‌تواند بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را حل کند و امروز زبان هنر باید به بیان معضلات اجتماعی بپردازد.

جشنواره عمار نیز هر ساله در راستای اهتمام ویژه به بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری و نیز حرکت در جهت بیان حقایق جامعه از طریق زبان هنر به نسل جوان برگزار می‌شود از این رو به منظور درک عمیق‌تر و دقیق‌تر جشنواره مردمی عمار و میزان روشنگری که این جشنواره در جامعه می‌تواند داشته باشد با کارگردانان و فعالان فرهنگی جشنواره عمار به گفت‌وگو پرداختیم.

عمار مختص طیف خاصی نیست

سید محمد جواد پورمانی خالق اثر “من زنده‌ام”  و “مرز ما عشق است” با بیان اینکه تیزر کتاب “مرز ما عشق است” جزو ۲۵ اثر فیلم‌های امسال قرار گرفت و در روز دوم جشنواره در تهران اکران شد، اظهار داشت: از آنجا که کارگردان با حداقل امکانات به آغاز و جان بخشی به ایده‌ خود می‌پردازد از این رو بدنه مردمی جشنواره عمار از ساخت  تا اکران آثار، سبب جذب من شد.

وی افزود: دیدن بدون محدودیت فیلم‌های ساخته شده برای جشنواره یکی از نکات مثبت و جذاب جشنواره عمار است و در این جشنواره سازنده بدون محدودیت و سانسور نیاز جامعه را بیان می‌کند.

پورمانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه جشنواره عمار چه خلاهایی را پر می‌کند، گفت: مهمترین خلایی که توسط عمار پوشش داده شد نمایش فیلم‌ها برای همه اقشار جامعه بود و تنها برای طیف خاصی درنظر گرفته نشده است.

وی تصریح‌کرد: قطعا جاهای دیگری برای پر کردن خلاها وجود دارد اما جشنواره عمار رسیدن به رفع این خلاها را کوتاه‌تر کرده و برای نسل جدید فرصت آزمون و خطا می‌دهد زیرا بیشتر کارگردانان حاضر در جشنواره عمار در سنین جوانی هستند.

خالق اثر “من زنده‌ام” با بیان اینکه جشنواره عمار فرصتی طلایی است که اجازه می‌دهد هنرمندان جوان فرصت نشان دادن استعدادهای خود را داشته باشند، عنوان‌کرد: جشنواره عمار به دلیل داشتن استقلال در روشنگری جامعه نقش موثری دارد.

وی با اشاره به سطح فیلم‌های جشنواره گفت: از نظر کمیت فیلم‌ها در دوسال اخیر ریزش خاصی نداشته و جشنواره مردمی فیلم عمار امسال  نیز نسبت به سال گذشته در زمینه سطح و کیفیت رشد خوبی داشته است.

مسئولان با هموار سازی جاده مجوزها به رشد استعدادها کمک کنند

پورمانی در ادامه با اشاره به نقاط مغفول ایده‌های مستند سازان و فیلم‌سازان عنوان کرد: یکی از نکاتی که در تاریخ ما مبهم شده موضوع تاریخ شفاهی ایران به ویژه نمایش زندگی افراد تاثیر گذاری است که تا کنون معرفی نشده‌اند، این یک موضوع کاملا جدید و به روز بوده که نیاز است از طریق عمار به این موضوع نیز پرداخته شود.

وی درباره انتظارات فیلم‌سازان عماری گفت: انتظار داریم مسئولان در حمایت‌های معنوی دریغ نکنند زیرا دریافت یک مجوز دوندگی‌های بسیار زیادی دارد در صورتی که با هموار کردن راه می‌شود مسیر پر پیچ و خم مجوز را به راحتی پشت سر گذاشت تا تمام جوانان علاقه‌مند بتوانند در این مسیر به رشد استعدادهای خود بپردازند.

جشنواره عمار به سمت پختگی سوق داده شود

امین کریمی خالق اثر مستند “موشن ارتش سایبری” نیز یکی از فیلم‌سازان عماری است که با دیدی فراتر از نگاه‌های استانی به بیان مشکلات و سطح کیفیت جشنواره مردمی فیلم عمار پرداخت و در این باره اظهار داشت: در ارزیابی که از جشنواره عمار مردمی در سطح کشور دارم معتقدم این برنامه باید به سمت پختگی سوق داده شود.

وی تصریح‌کرد: در مشاهده آثار آنگونه که باید متوجه روند رو به جلو و رشد نمی‌شویم یعنی مشاهدات ما بر عکس آن چیزی است که مطرح می‌شود.

خالق اثر موشن ارتش سایبری افزود: در زمینه فیلم‌های داستانی سال گذشته فیلمی داستانی درباره شهدای هسته‌ای در تهران اکران شد این فیلم داستانی در مقایسه با فیلم‌های داستانی سال‌های قبل‌تر ضعیف بود.

وی ادامه داد: برخی از بخش‌های جشنواره عمار در کشور روند رو به جلویی ندارند بنابراین این موضوع نیازمند یک بازنگری است به عنوان مثال در بخش داستانی پیشرفتی نداشتیم البته منظور از فیلم داستانی فیلم‌های شاخص است و با مشاهده فیلم‌های داستانی شاخص به روند رشد جشنواره در بخش داستانی پی می‌بریم.

کریمی نبود برنامه‌ریزی را یکی از مشکلات جشنواره عمار دانست و گفت: اگر در زمینه برنامه‌ریزی اقدامات لازم انجام نشود سبب کاهش رشد جشنواره در بخش داستانی خواهیم بود.

وی درباره ارزیابی از بخش‌های مختلف جشنواره مردمی فیلم عمار در کشور اظهار کرد: در بخش مستند احساس می‌کنم که رشد به نسبت خوب بود، از سال ۸۸ و ۸۹ که جشنواره عمار آغاز به کار کرد  تا کنون مجموعه‌های مستندسازی خوبی در کشور ایجاد و کارهای نسبتا خوبی نیز ساخته شده است.

ورود جدی‌تر به مشکلات مردم به ویژه خوزستانی‌ها

خالق اثر موشن ارتش سایبری افزود: در بخش کارهای کوتاه نیز رشد خوبی صورت گرفته است اما در بخش داستانی نیاز است که یک بازنگری انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه جشنواره مردمی عمار خوزستان در کدام موضوعات باید قوی‌تر عمل کند، گفت: موضوع مشکلات مردم نیازمند ورود بیشتری است به عنوان مثال مشکلات زیادی گریبانگیر مردم خوزستان است و با وجود اینکه خوزستان از لحاظ منابع خدادادی غنی است اما مشکلات بیشتری نسبت به سایر استانها دارد بنابراین در این حوزه باید فعالیت بیشتری داشته باشیم.

کریمی تصریح‌کرد: البته جشنواره عمار ورود خوبی در موضوعات مختلف جامعه داشته به عنوان نمونه سال پیش مستند « داد » را داشتیم  که ورود این جشنواره در حوزه‌های مختلف را اثبات می‌کند اما باید بیشتر به حوزه‌های اجتماعی پرداخته شود.

جشنواره عمار مطالبه‌گری را روشمند کند

وی ادامه داد: موضوع مطالبه‌گری و نوع مطالبه‌گری از موضوعاتی است که با وجود اینکه در جشنواره عمار به آن پرداخته شده اما همچنان جا دارد که به آن پرداخته شود حتی می‌توان از طریق جشنواره عمار این موضوع را روشمند کرد.

وی درپاسخ به سوالی که آیا فیلم‌های اکران شده خوراک مخاطبان خوزستانی بودند، گفت: درصدی از فیلم‌ها اینگونه است اما همه بچه‌های استان خوزستان به دغدغه مردم نپرداختند و در حوزه‌های دیگر از قبیل فرهنگ نیز ورود کردند اما قسمت درد و دل‌های مردم خوزستان همچنان جای کار دارد.

کریمی افزود: من بیشتر دوست دارم به موضوعات اجتماعی بپردازم زیرا این قبیل موضوعات، موضوعاتی هستند که خودشان را نشان نمی‌دهند و در بزنگاه مشخص می‌شود. مستند سازان وظیفه دارند قبل از اینکه مشکل اجتماعی نمایان شود آن را کشف و برای دریافت راهکاری بر روی آن کار کند.

ضرورت حمایت بیشتر از هنرمندان عماری

وی از انتظارات بچه‌های عماری سخن به میان آرود و گفت: چند نهاد وجود دارد که می‌توانند به صورت جدی به مستندسازان عمار کمک کنند که یکی از آنها صدا و سیما است.

خالق اثر موشن ارتش سایبری بیان کرد: صداسیما باید در طول سال به فیلم‌ها و مستندهای جشنواره عمار آنتن دهد زیرا با این شیوه کمک بیشتری به بچه‌های عمار می‌شود، بچه‌های عمار حرفی دارند که باید آنرا  به گوش همه رساند همچنین ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی نیز باید فضا را برای دیده شدن کارهای عماری‌ها از هر نظر فراهم سازند.

جشنواره مردمی فیلم عمار پیش‌رو حرکت‌های انقلابی

حجت‌الاسلام محسن ریسمان سنج از فعالان فرهنگی استان خوزستان به بررسی ابعاد مختلف جشنواره عمار پرداخت و گفت: اکنون در زمان چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و یکی از ساحت‌های بشری که انقلاب اسلامی در آن باید حرف داشته باشد مسئله هنر است.

وی افزود: اساسا اگر ما وارد فاز هنر و بحث هنر انقلاب نمی‌شدیم، نمی‌توانستیم پیام انقلاب اسلامی را به نسل‌های دیگر برسانیم و پیام انقلاب در همان نسل اول که انقلاب را دیدند و ارتباط داشتند باقی می‌ماند. امروز در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران یک نسلی از جوانان انقلابی قیام کردند و با تجهیز به سلاح هنر جشنواره‌های مردمی را ایجاد کردند.

این فعال فرهنگی تصریح‌کرد: بی‌شک جشنواره مردمی فیلم عمار جلودار حرکت‌های انقلابی و جشنواره‌ایی است که در آن آثاری نشان داده می‌شود که متاسفانه در سینمای جمهوری اسلامی ایران و صدا و سیما خیلی جایی نداشته اما به برکت جشنواره عمار آثار در فضاهای یاد شده ورود پیدا کردند.

جشنواره عمار با ریشه‌یابی وارد فضای نقد شود

وی با بیان اینکه جشنواره عمار باید با ریشه‌یابی وارد فضای نقد شود، عنوان کرد: امروز انقلابگری در جامعه را مطابق با صحبت‌های مقام معظم رهبری در جامعه با زبان هنر ترویج نمی‌دهیم حضرت آقا فرمودند صبح تا شب در صدا و سیما سخنرانی پخش می‌شود فایده ندارد این مطالب را باید به زبان هنر برای مردم بیان کنید تا مردم بهتر موضوع را لمس کنند.

حجت‌الاسلام ریسمان سنج افزود: هنر بدون اینکه نیاز به بحث استدلالی داشته باشد عقیده انسان می‌شود. یکی از راهکارهای نشان دادن کارآمدی نظام جمهوری اسلامی صحبت کردن است و شروع به استدلال می‌کنیم اما اگر با استفاده از یک مستند جذاب درباره یک محصول صحبت کنید خیلی ملموس‌تر کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را می‌توان مشخص کرد.

وی با اشاره به موضوعاتی که نیاز است جشنواره عمار به آن‌ها بپردازد، گفت: کشور ما یک کشور جوان محسوب می‌شود بنابراین نسل جوان ما دو نیاز اصلی در صحنه اجتماعی دارد یکی اشتغال و دیگری مسئله ازدواج است که انقلاب اسلامی نیز در زبان هنر در این دو مسئله باید حرف برای گفتن داشته باشد که بحث اشتغال از طریق اقتصاد مقاومتی در حال بیان است در نتیجه اولویت فرهنگی باید به سمت افزایش ازدواج  سوق یابد.

مستندسازان خوزستانی به موضوعاتی از قبیل مناطق آزاد نیز ورود کنند

این فعال فرهنگی افزود: در خوزستان نیز بحث‌های زیادی داریم که در جشنواره عمار می‌شود به آن پرداخت. خوزستان سابقه تاریخی بزرگی دارد که می‌شود آنها را زنده کرد به عنوان مثال در زمینه موضوع مناطق آزاد اروند که به گفته مسئولان سهم خوبی در اقتصاد استان و کشور دارد نیز مستندهایی ساخته شود و در آن نیز اشاره شود که چه میزان از این منافع به نفع مناطق محروم هزینه شده است.

وی با باین اینکه می‌توان از طریق مستند و فیلم حقایق مشکلات مربوط به ریزگردها را آشکار ساخت، بیان‌کرد: از طریق نقد درون گفتمانی نیز می‌شود عملکرد مسئولان در مقابل این مسائل را به نقد کشید.

حجت‌الاسلام ریسمان سنج افزود: خانواده‌های مدافع حرم به ویژه مدافعین حرم شهرستانی همچنین چهره‌هایی مانند شهید جمال پور و علی هاشمی ظرفیت‌هایی است که هنوز به آن‌ها زیاد پرداخته نشده است.

به گزارش تسنیم هشتمین جشنواره فیلم مردمی عمار خوزستان با اکران فیلم  “اشنوگل” به کار خود پایان داد. این جشنواره به مدت سه شب در سینما اکسین اهواز با اکران فیلم‌های کوتاه و مستند میزبان فعالان فرهنگی، شهروندان خوزستانی و خانواده‌های شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و مدافع حرم بود.