اکران‌کننده جشنواره عمار؛

اکران فیلم باعث شد محصولات ایرانی بخریم/مردم برای اکران فیلم، انفاق می‌کنند

مریم گرایی، اکران کننده جشنواره عمار در شهرستان نهاوند گفت: فیلم های منتخب این جشنواره تا امروز در اماکنی چون هیئت، حلقات، پایگاه بسیج شهرستان نهاوند و... اکران کردیم.

به گزارش عمارفیلم، مریم گرایی، یکی از اکران کنندگان مردمی فیلم‌های جشنواره عمار در شهرستان نهاوند همدان است که آثار متنوع این جشنواره را از پنجمین دوره برگزاری این رویداد فرهنگی و سینمایی تا امروز برای اقشار مختلف مردم در نقاط گوناگون این شهر اکران کرده است. در کمتر از یک هفته مانده به آغاز هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، اکران‌های مردمی این جشنواره در نقاط مختلف کشور در حال برگزاری است. به همین بهانه با این فعال فرهنگی گفتگویی داشتیم که می‌خوانید.

خودتان را معرفی کنید؟

مریم گرایی هستم در دانشگاه بوعلی سینا همدان علوم سیاسی می خواندم. اما از تحصیل انصراف دادم و در حال حاضر در آتلیه عکاسی مشغول فعالیت هستم.

چگونه با جشنواره عمار آشنا شدید؟

آشنایی من با این جشنواره از پنجمین دوره آن شکل گرفت. در آن سال پیامکی را برای دبیرخانه عمار ارسال کردم که بعد ازآن، رابط اکران استان همدان را به من معرفی کردند و اینگونه شد که سی دی های جشنواره در اختیار من قرار گرفت. دغدغه اصلی عمار، روشنگری است و با زبان فیلم اقدام به بیان مسائل و مطالبی می کند که تاثیر فراوانی بر روی مردم می گذارد، به همین خاطر هم علاقمند شدم تا به عنوان اکران کننده مردمی فعالیت کنم.

از اولین اکرانتان بگوئید؟

اولین اکران‌هایم را از هیئت خودمان شروع کردم و مستند «مادرانه» را که در افتتاحیه شهرستانی اکران‌های عمار پخش شده بود، به نمایش گذاشتم.

آثار منتخب جشنواره را در پایگاه های بسیج، سطح شهر و حتی میهمانی های خانوادگی اکران کردم. البته در جمع های خانوادگی سعی کردم فیلمهایی را که زمان کوتاهی دارند پخش کنم. البته بیشترین اکران‌ها در پایگاه‌های بسیج بوده است.

بهترین مکان برای اکران فیلم را کجا می دانید؟

مصلی نهاوند یکی از محل هایی بود که چندین نوبت آثار منتخب جشنواره مردمی فیلم عمار را در آنجا برای مردم نمایش دادیم. زیرا امام جمعه این شهر از نمایش این فیلم ها استقبال کرده بودند و ما هم چند مرتبه محصولات و مستندهای جشنواره عمار را برای او برده بودیم.

مشکل خاصی در جریان اکران‌ فیلم های عمار داشتید؟

همیشه در هیئت نهاوند با دو مشکل بانی و تامین منابع روبرو بودیم. با توجه به این موضوع پس از تماشای مستندی درباره پرورش بلدرچین با مسئول مالی هیئت صحبت کردیم تا بتوانیم با چنین طرحی، منبع درآمدی برای هیئت و کارهای خود داشته باشیم، البته هنوز این طرح، عملی نشده است، یکی از نکات دیگر هم این است که بعد از تماشای مستندهای اقتصاد مقاومتی، تصمیم گرفتم تا ضمن اینکه خودم کالای ایرانی تهیه کنم به دوستان و اطرافیان نیز توصیه کنم دراین مسیر حرکت کنند تا از تولیدات داخلی حمایت کنیم.

از پرمخاطب ترین فیلم اکران شده خود بگوئید؟

«قابلمه» و «ایرانی های مرتد» کارهایی بود که بیشتر از سایر آثار برای مردم پخش کردیم، «یتیم خانه ایران» و «هنگامه» پرمخاطب‌ترین فیلم هایی بود که تا الان اکران کردم.

اوایل در اکران‌هایم، گرفتن نظرات و پیشنهادات مردمی را جدی نمی‌گرفتم ولی وقتی آقای عباس صالح‌مدرسه‌ای، کارگردان مستند «۱۲ نفر» در نشست اکران کنندگان جشنواره عمار تعریف می‌کر دند که شخصی به اوگفته که کسی با دیدن فیلمش، با خدا آشتی کرده است، این مسئله را هم در برنامه‌های اکران توجه می‌کنم.

خاطره‌ای از اکران‌هایتان دارید؟

در شب های اعتکاف، اکران فیلم «هنگامه» در یکی از روستاها هماهنگ کرده بودم اما زمانی که تصمیم به پخش فیلم گرفتیم، فیلم پخش نمی‌شد. سه شب فیلم را بردم روستا تا اکران کنم ولی صدا وصل نمی‌‌شد تا در نهایت شب آخر توانستیم فیلم را پخش کنیم اما باز هم به مشکل صدا برخوردیم.

هزینه این اکران‌ها را چطور فراهم می‌کنید؟

بخشی از هزینه‌ها را از طریق بلیط فروشی در اکران‌ها تامین می‌کنیم، جعبه انفاق فرهنگی هم داریم که وقتی برای اکران می‌رویم، می‌بریم و هر کس هر مقدار دوست داشته باشد برای اکران فیلمها کمک می‌کند. برای انجام تبلیغات و معرفی آثار جشنواره مردمی فیلم عمار نیز تیزرها و کلیپ‌هایی را که در کانال تلگرام جشنواره قرار می گیرد برای دوستان، آشنایان و اعضای خانواده ارسال می کنم تا با این مستندها آشنا شوند.

تا کنون به این فکر افتادید که خودتان فیلم بسازید؟

بله، شهید طالبیان یکی از شهدای شاخص شهر نهاوند بوده و یکی از دوستان بنده قرار است در تابستان سال آینده مستندی را بر اساس زندگی او جلوی دوربین ببرد.

نکته دیگری هم دارید؟

توصیه ای به کارگردانان و مستندسازان جشنواره عمار دارم که اگر به دنبال پخش آثار خود برای جمعیت فراوانی هستند، زمان مستندشان از نیم ساعت بیشتر نباشد. اگر زمان مستندها کوتاه‌تر باشند یا آثار داستانی برای اکران، بیشتر باشند، گیرایی بهتری دارد و با اقبال بیشتری روبرو می شود.

گفتنی است علاقمندان جهت دریافت و اکران فیلم‌های جشنواره عمار می‌توانند «ثبت نام» را به ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال یا به AmmarFilm.ir مراجعه کنند.