مسئول ستاد اکران مردمی جشنواره عمار در گفتگو با "تیتر1"؛

در نمازجمعه، فیلمهای عمار را اکران می‌کنیم/تکیه بر ظرفیت‌های مردمی، ویژگی عمار است

مسئول ستاد اکران مردمی جشنواره عمار البرز گفت: متاسفانه به علت برخی کج سلیقگی ها در سطوح بالای آموزش و پرورش، طرح "عمار مدرسه" درگیر و دار بخشنامه ها و ... به مشکل خورده و اجرایی نمی شود.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از تیتریک، مجید امیری مسئول ستاد اکران مردمی استان البرز در تشریح هشتمین دوره جشنواره درباره محور اصلی آن گفت: با توجه به حادثه معدن یورت در سال گذشته و اتفاقات مختلفی که در حوزه کار و برای کارگران به وجود آمد، موضوع جشنواره عمار امسال به کار و کارگر و شهدای این عرصه اختصاص داده شده که در پوستر اصلی جشنواره نیز مشخص است و به همین جهت ستاد استان البرز در یک اقدام نمادین و خلاقانه، افتتاحیه اکران های هشتمین جشنواره فیلم عمار در استان البرز را در یک کارگاه بافندگی و با اکران فیلمهایی در این رابطه آغاز کرد.

مجید امیری با اشاره به دلیل انتخاب این کارگاه جهت افتتاحیه اکران های امسال افزود: این مجموعه، بانوانی بودند که در کنار اشتغال و امرار معاش، در پویش ننه عصمت که توسط جشنواره عمار برگزار شد و به بافت شال و کلاه برای مدافعان حرم می پرداخت حضور فعال داشتند و این فعالیت را در زلزله اخیر کرمانشاه نیز ادامه داده و همچنین بارها برای کودکان کار و نیازمندان نیز اقدام به بافت لباس گرم کردند؛ لذا افتتاحیه امسال در فضای کارآفرینی و اشتغال برگزار شد تا به عموم مردم، اهمیت کارگران ایرانی و معیشت آنها را متذکر شود.

وی به اصلی ترین ماموریت ستاد استانی جشنواره عمار مبنی بر تحویل فیلم به اکران کنندگان و راه اندازی خانه های عمار استان اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته خانه عمار غرب کرج در منطقه کمالشهر و خرمدشت، فعالیت خود را آغاز کرد و امسال نیز در نظر داریم به صورت رسمی در بقیه مناطق استان نیز خانه عمار راه اندازی کنیم تا علاقمندان به جشنواره عمار در سراسر استان، بتوانند به راحتی در طول سال به فیلم ها دسترسی داشته باشند.

امیری به شور و هیجان ایجاد شده درباره جشنواره عمار و فروکش کردن آن در دستگاه های اداری پس از مدتی اشاره و تصریح کرد: متاسفانه بخشنامه و ابلاغ درباره جشنواره عمار پاسخگو نیست چرا که این جشنواره کاملا مردمی است و در این هشت سال بارها ثابت شده که تکیه بر ظرفیت عظیم مردمی بودن جشنواره، نکته بارز و تفاوت خاص این جشنواره با بقیه جشنواره هاست و پویایی این برنامه نیز بیشتر به این دلیل می باشد.

وی گفت: نهادهایی چون حوزه هنری استان البرز و برخی نواحی سپاه در این سال ها همکاری بسیار خوب و مناسبی با جشنواره داشته اند اما در مقابل بسیاری از نهادهایی که به نوعی همسو بوده و توقع پیشتازی در این زمینه از آنان بود به دلایل مختلفی از همراهی با جشنواره سرباز زده و همکاری نداشته اند.

امیری به الگوگیری از فعالیت های ستاد جشنواره استان البرز در کشور اشاره کرد و افزود: برنامه سینما مدرسه ۴ سال قبل در مدارس البرز توسط یکی از اکران کنندگان اجرا شد اما بعدها این کلیدواژه در کشور مورد استفاده قرار گرفت و به نوعی در قالب اکران هفتگی در مدارس محتوایی مناسب برای دانش آموزان ارائه میشد و اثرات مطلوبی داشت که می تواند در کل استان و حتی کشور نهادینه و فرهنگ سازی شود اما متاسفانه به علت برخی کج سلیقگی ها در سطح بالای آموزش و پرورش، این نمونه برنامه ها درگیر و دار بخشنامه ها و مسائل مختلف به مشکل خورده و اجرایی نمی شود.

وی با اشاره به اینکه پک “عمار مدرسه” همواره مورد علاقه دانش آموزان بوده و امسال یکی از پرمخاطب ترین فیلم های جشنواره فیلم داستانی “تک خوان” که فضایی دانش آموزی دارد، است گفت: سال گذشته یکی از معاونان پرورشی فعال استان در مدارس مختلف بیش از ۱۰۰ اکران انجام داد که بازخورد بسیار مناسبی بین دانش آموزان داشت.

امیری نقطه قوت جشنواره عمار را مردمی بودن آن و روند رو به رشد کیفیت فیلم های تولید شده عنوان کرد و با اشاره به اینکه بر خلاف نظر برخی ها، موضوعات این جشنواره در یک موضوع خاص خلاصه نشده و موضوعات مختلفی نظیر سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی، زنگ کار، مدافان حرم، استکبارستیزی، ملت قهرمان و… در بین فیلمها وجود دارد، تصریح کرد: امسال در مرحله اول ۲۰ دی وی دی در پک اکران در قالب های مستند، داستانی، نماهنگ و انیمیشین ارائه شده است.

امیری افزود: یکی از کارهای خوب جشنواره عمار ارائه فیلم ها و پک های مناسبتی است که در ایام و مناسبتهای خاص مانند هفته حقوق بشر آمریکایی، دهه کرامت، کشف حجاب در اختیار اکران کنندگان قرار می گیرد، به عنوان نمونه، امسال و همزمان با تنفیذ ریاست جمهوری یک پک با عنوان “هدیه به رئیس جمهور” در قالب مطالبات مردمی برای آماده سازی فضای ذهنی مردم تهیه شد که به فضای اقتصاد مقاومتی و توجه به داخل به صورت ویژه پرداخت.

وی اظهار داشت: ستاد استان البرز امسال و در ایام ۹ دی برای سومین سال پیاپی با همکاری بنیاد فرهنگی خاتم اولاصیا(عج) اقدام به طراحی اختصاصی پک فیلمهای مرتبط به فتنه و توزیع در بین مساجد، مراکز فرهنگی و فعالان فرهنگی نمود و همچنین اعزام سخنران در ایام ۹ دی به همراه اکران فیلم از دیگر فعالیت های این ستاد بود.

امیری ضمن اشاره به برخی از اقدامات آتی این ستاد تصریح کرد: هماهنگی های اولیه برای اکران هفتگی در مصلی نماز جمعه کرج و برنامه ماهیانه در سینما هجرت صورت گرفته و همچنین پیشنهاد شده که برنامه ای با عنوان کاروان چله انقلاب از ۹ دی تا ۲۲ بهمن در سالن های مختلف شهر اکران فیلمها صورت گیرد و همچنین با هماهنگی معاونت فرهنگی سپاه استان البرز مقرر شد بحث سینما مسجد به طور جدی در مساجد و پایگاه های استان در سال آتی در برنامه مدون بسیج قرار گیرد.

مسئول ستاد اکران مردمی در استان البرز در خاتمه با اشاره به اینکه اکران مختص مکان خاصی نیست از عموم شهروندان و هم استانی های عزیز خواست که اگر شرایط اکران در محل کار، مساجد، هیئآت، پایگاه ها، کانون ها، موسسات و… را دارند می توانند با ارسال کلمه “ثبت نام” به سامانه کشوری ۳۰۰۰۴۵۵۰ در شمار اکران کنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار رایگان ثبت نام کرده و فیلمها را دریافت کنند.