سینمای بصیرت آفرین!

از فراورده های مبارک حماسۀ بصیرت مردم در مقابله با فتنۀ سال ۸۸ و از مصادیق تبدیل تهدید به فرصت توسط هنرمندان متعهّد و بصیر کشورمان، برگزاری "جشنوارۀ مردمی فیلم عمار" است.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از نور خوزستان، از فراورده های مبارک حماسۀ بصیرت مردم در مقابله با فتنۀ سال ۸۸ و از مصادیق تبدیل تهدید به فرصت توسط هنرمندان متعهّد و بصیر کشورمان، برگزاری “جشنوارۀ مردمی فیلم عمار” است. جشنواره ای که فکر برگزاری آن زمانی بوجود آمد که بعد از فتنۀ ۸۸ گروهی از سینماگران جوان و دغدغه مند کشورمان با تهیۀ آثاری در مورد فتنه، دریافتند که گویا قرار نیست از سوی نهادهای رسمی فرصتی برای عرضۀ آثارشان داده شود و لذا برای دیده شدن این آثار، در سالگرد شکست فتنه، باهمّت چند تن از هنرمندان بصیر و مردمی، جشنواره ای کاملاً متفاوت با جشنواره های مرسوم شکل گرفت که با توجّه به محتوای آن، نام عمّار، پرچمدار روشن‌گری در صدر اسلام، برای آن انتخاب شد.   

اولین دوره جشنواره در سالگرد حماسه‌ی نهم دی ماه، در سال ۱۳۸۹ برگزار گردید و حدود بیست اثر، هم‌زمان در سی نقطه از کشور، از جمله چند روستا، به صورت مردمی اکران شدند و در حالی که گمان می رفت که این جشنواره ادامه نیابد، در دی ماه سال ۹۰، فراخوان دومین دوره جشنواره در پنج محور”تاریخ انقلاب، جنگ نرم، فتنه هشتاد و هشت، نقد درون‌گفتمانی و بیداری اسلامی” منتشر شد و با وجود بی توجهی بسیاری از رسانه های جمعی، استقبال مردمی از این دوره جشنواره افزایش یافت و سیصد و بیست اثر ارسالی هنرمندان و فیلمسازان به جشنواره دوم عمار در ۳۰۰ نقطه از کشور اکران شدند. سومین دوره این جشنواره در سال ۹۱ با رقابت ۹۰۰ اثر و اکران در ۹۰۰ نقطۀ کشور، جهارمین دوره جشنواره در سال ۹۲ با حضور تعداد کثیری از فیلمسازان حرفه ای و جوان و با اضافه شدن بخش بین الملل برگزار شد و باعث گردید تا برخی از فیلم سازان مستقل جهان که فریاد بیداری آنها بوسیلۀ غولهای سینمائی و رسانه ای خفه می شود در این جشنواره شرکت نمایند. بر همین روال دوره های بعدی این جشنواره نیز با روندی روبه رشد در ابعاد کمّی و کیفی و جذب مخاطب مردمی و هنرمندان مستقل خارجی ادامه داشته و جشنواره مردمی فیلم عمّار را به امیدی برای کشف استعدادهای جوان، پرورش سینماگرانی خودباور و حقیقت جو،  ایجاد تحوّلی ضروری در سینما و همراه کردن آن با ملّت ایران تبدیل کرده است.

با توجه به هویت مردمی جشنواره فیلم عمار، اکران ها در هر مکانی مثل مسجد، مدرسه، پارک، حوزه علمیه، منازل، پایگاه بسیج، سالن های نمایش و … و با هر وسیله نمایشی اتفاق می افتد و فیلم هایی مناسب اکران برای همه سنین و برای همه اقشار در این جشنواره وجود دارد. اکران آثار جشنواره به شرایط پیچیده ای نیاز ندارد. اکران کننده مکانی برای اکران در نظر‌ می‌گیرد و فیلم‌های عمار را تحویل می گیرد. همه جزئیات اکران با تشخیص اکران کننده انجام می گیرد. اکران فیلم های جشنواره عمار برای همه امکان پذیر است و هر فردی می تواند اکران کننده فیلم‌های عمار شود.