از پرده برداری اشتباهات پزشکی تا اکران مستند «قائم مقام» در آخرین روز جشنواره عمار

مستند‌های «یک دقیقه سکوت»، «سی و ششمین روز زمستان»، «نشانی»، «برای آزادی»، «نار و انار»، «با صبر زندگی»، «اشنوگل»، «پرواز از حلب»، «زمستان یورت»، «تلکه»، «قائم مقام»و... در روز پایانی جشنواره اکران شد

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از تسنیم، هشتمین جشنواره فیلم مردمی عمار به آخرین روز خود در بخش اکران عمومی‌ رسید و باید ۲۴ ساعت منتظر ماند تا نتایج نهایی و برگزیدگان دو بخش مستند و داستانی اعلام بشود. 

در روز هشتم این جشنواره، مستندهای بسیار خوبی اکران شد. هم‌چنین ابراهیم فیاض مهمان این روز بود که جلسه سخنرانی داشت. مستند‌های «یک دقیقه سکوت»، «سی و ششمین روز زمستان»، «نشانی»، «برای آزادی»، «میزبان»، «ترخیص»، «نار و انار»، «با صبر زندگی»، «اشنوگل»، «پرواز از حلب»، «زمستان یورت»، «تلکه»، «قائم مقام»، «گیسوان حلب» و … در روز پایانی جشنواره اکران شد. 

پر حاشیه و جنجالی مثل خود حاج آقا

مستند جنجالی قائم مقام، شلوغ‌ترین اکران روز پایانی جشنواره بود. این مستند با حضور گسترده‌ی علاقه‌مندان در سالن شماره ۳ سینما فلسطین اکران شد و ظرفیت سالن را پر کرد. تصاویر آرشیوی جنجالی که برای اولین بار در این فیلم به نمایش درمی‌آمد، نقطه مهم این مستند بود که واکنش حاضران در سالن را نیز به همراه داشت. این مستند ۱۰۷ دقیقه‌ای روایتی متفاوت و بدون سانسور از زندگی آیت الله منتظری و ماجرای عزل وی توسط امام خمینی (رحمت‌الله علیه) است. صحبت‌های بسیاری از چهره‌های انقلابی و سیاسی راجع به ایشان، حرف‌های متفاوتی را در فیلم بیان کرده است. 

نامه‌ای که پس از ۲۷ سال به دست صاحبانش رسید

مستند «نشانی» به کارگردانی اصغر بختیاری یکی از مستندهای خوب این دوره از جشنواره عمار بود که فضای روزهای دفاع مقدس را به یاد می‌آورد. داستان مستند، نامه‌ای است که در ایام دفاع مقدس توسط رزمندگان نوشته شده و تعهدی را در آن به یکدیگر می‌دهند. حال این نامه پس از گذشت سال‌ها به دست تک‌تک‌شان داده می‌شود و واکنش‌های آن‌ها در مواجهه به آن به تصویر در‌می‌آید. نوع برخورد این افراد با نامه‌ها جذابیت‌های خاصی دارد. بعضی از آنان نامه را فراموش کرده اند اما در مقابل بعضی‌ها خاطرات تک تک روزهای جنگ را به یاد دارند. 

ماجرای اشتباهاتی که هیچ وقت شفاف نمی‌شوند

دیگر مستند جنجالی روز پایانی، مستند ترخیص به کارگردانی مهدی انصاری بود. این مستند روایتی بی پرده از اشتباهات پزشکی دارد که هیچ وقت به صورت شفاف بررسی نشده و به بیماران اطلاع داده نمی‌شود. خواسته این فیلم روشن و واضح است. آن سعی دارد تا شفافیت را در پرونده‌های جراحی پزشکان وارد کرده تا بیماران با چشم باز انتخاب کنند. چندی پیش پخش این مستند و رونمایی از آن با حواشی فراوانی همراه بود. درست در زمانی که با قرار قبلی مقرر شده بود که این فیلم در دانشگاه شهید بهشتی رونمایی شود، با اعمال فشار از سوی وزارت بهداشت، اکران آن لغو شد. این در حالی است که دو روز بعد این مستند در برنامه به اضافه مستند رونمایی و اکران شد.

پرواز از حلب به سمت آزادی

مستند پرواز از حلب روایتی از آزادسازی شهر تدمر سوریه است. گردانی از لشگر فاطمیون برای بازپس‌گیری شهر تدمر سوریه وارد عمل می‌شوند. داعشی‌ها از ترس، شبانه فرار می‌کنند اما اتفاقاتی عجیب اثبات می‌کند که تعداد کثیری از آنها مخفیانه در شهر حضور دارند. روایت رمز آلود این مستند، توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد. 

روایت پس از جنگ در گیسوان حلب

مستند در گیسوان حلب روایتی از روزهای پس از جنگ و آزادسازی شهر حلب سوریه است. همه شهر ویرانه شده است اما امید به زندگی هنوز وجود دارد. زنان از مردان پیشی گرفته‌اند و به هر نحوی که شده می‌خواهند وضعیت خانواده‌ی خود را سامان بدهند. داستان فیلم گروهی از زنان آواره جنگ در سوریه است. این زنان در اردوگاهی نزدیک شهر حلب زندگی می‌کنند. آنان به تازگی در کارخانه‌ی تولید آب معدنی که با همکاری ایرانیان تولید شده است، مشغول به کار شده و سعی می‌کنند تا خرج زندگی خود و خانواده‌شان را به دست بیاورند. داستان فیلم روایت زندگی ۳ نفر از آنان است. 

اتفاق ویژه

یکی از اتفاقات ویژه امروز، پخش مستند‌هایی در بخش «فیلم ما» بود. این اتفاق ویژه که برای اولین بار در جشنواره عمار رخ می‌دهد، تشویق جوانان و نوجوانان به فیلم‌سازی است. بخش فیلم ما که به تازگی به جشنواره عمار اضافه شده است، به فیلم‌سازان جوان این فرصت را می‌دهد که فیلم‌های خود را حتی به صورت آماتور، در جشنواره به نمایش دربیاورند. حضور فیلم‌سازان ۱۲-۱۳ ساله در این بخش از نکات جالب توجه است. 

گفتنی است اختتامیه این جشنواره روز جمعه ۱۵ دی ماه ساعت ۱۸ در فرهنگ‌سرای بهمن برگزار می‌شود.