سردار گلعلی بابایی در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان کرد؛

جشنواره عمار؛ سکوی پیشرفت فیلمسازان جوان

سردار گلعلی بابایی، نویسنده و پژوهشگر عرصه ادبیات دفاع مقدس، جشنواره مردمی فیلم عمار را سکویی برای پیشرفت فیلمسازان جوان دانست و گفت: این رویداد، فضای خوبی در اختیار برخی فیلمسازان جوان برای معرفی است

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از جام جم، بابایی که در هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، یکی از کارشناسان و سخنرانان نشست پیوند ادبیات و انقلاب اسلامی بود، بهره‌گیری سینما از ظرفیت عظیم ادبیات را ضعیف دانست و گفت: استفاده چندانی از حوزه ادبیات نمی‌شود و ما فیلم‌های اقتباسی کم داریم. چرای آن را هم سینماگران بهتر می‌دانند.

شاید مشکلاتی است که ما در جریان نباشیم؛ مشکلاتی نظیر بودجه و امکانات، اما حیف است، چون دریایی از سوژه‌ها در کتاب‌های دفاع مقدس نهفته است و از آنها استفاده نمی‌شود.

او افزود: توصیه من این است که فیلمنامه‌نویسان و کارگردان‌های ما از آثار ادبی موجود بهره بگیرند. این کار حداقل ۵۰ درصد زحمات آنها را کم می‌کند، یعنی بخش پژوهش، نگارش و پیدا کردن سوژه خودش فصل‌های مهمی در کارهای هنری است. می‌ماند تبدیل آنها به فیلم‌های کوتاه و بلند یا سریال‌های خوب که وظیفه کسانی است که دستشان بر آتش سینماست. امیدوارم دوستان بیایند و به این قضیه اقبال نشان دهند.

بابایی جشنواره مردمی فیلم عمار را سکویی برای پیشرفت فیلمسازان جوان دانست و گفت: این رویداد، فضای خوبی در اختیار برخی فیلمسازان جوان برای معرفی استعدادهایشان قرار می‌دهد، کما این‌که در این هشت دوره برگزاری جشنواره هم این اتفاق افتاده و فیلمسازان جوان و خوبی در این رویداد پرورش یافته و به جامعه هنری معرفی شده‌اند. البته باید این استعدادها برای ورود به بدنه سینمای حرفه‌ای حامی داشته باشند.

این نویسنده و پژوهشگر عرصه ادبیات دفاع مقدس به نقش تعیین‌کننده رسانه ملی در پوشش این جشنواره در دوره‌های مختلف اشاره کرد و افزود: پوشش رسانه‌ای خود جشنواره و برگزاری آن مناسب است، اما فیلم‌ها و دیگر آثاری که در این جشنواره به نمایش درمی‌آیند و دلمشغولی مردم و معضلات جامعه را روایت می‌کنند و برخی برنده جوایزی هم می‌شوند، آن‌طور که باید در رسانه‌های مختلف انعکاس پیدا نمی‌کند. بخصوص حیف است که این آثار در رسانه ملی نمایش داده نشود.

رسانه ملی با توجه به گستردگی و فراگیری می‌تواند نقش برجسته‌ای در انعکاس این آثار داشته باشد و نباید در این زمینه فقط به نمایش در ایام جشنواره و اکران‌های مردمی اکتفا کرد. در روزهای برگزاری جشنواره و اکران‌های مردمی، اکثرا مخاطبانی همسو حضور و مشارکت دارند، درحالی که ما باید آن قشر خاکستری را به رویدادی مثل جشنواره مردمی عمار جذب و آنها را با بعضی از این معضلات آشنا کنیم. به نظرم یکی از امتیازات و تشویق‌های فیلم‌های برگزیده جشنواره عمار باید نمایش آنها از رسانه ملی و شبکه‌های تلویزیونی باشد.