در نشست هنرواقعیت مطرح شد؛

جای فرش و پسته، ایران را کشور علم و دانش معرفی کنیم

مشاور امور بین‌الملل دبیر شورای انقلاب فرهنگی گفت: سینما باید علم و فناوری را به عنوان یک دسته مهم سینمایی بداند، این رسالت رسانه است که بتواند ایران را کشور علم و دانش بجای کشور فرش و پسته به جهانیان

به گزارش «عمار فیلم»، حمیدرضا امیری نیا، مشاور امور بین الملل دبیر شورای انقلاب فرهنگی در نشست هنر – واقعیت با موضوع پیشرفت‌های علمی تکنولوژی که در حاشیه هشتمین جشنواره عمار در سینمافلسطین برگزار شد، در خصوص سوژه های سینمایی درباره پیشرفت های علمی تکنولوژی بیان کرد: کشور ما پس از انقلاب با باور جمله «ما می‌توانیم» به اقتدار و پیشرفت گسترده‌ای دست پیدا کرده است. امروزه با توسعه علم، فناوری و نوآوری توانسته‌ایم اقتدار خود را به جهانیان اثبات کنیم.

وی افزود: کشور ما ویژگی های مهمی دارد؛ ۶۳ در صد از ۸۰ میلیون جمعیت ایران زیر ۳۵ سال سن دارند که داشتن چنین جمعیت جوان و توسعه دهنده ای برای دیگر کشورها آرزوست البته رشد جمعیت در دهه ۶۰ و ۷۰ بالا رفت و پس از آن جمعیت ایران کاهش پیدا کرد.

امیری نیا با بیان این‌که ۵/۴ میلیون در ایران دانشجو وجود دارد، گفت: رشد علم قبل از انقلاب تقریباً صفر بوده است و در ابتدای انقلاب هم به دلیل جنگ تحمیلی رشد زیادی نداشتیم اما بعد از آن توسعه علم، رشد پیدا کرده است.

مشاور امور بین الملل دبیر شورای انقلاب فرهنگی در خصوص جایگاه ایران در علم نانو فناوری توضیح داد: در علم نانو فناوری در سال ۲۰۱۴ رتبه هفتم و امروزه رتبه پنجم را ایران به خود اختصاص داده است. در گذشته هر سال ده مقاله درباره نانوفناوری نوشته می‌شد اما در حال حاضر روزانه ۱۸ مقاله علمی در ایران نوشته میشود.

امیری نیا بیان کرد: ۲۶۳ محصول نانوفناوری در ایران تولید و بعضی از این محصولات به کره و چین صادر می‌شود، یکی از این محصولات نانوسکوپ است که میتواند در اندازه نانو متر عکاسی کند. در سال ۸۵ به دلیل تحریم ایران هیچ کشوری نانوسکوپ را به ایران نفروخت، در پی چنین اتفاقی یکی از دانشگاه ها ی ایران این دستگاه را ساخت که امروزه تنها ۵ یا ۶ کشور در دنیا نانوسکوپ را طراحی میکنند و میسازند.

وی افزود: کشوری که تا قبل از انقلاب نمی‌توانست یک سوزن طراحی کند، امروزه میتواند ۷۵۰ بار آرم جمهوری اسلامی را روی سر سوزن با استفاده از فناوری نانو حک کند. وقتی این دستگاه را به عنوان هدیه فناورانه به ریاست جمهوری کشورهای مختلف می‌دادیم از چنین تکنولوژی حیرت می‌کردند.

مشاور امور بین الملل دبیر شورای انقلاب فرهنگی، در خصوص علم بیوتکنولوژی توضیح داد: توسعه علم در بیوتکنولوژِی از دهه ۷۰ به بعد افزایش پیدا کرده است و ایران رتبه ۱۳جهانی را دارد. همچنین در ایران بیش از ۹۰ شرکت در این زمینه فعالیت می‌کنند که نتیجه آن تولید داروهایی با ارزش گرمی یک میلیون دلار است.

امیری نیا با بیان اینکه در حوزه بیوتکنولوژی ده ها سوژه برای فیلمسازی وجود دارد، گفت: حوزه بیوتکنولوژی به دلیل اینکه با سلامتی مردم گره خورده، بسیار حائز اهمیت است؛ امروزه نزدیک به ۲۵ دارو با پایه بیوتکنولوژی در ایران تولید و صادر میشود.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت ماهواره با سیستم های پیچیده الکترونیکی بسیار سخت است که ایران با اقتدار توانست وارد کلوپ ماهواره ای شود. همچنین روباتیک با پایه الکترونیک توانسته تمام صنایع را تحت تاثیر خود قرار دهد. در دانشگاه تهران روبات جراحی سینا توانسته مراحل درمان حیوانی را بگذراند و در حال حاضر در پی درمان انسانی است.

امیری نیا با بیان اینکه مونیتورینگ قلبِ تولید ایران به ۲۵ کشور صادر می‌شود گفت: جراحی کردن با دستگاه جراحی مغز نقطه ای، برای پزشکان ایرانی آرزو بود که به دلیل تحریم ایران نمی‌توانست این دستگاه را از کشورهای دیگر خریداری کند، محققین ایرانی در زمان کوتاهی توانستند این دستگاه ۸۰۰هزار دلاری را بسازند؛ امروزه ۳۵ بیمارستان در ایران مجهز به دستگاه جراحی مغز نقطه ای هستند. زمانی که این دستگاه را به عنوان هدیه فناورانه به پوتین دادیم آن را حاصل تحریم ایران دانستیم.

مشاور امور بین الملل دبیر شورای انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر بدانیم توانایی و دانایی مکمل هم اند پیله های علم را خودمان میشکافیم تا بتوانیم در زمینه های علمی مانند پروانه پرواز کنیم. همانطور که در حوزه های بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی موفق شدیم اما در حوزه خودرو سازی پیشرفتی نداشتیم چون در این حوزه تحریم نشدیم و به دلیل راحت طلبی و درامد نفتی پیشرفتی در این زمینه نداشتیم.

وی افزود: موضوعاتی مانند پهباد، زیر دریایی، ارسال موجود زنده به فضا میتوانند سوژه مناسبی برای تولید فیلم باشند. ما در ایران به اندازه کوه کار میکنیم اما به اندازه کاه، رسانه ای و تبلیغ می‌شود در صورتی که در غرب به اندازه کاه کار میکنند و رسانه ها آن را به اندازه کوه بزرگ میکنند.

امیری نیا گفت: این رسالت رسانه است که بتواند ایران را کشور علم و دانش بجای کشور فرش و پسته به جهانیان معرفی کند. به عنوان مثال در دهه ۷۰ با همت جوانان ایرانی هواپیمای تمام کامپوزیت ساخته شد که در زمان خود موجب حیرت مسئولان بود که در چند سال اخیر مورد توجه کشورهای دیگر قرار گرفته است.

مشاور امور بین الملل دبیر شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در تلاقی نانو و سینما میتوان ده ها سوژه بدست آورد گفت: یکی از سوژه هایی که سینما گران میتوانند به آن توجه کنند ساخت داروی فاکتور ۷ که از دانمارک به ایران وارد می‌شد، است. این دارو با تلاش شبانه روزی محققان دو سال پس از توهین دانمارک به پیامبر (ص) در ایران تولید شد تا ایران مجبور به خرید فاکتور ۷ از دانمارک نباشد.

وی در خصوص دانش گسترده ایران نسبت به غرب در ۶۰۰ سال قبل توضیح داد: ۶۰۰ سال قبل در ایران در شهر اصفهان منار جنبان ساخته شد در حالی که تا ۶۰-۷۰ سال پیش غربی ها فاقد بهداشت و سرویس بهداشتی در خانه های خود بودند اما بر اساس برنامه ای که برای رشد خود داشتند امروزه پیشرفت کردند در صورتی که ایران در ۱۰۰ سال گذشته تلاش نکرده بود اما بعد از انقلاب تلاش خوبی در زمینه علم شده است.

امیری نیا در پایان نشست گفت: حوزه علم و فناوری مظلوم است، سینما باید علم و فناوری را به عنوان یک دسته مهم سینمایی بداند، نشان دادن پیشرفت علم و فناوری باعث اقتدار ملی و ایجاد انگیزه در جوانان می‌شود.