در چهارمین روز جشنواره مردمی فیلم عمار؛

ابوبکر بغدادی شرق ایران چه سرنوشتی داشت؟ / روایتی بدیع از قیمت جنگ هشت ساله در مستند «مظنه»

چهارمین روز جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور مخاطبان در سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از تسنیم، چهارمین روز از جشنواره مردمی عمار با حضور حجت السلام و المسلمین پناهیان، مستندسازان و علاقه‌مندان به این حوزه در سینما فلسطین برگزار شد. در این روز از جشنواره مستندهای خوبی اکران شد که از جمله‌ی آن می‌توان به مستندهای «حاصل فصل من»، «بابا آب داد»، «نبرد موصل»، «پرواز از حلب»، «قصر قند»، «نار و انار»، «بالای بالای ابرها»، «مظنه»، «بهت میاد»، «دو برادر»، «کاپیتان» و … اشاره کرد.  

پناهیان: باید ادبیات درستی در مواجهه به مسائل انتخاب کنیم

مهم‌ترین برنامه جنبی روز چهارم جشنواره عمار، اختصاص به سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین پناهیان داشت. او با حضور در جشنواره عمار و سخنرانی درباره‌ی این جشنواره و اتفاقات روز کشور، سالن شماره‌ی ۳ سینما فلسطین را مملو از جمعیت حاضران کرد.

پناهیان در بخشی از صحبت‌های خود به انتخاب ادبیات درست در مواجهه به معضلات و مشکلات کشور اشاره کرد.  

مستند نار و انار؛ روایتی از ظلم دولت آذربایجان به شیعیان

یکی از مستندهای روز چهارم جشنواره که با استقبال بسیار خوب حاضران مواجه شد، مستند «نار و انار» بود. این مستند روایتی از سخت‌گیری دولت آذربایجان به شیعیان در برگزاری مراسم‌های مذهبی هم‌چون تاسوعا و عاشورا و دهه فاطمیه است. شهر نارداران یکی از شهرهای آذربایجان است که شیعیان زیادی در آن زندگی می‌کنند. این شهر علاوه بر این که به دلیل باغ‌های انار معروف است، در سالیان اخیر، شاهد درگیری‌های مقامات دولتی با مردم مسلمان و به ویژه شیعیان بوده است. کارگردان این مستند ضمن بررسی قوانینی که در آذربایجان وضع شده است، روایتی از درگیری‌ها را نیز بیان می‌کند. این مستند که در سالن شماره ۱ اکران شد، با استقبال بسیار زیاد مخاطبان مواجه شد.  

شهید مهدی صابری که بود؟  

دیگر مستندی که در روز چهارم اکران شد و با استقبال مخاطبان مواجه شد، مستند «بالای بالای ابرها» بود. این مستند روایت شهید مهدی صابری از شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون، از زبان دوستان نزدیک او و پدر و مادرش است. شهید مهدی صابری از جمله اعضای تیپ فاطمیون است که در سوریه به شهادت می‌رسد.

یکی از دوستان نزدیک او همراه با دوربین‌اش به خانواده شهید سر می‌زند و ویژگی‌های اخلاقی آن شهید والا مقام را از زبان آنان جویا می‌شود. صحنه هایی از شهید مهدی صابری در میدان نبرد، مراسمات مذهبی و … تصاویری است که برای اولین بار در این مستند آورده می‌شود.  

ابوبکر بغدادی شرق ایران چه سرنوشتی داشت؟  

مستند «قصرقند» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده روایتی از یک موضوع جدید در شرق ایران است.  جلیل قنبرزهی یکی از تروریست‌هایی است که نیروهای امنیتی ۲۵ سال به دنبال دستگیری‌اش بوده‌اند. او را که ابوبکر بغدادی شرق ایران نامیده‌اند،  سالها زندگی مخفیانه در پاکستان دارد. ناگهان خبری به سرویس‌های امنیتی می‌رسد که جلیل قنبرزهی برای رهبری گروه‌های تروریستی به ایران آمده و قصد آشوب و حمله تروریستی دارد. این فیلم روایتی از جستجوی او در شرق ایران است. این فیلم به دلیل ماهیت جستجوگرایانه و درگیری‌هایی که در آن بین نیروها به وجود می‌آید، از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است به گونه‌ای که مخاطبان را تا آخرین لحظه در سالن نگه داشت. این مستند از جمله شانس‌های دریافت فانوس جشنواره به حساب می‌آید.

روایتی بدیع از قیمت جنگ هشت ساله در مستند «مظنه»

مستند «مظنه» یکی از  تولیدات مرکز فیلم و نمایش بسیج به کارگردانی سید رضا حسینی است. این مستند براساس این سوال اساسی که «قیمت و مظنه جنگ ما چه قدر است؟ »، تلاش می‌کند تا به مصادیق دفاع مقدس نزدیک بشود. همین موضوع کمک می‌کند تا  با بسیاری از فعالان دفاع مقدس، مستندسازان جنگ، خانواده‌های شهدا، آزادگان و … صحبت کند و پای درد دل آن‌ها بشیند.

این مستند روایتی بدیع و موثر از قیمت تمام شده جنگ تحمیلی است. این مستند ۵۰ دقیقه‌ای در سالن شماره ۲ سینما فلسطین به نمایش درآمد و با استقبال خوبی همراه شد.  

چه لباس و پوششی «بهت میاد»؟

مستند «بهت میاد» به کارگردانی محمدحسن یادگاری دیگر مستندی بود که در این روز به نمایش درآمد.  مستند «بهت میاد» فیلمی با موضوع زیبایی و پوشش است که تلاش دارد ضمن معرفی نوع پوشش در هر دوره، به این سوال پاسخ بدهد که تعریف درست زیبایی چیست‌؟ این مستند با پرداختن به موضوعاتی هم‌چون نوع پوشش مردم در این روزها و مواجهه آن پوشش با هویت ایرانی اسلامی تلاش می‌کند تا به این سوال پاسخ بدهد. این مستند پژوهش جامعی در حوزه خود داشته است و از این جهت قابل تحسین است. مدل مواجهه‌ی جامعه‌ی ایرانی و به ویژه بانوان با مساله‌ی پوشش از مهم‌ترین نکاتی است که در فیلم به تصویر کشیده شده است.  

بانویی که با دانش‌خود سرنوشت یک روستا را متحول کرد

مستند «حاصل فصل من» پرتره‌ای از زندگی خانم سلیمه نصیری از اهالی روستا رحیم آباد آذربایجان غربی است. گندم‌های روستاییان را آفت سن زده است و آنان در خطر بزرگی قرار دارند. این بانو تصمیم می‌گیرد که برای حل این مشکل رشته‌ی کشاورزی را در دانشگاه بخواند تا به روستاییان کمک کند. بخش دیگر زندگی او فعال کردن پتانسیل بانوان روستا در جهت اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرات روستاییان به شهر است. این مستند پشت‌کار یک خانم را نشان می‌دهد و بیان می‌کند که چگونه می توان با کار و تلاش موفق بود. این مستند با استقبال و تشویق حاضران در سالن سینما همراه شد.  

از دیگر نکات قابل توجه روز چهرام جشنواره عمار می‌توان به حضور یک گروه سرود دانش‌آموزی اشاره نمود. این گروه سرود، دوقطعه را اجرا نمود که با تشویق حاضران در سینما فلسطین مواجه شد. علاوه بر این، خبرنگاران و گروه‌های تصویری زیادی از رسانه‌های مختلف در محل جشنواره حضور داشتند و به پوشش این رویداد فرهنگی می‌پرداختند.  

جشنواره عمار تا ۱۴ دی ماه در سینما فلسطین ادامه خواهد داشت و مراسم اختتامیه آن در روز ۱۵ دی ماه برگزار خواهد شد.