در میزگرد جشنواره عمار مطرح شد:

وضعیت امروز رسانه ملی شایسته انقلاب اسلامی نیست/عمار سعی کرده عدالت رسانه‌ای ایجاد کند

محسن مقصودی گفت: رسانه ملی در زمینه های مختلف ازجمله درمورد بحث های اقتصادی به درستی عمل نمی کند و نمی‌تواند درست و به موقع به موضوعات بپردازد. حاصل این عملکرد نادرست وضعیتی است که امروز در کشور شاهد

به گزارش «عمار فیلم»، میزگرد جشنواره عمار و بازنمایی مردم و پیگیری مطالبات مردمی در حاشیه هشتمین دوره این جشنواره در سینمافلسطین با حضور «سید مرتضی فاطمی» سردبیر برنامه تلویزیونی ۱۸۰ درجه و «محسن مقصودی» تهیه کننده برنامه ثریا در لابی طبقه سوم سینما فلسطین برگزار شد.

محسن مقصودی در ابتدای این نشست در سخنانی، گفت: موضوع بسیار مهمی که در هشت دوره برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار مشاهده کردم این بود که این جشنواره سعی کرده تا عدالت رسانه ای را بین مردم و در سطح جامعه ایجاد کند. در حالی که رسانه ملی که با تاخیر چند ساله از مردم فاصله دارد.

وی افزود: متاسفانه امروز رسانه های ما بخصوص صدا و سیما ارتباط زیادی با بخش قابل توجهی از مردم ندارند و دغدغه مردم در شهرستان ها و روستاها را درنظر نمی گیرند. این در حالی است که جشنواره مردمی فیلم عمار تا امروز سعی کرده بخشی از این بی توجهی رسانه ای به مردم و مسائل و مشکلات آنها را جبران کند.

فاطمی در ادامه این نشست در سخنانی گفت: اگر می خواهیم به نقاط ضعف و قوت جشنواره مردمی فیلم عمار پی ببریم باید در مورد معضلی به نام رسانه ملی صحبت کنیم. زیرا وضعیت رسانه های ما امروز آنقدر غیرواقعی است که مردم از بازنمایی برخی از رویدادها و حوادث در تلویزیون و بخش های خبری آن بسیار متعجب می آیند.

مقصودی در نوبت دیگر سخنان خود ادامه داد: مقداری مشکل آزادی پس از بیان دارم. البته همواره با مکاتبات و نامه نگاری هایی که با مدیران سازمان صدا و سیما دارم، دغدغه ها و مسائلی را که به نظرم می رسد با آنها درمیان می گذارم.

وی خاطرنشان کرد: شاهد هستیم مستند «شورش در شهر» که به عاملان اصلی تحریمها می پردازد، بعد از شش سال از رسانه ملی پخش می شود. رسانه ملی در زمینه های مختلف ازجمله درمورد بحث های اقتصادی به درستی عمل نمی کند و نمی تواند درست و به موقع به موضوعات بپردازد. حاصل این عملکرد نادرست وضعیتی است که امروز در کشور شاهد پیش آمده است.

تهیه کننده برنامه ثریا اضافه کرد: باید این موضوع را به خوبی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد که چرا ما با عملکرد نادرست و بعضا اشتباه خود موجب می شویم مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم جامعه به مسئله ای امنیتی تبدیل شود و اصل انقلاب ضربه بخورد.

فاطمی در بخش دیگر این نشست افزود: برنامه ریزی و کارکردن در صدا و سیما در شرایط عادی سخت و دشوار است و فعالیت در این رسانه آن هم در شرایط امروز بسیار دشوار باشد و حتی از کارکردن در معدن سخت تر است. در حقیقت وضعیت امروز رسانه ملی ما شایسته انقلاب اسلامی نیست.

وی ادامه داد: در بازنمایی مسائل و مشکلات رسانه ها با سه مشکل روبرو هستیم. بر این اساس مدیریت رسانه ها، مانع تراشی های نهادهای موازی فراوان در سطح کشور و خود مردم سه مشکلی هستند که موجب می شوند رسانه ها از جمله صدا و سیما نتواند آنگونه که باید عمل کند.

فاطمی خاطرنشان کرد: در حوزه مردم، شاهد هستیم که آنها طرح برخی از موضوعات و مسائل را برنمی تابند. در حقیقت باید مردم تغییر ذائقه پیدا کنند و این تغییر باید توسط رسانه ها انجام شود. نکته دیگر اینکه بیرون از رسانه ها دست های نامرئی وجود دارد که شفافیت را از رسانه ها می گیرند.

وی اضافه کرد: به طور مثال شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای را تصویب کرده است که صدا و سیما بر اساس آن حق ورود به مسائل و مشکلات پیش آمده برای مردم ناشی از موسسات مالی و پولی را ندارد.

مقصودی در ادامه این نشست یادآور شد: ای کاش جلوگیری از سردرآوردن مشکلات اقتصادی و مالی مردم از ماهواره دغدغه مسئولان سازمان صدا و سیما شود، همانگونه که پخش مراسم قرعه کشی جام جهانی ۲۰۱۸ فوتبال دغدغه و نگرانی آنها بود.

وی اظهار داشت: ما امروز بسیاری از حوزه ها را رها کردیم و بالطبع قابلیت اثرگذاری در انها را نیز از دست دادیم و این مردم هستند که مشکلات خود را در آن حوزه ها به اشکال مختلف بیان می کنند. متاسفانه خیلی آسان مسائل اقتصادی و اجتماعی را امنیتی می کنیم. این درحالی است که رسانه ملی وظیفه دارد تا مسائل و مشکلات مردم را باز کرده، رسانه ای کند و با انجام کارهای کارشناسی نسبت به حل آن اقدام کند.

تهیه کننده برنامه ثریا عنوان کرد: مسائلی که امروز در کشور پدید آمده ریشه اقتصادی دارد و زمانی که صحبت از اقتصاد مقاومتی می کنیم این موضوع بدون اصلاح نظام بانکی غیرممکن است. اینگونه است که در نهایت وضعیت اینگونه می شود و با بحران امروز در سطح کشور روبرو می شویم.

مقصودی تصریح کرد: ایجاد بحران هایی که امروز شاهد آن هستیم نتیجه مدت ها گوش ندادن و نشنیدن حرف مردم و سخنان مقام معظم رهبری است. ایشان یک سال و نیم قبل درمورد بحران بیکاری جوانان سخنان فراوانی را بیان کرده و حتی ابراز ناراحتی کردند. اما مسئولان و رسانه ها هیچ توجهی به این سخنان ایشان نکردند.

فاطمی در بخش دیگر این نشست در سخنانی گفت: مدیران رسانه ها بخصوص صدا و سیما افراد روشنفکری هستند. اما زمانی که در سیکل معیوب اداری این سازمان قرار می گیرند محافظه کار شده و منفعل عمل می کنند. نتیجه این موضوع خروجی ناراضی کننده برنامه های صدا و سیما است.

وی افزود: سازمان صدا و سیما از فرماندهی مشترک در شرایط بحران بی بهره است. نتیجه این موضوع عقب افتادن این سازمان از رویدادها و حوادث پیش آمده در سطح کشور است.

فاطمی ادامه داد: بی هویت بودن و اپراتوری بودن برنامه سازان موضوع مورد علاقه مدیران است زیرا آنها به خوبی آگاه هستند که این قبیل از برنامه سازان حرف گوش کن هستند.

مقصودی در ادامه این بحث در سخنانی افزود: کاملا این موضوع را قبول دارم که رسانه های ما بخصوص سازمان صدا و سیما به روز نیست. به طور مثال درمورد ویژه برنامه های ۹ دی باید به این نکته اشاره کنم که با ادبیاتی غلیظ دیروز و امروز به این موضوع پرداخته بودند و در این میان سخنان رهبری را نیز خیلی غلیظ پخش کردند. این درحالی بود که می توانستند با درایت بهتر و بیشتری ضمن درنظر گرفتن مشکلات امروز مردم جامعه به موضوع ۹ دی نیز بپردازند.

وی ادامه داد: در مورد بحران اقتصادی و مالی این روزها که برای بخش نه چندان زیادی از مردم کشور ایجاد شده دولت و مجلس مقصر هستند که وضعیت امروز به این شکل درآمده است. بر این اساس از رسانه ها انتظار می رود که پیگیر این مطالبات باشند تا صف آنها از معاندان جدا شود.

مقصودی خاطرنشان کرد: دولت و مجلس باید مقداری از این فضای برج عاج نشینی خارج شوند زیرا مشاهده و ارزیابی وضعیت مردم از نگاه آمار به آن صورتی که روز گذشته آقای جهانگیری درمورد وضعیت اقتصادی کشور صحبت می کردند نادرست و دور از واقعیت است.

فاطمی در بخش دیگر این نشست در سخنانی گفت: خوشبختانه امروز با پدید آمدن ابزار نوین و متنوع ارتباطی مردم حق انتخاب های متعدد و متنوعی پیدا کردند و دیگر تلویزیون یگانه مرجع مردم نیست. امیدوارم در سال های نه چندان دور با پیشرفت هرچه بیشتر این امکانات و تجهیزات اطلاع رسانی رسانه ملی به خود بیاید، ضمن اینکه چابک و سبک شده با واقع بینی به شکل یک رسانه مطلوب در سطح جامعه ظاهر شود.

مقصودی نیز در تکمیل صحبت های فاطمی گفت: رسانه ملی مدیران خوب و حزب الهی کم ندارد. اما سیستم، نگاه های غالب بر آن و شوراهای ناظر کار را برای آن سخت و دشوار کرده اند. این موضوع موجب شده تا زمان طلایی حضور و نقش آفرینی در سطح جامعه را از دست بدهیم.