با فیلم‌های جشنواره «عمار»

فیلمسازی که خودش سوژه فیلم شد/ من سلاحم در دست!

کارگردان «من سلاحم در دست» می گوید این مستند داستان فیلمسازی است که خود سوژه یک فیلم شده است.

به گزارش عمار فیلم به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا باغشنی کارگردان مستند «من سلاحم در دست» با اشاره به اینکه این مستند در هشتمین دوره جشنواره فیلم عمار حضور دارد، گفت: قرار بود مستندی درباره جانبازان قطع نخاع گردنی بسازم و به همین دلیل تصمیم گرفتم راهی سفری برای ساخت این مستند شوم. در این میان متوجه شدم قرار است یک جانباز ۷۰ درصد که البته قطع نخاع نیست در این سفر ما را همراهی کند تا او نیز تصاویری را ضبط کند.

وی ادامه داد: پیش از این نام علی نجات عباسی را شنیده بودم و می دانستم که این جانباز به صورت جدی شروع به مستندسازی کرده و همین مساله سبب شد تا از دوستان خود بخواهم که آن مستند توسط این جانباز ساخته شود و من نیز از وی مستند بسازم. در نهایت تصمیم گرفته شد که علی نجات عباسی پروژه ای را که قرار بود من بسازم کارگردانی کند و من نیز از وی فیلم بسازم.

این مستندساز تاکید کرد: تصویربرداری این مستند در جنوب یک هفته به طول انجامید، همچنین چند روزی به مشهد رفتیم و صحنه هایی را از منزل علی نجات عباسی تصویربرداری کردیم.

وی با اشاره به اینکه ساخت «من سلاحم در دست» به همراه تدوین ۲۰ روز طول کشیده است، بیان کرد: این مستند به مدت ۲۵ دقیقه ساخته شده است و در هشتمین دوره جشنواره فیلم عمار حضور دارد.

باغشنی با اشاره به اینکه علی نجات‌عباسی جانبازی ویژه است، گفت: وی اهل آبادان است و زمانی که جنگ شروع می شود به همراه برادرانش به جای اینکه از شهر فرار کنند از آبادان دفاع می کنند. علی نجات عباسی بعد از گذشت مدتی مجروح می شود و ۸۰ درصد از بدن این جانباز می سوزد، صورتش از بین می رود، یک دستش قطع و یک چشمش نابینا می شود.

این مستندساز تاکید کرد: این جانباز به مدت ۲ سال در آلمان درمان می شده که در این مدت متوجه می شود عراق از سلاح هایی شیمیایی در جنگ استفاده کرده و به همین دلیل مجروحان شیمیایی در حال انتقال به آلمان هستند. وی تصمیم می گیرد آلمان را ترک کند تا جای مجروحان شیمیایی را تنگ نکند.

وی توضیح داد: علی نجات عباسی با توجه به اینکه خانواده اش به مشهد مهاجرت کرده بودند به این شهر می رود و آنجا فعالیت های هنری خود را آغاز می کند و به سمت فیلمسازی می رود و تلاش می کند اتفاقات جنگ را به صورت تصویری به دنیا نشان دهد.

باغشنی در پایان گفت: مساله این است که فیلمسازی برای این شخصیت به دلیل درصد بالای جانبازی که دارد بسیار سخت است، اما با تمام این شرایط توانسته است در این زمینه فعالیت کند.

علیرضا باغشنی با آثاری چون «من سلاحم در دست»، «سردار» «مسافر وادی السلام»، «خارج از وقت اداری»، «مجاور مسجد»، «مشهد دوست داشتنی»، «مدیر عامل»، «لحظه ای درنگ»، «پلی به گذشته»، «خانه ای که در این نزدیکی است»، «میم مثل مدرسه» در جشنواره فیلم عمار حضور دارد.