درخت سبز امام خمینی در لبنان

نمی دانم تو را درخت سبز امام خمینی در لبنان بنامم و یا مسیح در بهشت جاسوسان و شاید هم عیسی پس از موسی؟

به گزارش عمار فیلم به نقل از خبرگزاری ایرنا، همین دو جمله رهبر معظم انقلاب در تعریف از آیت الله سیدعیسی طباطبایی کافی بود تا راه آشنایی با این دانشمند جهادگر و همدرد محرومان باز شود. «خداوند وجود شریف جناب حجت الاسلام آقای حاج عیسی طباطبایی را محفوظ دارد و خدمات با ارزش ایشان را قبول فرماید بمنه و فضله» این جملات حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای قرآنی نگارش یافته بود که چهارشنبه شب در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار به فرزند آیت الله سید عیسی طباطبایی اهداء شد.

این سید بزرگوار تاکنون کجا بوده و چه فعالیت هایی داشته که رهبر معظم انقلاب اینگونه از او تجلیل می کند؟ البته این اولین بار نیست که طباطبایی از سوی رهبر انقلاب مورد تفقد قرار می گیرد. یک بار به پاس ۳۰ سال تلاش و فعالیت در خدمت به مقاومت اسلامی و یک بار نیز در پاسخ به مرقومه طباطبایی که فرمود «ما علمنا منک الا خیرا».

شاید بسیاری از اعضای حاضر در جشنواره مردمی فیلم عمار با چنین شخصیتی آشنایی نداشتند و اگرچه آیت الله طباطبایی به دلیل بیماری و برخی مسائل دیگر نتوانسته بود خود را از لبنان به این مراسم برساند ولی با ارسال یک ویدیو از برگزارکنندگان این جشنواره که به او اظهار لطف داشتند، تشکر کرد.

شاید بهترین منبع برای آشنایی با این یار دیرینه حضرت امام خمینی(ره) و یاور رهبر معظم انقلاب ویژه نامه ای باشد به نام «عیسی پس از موسی» که در حاشیه افتتاحیه جشنواره عمار به منظور پاسداشت این مجاهد مخلص توزیع شد.

در ابتدای این ویژه نامه که در ۱۳۲ صفحه منتشر شده، متن دو نامه رهبر معظم انقلاب و همچنین سخنان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در وصف آیت الله طباطبایی یا همان سیدعیسی گوشه ای از فعالیت های این مجاهد خستگی ناپذیر را از پرده برون می ریزد.

سیدحسن نصرالله در سال ۹۲ به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس بیمارستان رسول اعظم در بیروت از آیت الله طباطبایی به عنوان کسی یاد کرد که جوانی خود را در مسیر فداکاری و تلاش در عرصه های مختلف برای مردم لبنان گذراند.

نصرالله در آن مراسم گفت: امروز او در مرحله پیری است و همه این مسیر را در خدمت لبنان و مردم و مقاومت آن طی کرده است و از او جز اخلاص و صدق و محبت عظیم برای لبنان و ملت و مقاومت آن به ویژه برای خانواده های شهدا و جانبازان چیز دیگری نمی شناسند.

حالا این ویژه نامه سخنان سیدحسن نصرالله را برای شناخت بیشتر با فعالیت های سیدعیسی مرور کرده، به ویژه این جملات را که «هر عبارتی به کار ببرم، نمی توانم جزیی هرچند کوچک از حق این سید جلیل بر ما و مسیری که آمده ایم و بر ملت ما را ادا کنیم و از خدا می خواهیم این اعمال را از او بپذیرد و بهترین پاداش که از آن مجاهدان و مخلصان درگاهش است را برای او درنظر بگیرد و عمر مبارک او را طولانی گرداند.»

اگرچه در مراسم افتتاحیه جشنواره عمار در فرهنگسرای بهمن سخنانی از سوی برخی شخصیت ها که با سوابق آیت الله طباطبایی آشنا بودند، شنیدنی بود و فرزندش نیز به نکاتی اشاره کرد ولی بیشترین ویژگی ها و سوابق ۴۰ ساله او را باید در ویژه نامه عیسی پس از موسی مرور کرد.

خاطرات سید عیسی از زبان خودش نیز خواندنی است؛ چه خاطرات مربوط به فعالیت های قبل از انقلاب که با عنوان «روایت هایی ناب از امام موسی صدر، شهید چمران و حوادث لبنان» نام گرفته یا حضورش در انقلاب اسلامی با عنوان «از تسخیر لانه جاسوسی در بیروت تا حضور در جبهه آبادان» یا خاطراتی درباره تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در لبنان که می گوید «عسگراولادی چند روزی در زیرزمین خوابید» و یا ساخت بیمارستان القدس برای فلسطینی های لبنان و یا راه اندازی حوزه ای که دانشگاه شد.

روایتی متفاوت نیز از زبان فرزندش با عنوان «از همراهی با زهاد و عرفا تا سفرهای متعدد به حج» در این ویژه نامه منتشر شده و حسین رویوران استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران درباره صدور انقلاب به لبنان توسط سید عیسی سخن می گوید و او را سردار صدور انقلاب می نامد و عباس خامه یار معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وابسته سابق فرهنگی ایران در لبنان مقاله ای را با عنوان «صدقه جاریه لبنان» می نگارد.

گفت و گو با عبدالحلیم عطوی یار دیر یاسین سید عیسی با عنوان «هر پروژه غیر ممکنی را آسان می دید»، «در معرض ترور» مطلب دیگری است از زبان قاسم قصیر فعال لبنانی که زوایای مختلف زندگی سیدعیسی را آشکار می کند.

گفت و گو با محمود نورایی کاردار سیاسی سفارت ایران در لبنان درباره فعالیت های سیاسی سید عیسی با عنوان «چریک فرهنگی حزب الله» و سخنان شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان که معتقد است سید عیسی کمبودهای حزب الله را جبران می کرد، از دیگر مطالب جالب این ویژه نامه است.

احمد مصری معاون مدیر کل موسسه شهید در لبنان درباره تاسیس این موسسه می گوید سید عیسی با یک کیف سامسونت شروع کرد یا قاسم علیق از مدیران جهاد سازندگی لبنان می گوید سید عیسی یعنی جهاد+فرهنگ و همچنین گوشه ای از خاطرات شهید سیدعباس موسوی درباره تاسیس موسسه الشهید توسط سید عیسی نیز خواندنی است.

شاید بیان تمام مطالب این ویژه نامه خارج از حوصله باشد ولی نمی توان از خاطرات سید عیسی از تاسیس شبکه المنار که با عنوان «نخستین شبکه اسلامی به دست عیسای لبنان» صرفنظر کرد یا نمی توان از یادداشت شفاهی ابراهیم فرحات مدیرکل شبکه المنار با عنوان «استراتژی های تاسیسی سید عیسی برای المنار همچنان باقی است» به راحتی عبور کرد.

علی زریق یار دیر یاسین سید عیسی از او به عنوان «حامی مالی مقاومت» یاد می کند و حسین شیخ الاسلام معاون وقت عربی آفریقایی وزارت امور خارجه درباره فعالیت های سیاسی سیدعیسی در حل بحران های لبنان با بیان خاطراتی به اول لقب «مسیح در بهشت جاسوسان» می دهد.

شاید یکی از خواندنی ترین نکات این مجله خاطرات سید عیسی از مهمترین دوره زندگی یعنی جنگ داخلی لبنان با عنوان ۷۵ روز در رشیدیه باشد و خاطراتی نیز از زبان شیخ سعید قاسم از اسیران آزادشده فلسطینی ارودگاه رشیدیه با عنوان « ریز و درشت محاصره در اردوگاه رشیدیه» به آن دوران مهم اشاره دارد.

شیخ محمد فریق قدوره رئیس مرکز بزرگ بدر در اردوگاه های فلسطینی لبنان نیز طی یادداشتی می نویسد که مساله فلسطین دغدغه همیشگی سیدعیسی است و نخستین نماینده حماس در لبنان از راه های کمک سید عیسی به داخل فلسطین می گوید و از آن به «شگردهایی برای دور زدن موانع اسراییلی ها» تعبیر می کند.

شیخ حسان عبدالله رئیس هیات علمای مسلمان در لبنان از تلاش های سید عیسی برای همه طوایف لبنانی سخن می گوید و ماهر حمود رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت نیز طی گفت و گویی اعلام می کند که «رابطه اهل سنت لبنان با سید عیسی رابطه خونی است».

حجت الاسلام سیدمصطفی میرلوحی عضو هیات علمی دانشگام امام صادق از تلاش های سید عیسی برای تاسیس دانشگاه امام صادق در لبنان روایت می کند و شیخ بزیک رئیس حوزه بعلبک و عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان او را «ناشر علوم دینی در لبنان» می نامد.

ابوهشام الموسوی از پیشتازان مبارزه علیه رژیم اشغالگر قدس سید عیسی را «ارتش تک نفره» می نامد و سید هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان از او به عنوان «ذوب در اندیشه و منش امام خمینی» یاد می کند.

شیخ نزار سعید مدیر مراکز فرهنگی امام خمینی در لبنان ضمن بیان خاطراتی می گوید که «شهید شاطری می گفت تو چشمانم هستی» و شیخ ادیب حیدر از شاگردان شهید محمدباقر صدر و از علمای لبنان سیدعیسی را «خدمتگزار خوب خانواده شهدا» وصف می کند.

روایت حسن حماده از اعضای برجسته حزب الله لبنان درباره سید عیسی که از او به عنوان «درخت سبز امام خمینی در لبنان» یاد می کند یا سخنان حمیدرضا دهقانی رئیس اداره اول منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در وزارت خارجه که از سیدعیسی و امام موسی صدر به عنوان «دو بازوی قدرت شیعه در لبنان» یاد می کند از دیگر مطالب خواندنی این ویژه نامه است.

بگذریم از این که محمدمهدی شریعتمدار رایزن فرهنگی ایران در لبنان معتقد است سید عیسی «لبنان را بهتر از لبنانی ها می شناسد» یا محمدرضا عباسیان مستندساز یکی از رازهای موفقیت ایران در لبنان را آیت الله طباطبایی می داند ولی رضا برجی عکاس و مستندساز معتقد است که سیدعیسی «جاده صاف کن مقاومت در لبنان» است.