امام جمعه باغملک:

جشنواره مردمی فیلم عمار، حقایق را تببین می‌کند/انقلاب اسلامی، ارزش‌های واقعی را وارد سینما کرد

حجت‌الاسلام هاشمی نژاد گفت: اثری، کار هنری قوی محسوب می شود که بتواند حقایق را برای مردم به خوبی نشان بدهد. خوشبختانه این موضوع درمورد جشنواره مردمی فیلم عمار صادق است.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از باغملک نیوز، مراسم افتتاحیه اکران‌های مردمی هشتمین جشنواره عمار در باغملک خوزستان، با حضور خانواده‌های شهدا، اقشار مختلف مردم و محسن عقیلی، کارگردان مستند «پرواز از حلب» برگزار شد. 

حجت‌الاسلام سیدعلی هاشمی نژاد، امام جمعه باغملک در این باره گفت: برنامه اکران فیلم های این جشنواره در مسیر معرفی و ارتقای ارزش های انقلاب اسلامی قرار دارد. با توجه به اینکه یکی از اهداف برگزاری این رویداد سینمایی، تبیین ارزش های اسلامی بوده و موجب روشنگری و بصیرت افزایی اجتماعی می شود، از تداوم برگزاری و اجرای آن حمایت می کنیم. 

وی افزود: موضوعی که موجب ورود ما در بحث حمایت از جشنواره مردمی فیلم عمار و پشتیبانی از نمایش آثار آن می شود بیان واقعیت هایی است که می تواند مردم و مخاطبان را تحت تاثیر خود قرار بدهد. 

امام جمعه باغملک ادامه داد: اثری، کار هنری قدرتمندی محسوب می شود که این توانایی را داشته باشد که حقایق را برای اقشار مختلف مردم به خوبی نشان بدهد. خوشبختانه این موضوع درمورد جشنواره مردمی فیلم عمار صادق است. 

حجت الاسلام هاشمی نژاد خاطرنشان کرد: نشان دادن و به نمایش گذاشتن حقایق آن هم به بهترین شکل ممکن، امتیاز و برتری جشنواره فیلم عمار نسبت به رویدادهای فرهنگی و سینمایی مشابه خودش است. 

وی اضافه کرد: فیلم هایی که در قالب برنامه های اکران مردمی عمار نمایش داده می شوند تاثیر شگرفی بر روی مخاطبان دارند. مستند «پرواز از حلب» یکی از این آثاری بود که در مراسم افتتاحیه اکران‌های باغملک مشاهده کردم. بعد از دیدن این فیلم زمانی که نظرات مردم را پرسیدم رضایت داشتند و برنامه اکران با استقبال بسیار خوب مردم روبر شد به صورتی که تالار فردوسی شهرستان مملو از جمعیت شده بود بیرون از سالن نیز تعداد قابل توجهی از مردم ایستاده بودند. 

حجت الاسلام هاشمی نژاد اظهار داشت: اکران مستند «پرواز از حلب» را در مسیر ارتقای ارزش های انقلاب اسلامی می دانم. بخصوص اینکه نحوه دفاع از حریم اهل بیت و حرم حضرت زینب (س) که راهبردی اساسی در اسلام است را برای مردم باغملک تبیین کرد.  

وی با بیان اینکه باور عمیق ما این است که جشنواره عمار مصداق عزیز الهی است گفت: خیلی ها  تلاش کردند جشنواره عمار شکل نگیرید و خیلی ها از درون سینما تلاش کردند محتوای اندیشه دینی و هنر مذهبی از سینما زدوده شود ولی جشنواره عمار به درون خانه ها نفوذ کرده و این کشش ، جاذبه الهی ست .

امام جمعه باغملک تصریح کرد: اکران کنندگان باید تمام توان خود را در کادر سازی و نیروپروری بگذارند و با شناخت کامل نسبت به عناصر مخرب درون شهرستان و بی وقفه باید تلاش کرد زیرا عده ای با برنامه هدفمند ورود پیدا می کنند یعنی کاری را انجام می دهند که بازگشت ناپذیر باشد.

وی در خصوص تاثیر آثار عمار گفت: ذائقه ها امروزه فست فودی و آنی شده است منتظر هستند کلیپ ببینند اما تاثیر ژرف در زندگی داشته باشد که جشنواره عمار امروزه این کار را انجام می دهد یعنی همراه ذائقه مردم با تاثیر مثبت است.

وی سپس با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی بر حوزه های مختلف هنری عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران تاثیر بسیار مهم و انکارناپذیری بر روی حوزه های مختلف فرهنگ و هنر از جمله موسیقی، شعر، ادبیات و داستان داشته است. به همین منظور باید در قدم نخست به تاریخچه این حوزه ها در ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران برگردیم و آنها را بررسی کنیم. 

امام جمعه باغملک تصریح کرد: آنچه که مسلم است قبل از پیروزی انقلاب اگر ارزشی هم از دین به نمایش گذاشته می شد با هدف مسخره کردن صورت می گرفت. اما انقلاب اسلامی با پیروزی خود در ایران، دین را به همراه ارزش های واقعی آن در قاب سینما و تلویزیون به نمایش گذاشت. 

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد ادامه داد: معتقد هستم هنر عرصه ای نیست که بتوان بدون تخصص وارد آن شد و مهمتر اینکه ماندن در این حوزه و حفظ ارزش های اسلامی کار بسیار دشواری است. با توجه به این موارد توصیه می کنم که آنهایی که علاقمند به هنرهای مختلف هستند و ارادتی به دین دارند از زاویه هنر تلاش کنند و دین را به نمایش بگذارند و اجازه ندهند که سینما، خانه سینماها، خانه تئاتر و مراکزی از این دست، صرفا به دلیل اینکه پیشینه خوبی در قابل از انقلاب اسلامی نداشته امروز به دست نااهلان بیفتد. 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه رفتار و برداشت مردم از سینما نشان دهنده این موضوع است که برنامه ریزی و عملکرد مسئولان و سازمان های متولی فرهنگ و سینما، در تحقق و شکل گیری سینمای انقلاب آنچنان که باید موفق نبوده است. 

امام جمعه باغملک با اشاره به وضعیت امروز سینمای کشور اضافه کرد: تا امروز فیلم های بسیار خوبی در سینمای کشور ساخته شده اما برای اینکه سینما، به جایگاه شایسته و مطلوب خود دست پیدا کند هنوز راه فراوانی باقی مانده است. 

حجت الاسلام والمسلمین  هاشمی نژاد با اشاره به سوژه های مختلف برای فیلمسازی یادآور شد: فیلمسازان می توانند با توجه به شرایط، موقعیت ها و دوره های زمانی مختلف اقدام به تولید فیلم کنند. در حقیقت ابتدا باید ذائقه های مردم سنجیده و شناسایی شده و سپس برای آنها فیلم ساخته شود. در این میان موضوعات تاریخی بهترین سوژه هایی هستند که می توان بر اساس آن فیلم و مستند تولید کرد. 

وی با اشاره به تعامل جشنواره عمار و نماز جمعه عنوان کرد: نماز جمعه و جشنواره مردمی فیلم عمار می توانند کمک ها و خدمات متنوعی را متقابلا به یکدیگر ارائه بدهند. زیرا نماز جمعه و این جشنواره هردو رسانه محسوب می شوند و باید زیر چتر ولایت فقیه در حوزه نشر معارف دین تلاش کنند تا با کمک یکدیگر جامعه هنری اسلامی و سالمی را تشکیل دهند.  

امام جمعه باغملک در پایان سخنان خود تصریح کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار می تواند با پرداختن به مسائل مرتبط با نماز جمعه مستندها و فیلم های بسیار خوب و مناسبی را تولید کند و موجب جذب بیشتر مخاطبان به این فریضه دینی و الهی شود. از آن طرف نیز نماز جمعه هم این توانایی را دارد تا زمینه نمایش فیلم ها و آثار این جشنواره را برای نمازگزاران خود فراهم کند.