مقصودی:جشنواره عمار مانور همدلی و همراهی هنرمندان جبهه انقلاب/کردلو:عدم حضور تلویزیون در مرز واقعیت

نشست نقد و بررسی آثار تلویزیونی هشتمین دوره جشنواره مردمی عمار با حضور محمدرضا کردلو فعال رسانه ای،محسن مقصودی مجری و تهیه کننده برنامه "ثریا" و محمد حسین بدری مجری برنامه تلوزیونی جهان آرا برگزار شد.

به گزارش «عمارفیلم» نخستین نشست نقد و بررسی آثار تلویزیونی هشتمین دوره جشنواره مردمی عمار با حضور محمدرضا کردلو منتقد و فعال رسانه ای، محسن مقصودی مجری و تهیه کننده برنامه “ثریا” و محمد حسین بدری مجری برنامه تلوزیونی جهان آرا برگزار شد.
در ابتدای این نشست برنامه سازان تلویزیونی ثریا و جهان آرا به ارائه توضیحاتی درباره برنامه های خود پرداختند.
محسن مقصودی مجری و تهیه کننده برنامه “ثریا” که در هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار به عنوان برنامه تلوزیونی برگزیده، انتخاب شده است، گفت: این‌که برنامه ثریا به عنوان برگزیده این بخش انتخاب شده است نظر هیئت داوران بوده و احتمالا اگر ترکیب هیئت داوران تغییر می¬کرد، شاید برنامه دیگری انتخاب می شد.
وی در ادامه افزود: اساساً برنامه ها و مستندهایی که در جشنواره عمار شرکت می‌کنند خیلی فضای رقابتی را تجربه نمی‌کنند و در واقع نوعی مانور همدلی و همراهی است تا از یکدیگر بیاموزند و انرژی بگیرند.
مقصودی با اشاره به اینکه خود از علاقه مندان برنامه راز، عصر و جهان آرا هستم گفت: ثریا، برنامه‌ای است که به ششمین سال خود نزدیک می شود و با شعار دیده بانی برای پیشرفت ایران به راه خود ادامه می دهد، ضمن این‌که در این مدت راه پر فراز و نشیبی را طی کرده است تا جایی که گاهی مردم خبر پخش نشدن برنامه ثریا را بیشتر از خبر پخش شدن آن شنیده اند.
می‌خواهیم دیده بان پیشرفت ایران باشیم
وی با بیان این‌که ما میخواهیم دیده بان پیشرفت ایران باشیم و دستاوردها و نقاط ضعف را بگوییم، گفت: دیده بان قرار است چند صد متر جلوتر را ببیند و تذکر دهد که کدام سیاست و برنامه چه تبعاتی دارد، ضمن اینکه دستاوردهایی که مظلوم واقع شده است را غبار زدایی کند، البته ممکن است در این بین بسیاری ناراحت شوند ولی زمینه پیشرفت انقلاب را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب دیده بان اصلی جامعه است گفت: ما هم درکنار رهبر به عنوان یک بازوی کوچک رسانه ای حرکت می‌کنیم.
در ادامه این نشست محمدحسین بدری مجری برنامه تلوزیونی جهان آرا در مورد دیده شدن این برنامه در میان مردم گفت: در حقیقت برنامه جهان آرا باید دیرتر شروع به کار می‌کرد؛ چرا که برنامه ای که فقط در شبکه و کانال های دیجیتال قابل دریافت است شاید کمتر شناخته شود اما این موضوع در باره برنامه جهان آرا صدق نمی¬کند و این برنامه در جامعه و میان مردم دیده شده است.
وی یادآور شد: برنامه جهان آرا شاید در نگاه اول کمی جدی به نظر رسد اما صراحت در بیان و زبان باعث کم شدن تعارفات شد تا جایی که گاهی به موضوعاتی رسیدیم که از ما توقع آن نمی رفت ضمن اینکه گفت و گو بدون لکنت و ترس از چیزی باعث شده که این برنامه حرف های خود را بدون رودروایسی بزند و در کنار آن رویکردهایی که در طراحی این برنامه وجود داشته کمک کرده است که برنامه به وضعیت مطلوب برسد.
در ادامه این نشست کردلو فعال رسانه ای و منتقد این نشست درباره برنامه سازی در تلوزیون گفت: بحث سیاست گذاری برای برنامه سازی های تلوزیونی مسئولیت صدا و سیماست و بهتر بود یکی از مسئولان این سازمان در این نشست حضور داشت تا با حضور وی درباره خط قرمزهایی که در تلوزیون وجود دارد، صحبت شود اما اگر بخواهیم در این خصوص حرفی بزنیم این است که اگر خط قرمزهایی که در تلویزیون وجود دارد کنار گذاشته شود و همه ایام سال مانند اتفاقی که در زمان پخش قرعه کشی جام جهانی افتاد، باشد، بسیاری از مشکلات برطرف می شود.

وی تصریح کرد: مثلا امروزدر برخی از مناطق درخصوص وضع اقتصادی راهپیمایی داشتیم اما قطعا چیزی از این اتفاقات در اخبار و برنامه های تلوزیون منعکس نمی شود اما اگر صد نفر بازنشسته در بوینس آیرس برای حقوق عقب افتاده خود تجمع کنند بارها و بارها آن را در رسانه های خود خواهیم دید.
عدم حضور تلویزیون در مرز واقعیت
این منتقد تاکید کرد: عدم حضور تلویزیون در مرز واقعیت یکی از مشکلات سیاست گذاری آن است و تا زمانی که این موضوع حل نشود برنامه سازان تلوزیون هم نمی توانند آن ظهور و بروز واقعی که مد نظر مردم است را داشته باشند.
وی گفت: علی رغم همه تابوشکنی هایی که در این دو برنامه وجود داشته تا زمانی که با مردم به صورت واقعی روبه رو نشویم و درباره واقعیت هایی که در جامعه وجود دارد با آنان صحبت نکنیم، اتفاق مهمی نخواهد افتاد.
مقصودی در باره نحوه برخورد با خط قرمزها و نگاه های سلیقه ای تلوزیون گفت: ما سعی می کنیم با این مسایل و خط قرمزها کنار بیایم و در حیطه ای که میتوانیم برنامه سازی کنیم.
وی اضافه کرد: در حوزه سیاست گذاری رسانه ای خیلی جای کار وجود دارد و بچه های انقلابی باید مطالبه کنند که رسانه ملی ما بازنمای وضعیت واقعی در جامعه باشد و نگاه امنیتی بر اعتراضات به حق مردم سایه نیندازد مثلا در باره خیلی از موضاعات امنیتی مانند مسئله بانک ها رسانه ها می گویند ورود پیدا نکنیم چون ممکن است موضوع رنگ و بوی سیاسی بگیرد و یا مردم پول های خود را از بانک ها خارج کنند این در حالی است که آسان‌ترین کار در مواجهه با موضوعات حساس سکوت است که در واقع نوعی پاک کردن مسئله است، ضمن آنکه با کار کارشناسی و نگاه منصفانه می‌توان به مسایل ورود کرد و بدون ایجاد مشکل امنیتی مسئله را حل کرد.
بدری نیز در در خصوص خط قرمزهایی که وجود دارد گفت: ما نمی‌توانیم در مورد خط قرمزها، صورت وضعیت بنویسیم که مثلا به چه دلیل اتفاقات خاصی به صورت سازمان یافته روی می‌دهد و چه بسا ممکن است فردی متنی را بخواند و متوجه آن نشود و با خود بگوید که شاید این متن مشکلی ایجاد کند و موضوع تایید نشود.
وی عنوان کرد: هر چقدر که فنی تر و دقیق تر به موضوع وارد شویم راحت تر میشود فعالیت کرد لذا باید راهی پیدا کنیم که به جای خالی کردن میدان، حرف خود را به گونه ای دیگر بزنیم.
کردلو همچنین درباره داوری های جشواره عمار گفت: اگر چه این داوری ها به برنامه های استانی که از تلویزیون پخش می شود توجه داشته اما اگر به برنامه های فرهنگی که در حوزه ها مختلف از جمله کتابخوانی توجه کند، بسیار اثر گذار خواهد بود.
وی در خصوص برنامه ثریا گفت: فضایی که برنامه ثریا در ابتدای کار داشت نوعی فضای نقادانه بود که فرم و شکلی جذاب با رویکردها و نقدهای مفید داشت اما در ادامه مستندسازی بر اتفاقات ظریف غلبه کرد و از مخاطبان آن کاسته شد ضمن اینکه وجود آیتم¬های طنزی که در ابتدای کار ثریا وجود داشت و مسایل را به زبان ساده برای مردم بازگو می‌کرد دیگر در این برنامه وجود ندارد که خود یکی از عوامل کاهش مخاطبان این برنامه است.
مقصودی تهیه کننده این برنامه در این خصوص پاسخ داد: بسیاری از انتقادها اگر در قالب طنز گفته شود تاثیرپذیرتر است و متاسفانه بسیاری از آیتم های ما به دلیل مشکلات مالی حذف شد چرا که هزینه ساخت یک آیتم طنز ۸ دقیقه ای بسیار بالا بود و از آنجا که برنامه ما اسپانسری ندارد و سازمان به دلیل مشکلات مالی توانایی پرداخت چنین هزینه ای را ندارد مجبور به حذف این آیتم ها شدیم ضمن اینکه برنامه ثریا به دلیل ماهیت منتقدانه خود نمیتواند مانند برنامه های اجتماعی دیگر مانند خندوانه و نود اسپانسر داشته باشد و از لحاظ مالی دچار مشکل است.
بدری در ادامه در خصوص داوری جشنواره گفت:هر جشنواره ای در هر جای دنیا یک شیوه و نحوه نگاهی دارد و براساس آن اثری را به عنوان برگزیده، انتخاب می کند و اگر هیئت داوران تغییر کند احتمالا اثر انتخاب شده هم عوض خواهد شد.
در ادامه کردلو در انتقاد به توجه نکردن هیئت داوران به برنامه های فرهنگی گفت: چرا پروتکل جشنواره عمار بعد از هشت سال تغییری نکرده است و برنامه های فرهنگی ساخته شده نادیده گرفته می شود درحالی که هیئت داورانی که گمارده شده باید به ظریف کاری ها توجه کند چرا که برنامه های فرهنگی مفید هم تولید شده است.
وی در ادامه درباره فرم برنامه های برگزیده شده گفت: برنامه تلوزیونی باید آیتم های مشخص داشته باشد اگر یک برنامه صرفا به مستند تبدیل شود دیگر برنامه تلوزیونی نخواهد بود چه بسا دیده ایم که بسیاری از مستندهای برنامه ثریا از شبکه های دیگر هم به عنوان مستند جداگانه پخش می شود، ضمن اینکه این ایراد به برنامه جهان آرا هم وارد است و به طور کلی میتوان گفت فضای آیتمی در برنامه های جبهه حزب اللهی کم است اما در برنامه هایی مانند نود و خندوانه آیتم های بسیاری پخش می شود که خود باعث جذب مخاطب می شود.
مقصودی پاسخ داد: خود من اگر بخواهم برنامه ثریا را نقد کنم می توانم دو ساعت صحبت کنم و نمره من به این برنامه ۱۳ خواهد بود ام.
وی در باره مقایسه برنامه نود و خندوانه با برنامه ثریا گفت: برنامه نود یک برنامه ژورنالیستی و رسانه ای است که به همبستگی ملی کشور کمک می کند اما ما قرار است برای ملت ایران دیده بانی کنیم لذا هیچ وقت نخواستیم اسپانسر مالی داشته باشیم تا بدون وابستگی به هیچ جناحی بتوانیم نقد کنیم لذا به لحاظ مالی دستمان بسته است چه بسا مشکلات بسیاری داریم از جمله آنکه به دلیل نقد به یک مسئول مکان و دفتر برنامه ثریا را از ما گرفتند و مجبورمان کردند در اسرع وقت خالی کنیم لذا قیاس کردن این دو برنامه بسیار خنده دار است.
وی یادآور شد: با این وجود ۴۰ درصد برنامه ثریا آیتم است که ممکن است به جذابیت آن نقد وارد باشد.
وی همچنین تصریح کرد: به طور کلی برنامه سازی جبهه انقلاب در حال پیشرفت است؛ زمانی فقط برنامه های راز و ثریا ساخته می شد اما حالا بیش از ۱۴ برنامه تلوزیونی در این زمینه ساخته می شود.
در ادامه بدری هم گفت: تعریف عمومی برنامه جهان آرا گفتگوست که بخشی از حرف ها را در پلی بک ها و موشن گرافیک ها داریم ضمن اینکه جذابیت باید در محتوای گفت و گو باشد.
کردلو در ادامه گفت: قیاس در خصوص جنبه فرمی کار بود چراکه مشخص است خط قرمزهای شما بیشتر است.
وی در خصوص داوری ها تاکید کرد: از آنجا که فضای عمار یک فضای رفاقتی و همراهی و ایجاد همدلی با برنامه سازان است لذا دچار یک نگاه کانالیزه شده است این درحالی است که وقتی اسم جبهه فرهنگی انقلاب به میان می آید نمیتوانیم از بحث فرهنگی غافل شویم.