برگزیدگان مسابقه افتتاحیه جشنواره عمار تقدیر شدند/هدیه ویژه رهبری برای سیدعیسی طباطبایی/نقویان، برنده دستکش ننه عصمت شد

افتتاحیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور خانواده های شهدا و اقشار مختلف مردم و با تقدیر از برگزیدگان تعدادی از بخش ها و تقدیر ویژه از سیدعیسی طباطبایی برگزار شد.

به گزارش «عمار فیلم»، افتتاحیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار لحظاتی پیش با حضور خانواده های شهدا و اقشار مختلف مردم، با قرائت قرآن توسط «زینب سبزعلی زاده» دختر باغبان شهید حادثه تروریستی حرم حضرت امام خمینی (ره) در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن آغاز شد.

 در ادامه بعد از پخش سرود جمهوری اسلامی، کلیپ «سلام» هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار به نمایش درآمد. و بعد از آن سرود سرباز حسینم(تک‌خوان) که سروده محمدمهدی خان محمدی است توسط گروه سرود شهید فرجی اجرا شد. در ادامه مجری برنامه سید محمدعلی صدری نیا شروع هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار را اعلام کرد.

در ادامه با توضیحات کوتاه سید محمدعلی صدری نیا مجری مراسم و دعوت او نادر طالب زاده دبیر جشنواره عمار جهت سخنرانی به روی سن آمد.

 انقلاب را باید انقلابی ها به تصویر بکشند / سینما را باید از دست بساز بفروش های رسانه ای خارج کرد

نادرطالب زاده، دبیر هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با بیان این که جشنواره عمار در کنار برگزاری جشنواره، آموزش‌های سینمایی و جمایت از تولید آثار، در حال انجام کاری تخصصی و در خور توجه است، اظهار داشت: کاری که بسیاری از وزرات خانه ها توانایی انجام آن را ندارند، جوانان عماری در حال انجام آن هستند.

وی با بیان این که فیلمسازان عماری باید باید در جهت روشنگری مردم گام بردارند، گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار تکثیر نگاه و تفکر شهید مرتضی آوینی است، جشنواره‌ای که جایگاه خود را در مستند پیدا کرده است و مستنسازان به نگاه و زاویه دید خود در این عرصه دست یافته اند.

طالب زاده با بیان این که کارگردان عماری در فیلم های داستانی نیز با گذراندن دوره های لازم به مهارت ویژه ای در زمینه کارگردانی رسیده اند، اظهار داشت: روزها پیش در دوستانی در شبکه افق از من خواستند که کارگردان عرصه داستانی که از تجربه خوبی برخوردارند را به آنان معرفی کنم و امیدواریم در آینده شاهد اخبار امید بخشی باشیم.

وی با بیان این که روح انقلاب در پایگاه مردمی عمار دمیده است، اظهار داشت: این پایگاه به خانه ای برای جوانان و نوجوانان انقلابی تبدیل شده است، جوانانی که حرف هایی برای گفتن دارند و زبان سینما را برای بیان این حرف ها انتخاب کرده اند.

طالب زاده با بیان این که انقلاب را باید انقلابی ها به تصویر بکشند، اظهار داشت: سینما را باید دغدغه مندان از دست بساز بفروش های رسانه ای خارج و به اهلش واگذار کنند.

وی عمار را به جهاد سازندگی در دوران اوایل انقلاب تشبیه کرد و خاطرنشان کرد: عمار در بخش رسانه در حال احیای حال جهادی است.

در ادامه با اعلام مجری برنامه و توضیحات او بخش اول اهدای جوایز افتتاحیه جشنواره عمار با تقدیر از برگزیدگان بخش های پوستر فیلم، تیزر و آگهی تبلیغاتی، نقد مقالات و پژوهش های سینمایی و فیلم ما شروع شد.

در بخش «پوستر فیلم»، با حضور خانواده شهیدان حسین غلام کبیری، باغبانی، خدادای و ترک و داوران از میان نامزدهای این بخش، ضمن تقدیر از پوسترهای «تخریب بهشت » به طراحی «حسین شهریاری» و پوستر «قصرقند» به طراحی «مهدی خوش نژاد»، لوح افتخار این بخش را به پوستر «نبرد مهندسی » به طراحی «سید احمد باقریان موحد» اهدا شد.

همچنین هیئت داوران فانوس این بخش را به پوستر «رویای خلافت» به طراحی «حامد مغروری» اهدا کرد. جایزه ویژه این بخش نیز به پوستر «ترخیص» به طراحی «مهدی انصاری» اهدا شد.

در بخش «تیزر فیلم»، هیئت داوران ضمن تقدیر از تیزر فیلم «کارخانه جهان» به کارگردانی «مصطفی رمضان‌خانی» و تیزر فیلم «تلکه» به کارگردانی «مسعود کارگر»، لوح افتخار این بخش را به تیزر فیلم «ترمینال غرب» به کارگردانی «مجید ریاضی‌رستگار» و تیزر فیلم «ارثیه پدری» به کارگردانی «حسن جعفری» اهدا شد. همچنین فانوس این بخش را به تیزر فیلم «قائم مقام» به کارگردانی «سیدمحمدعلی صدری نیا» اهدا شد.

هیئت داوران ضمن تقدیر از آگهی های تبلیغاتی «اولین درآمد» به کارگردانی « مجید ریاضی رستگار» و «باران باشیم » به کارگردانی «سید مرتضی فاطمی»، لوح افتخار این بخش را به آگهی های تبلیغاتی «راه رفتنی » به کارگردانی « محمدرضا فرزادمهر» و «پنجمین نمایشگاه ایران نوشت» به کارگردانی آقای «مهدی بخشی مقدم»  اهدا کرد.

هیئت داوران در این بخش، ضمن تقدیر از آگهی تبلیغاتی «تبسم حامی کودکان جنگ » به کارگردانی «اردلان الیاسین فرید»، فانوس این بخش را به آگهی تبلیغاتی «نوشت افزارهای قهرمان های ایرانی ۲ » به کارگردانی «علی محبی، سعید تاری وردی» اهدا کرد.

براساس این گزارش، در بخش «نقد، مقالات و پژوهش‌های سینمایی»، هیئت داوران در بخش «نقد و مقالات سینمایی»، ضمن تقدیر از نقد سینمایی «تبیین نظریه آیت الله جوادی آملی در باب هنر و سینمای اسلامی» به نویسندگی «مرتضی راوش»، لوح افتخار این بخش را به پژوهش سینمایی «آیین های تلویزیونی و بازنمایی «حزن و فرح مذهبی» به نویسندگی «علی جعفری» و همچنین پژوهش سینمایی «واقعیت سینمایی در اندیشه سید مرتضی آوینی» به نویسندگی «لقمان یدالهی» اهدا کرد.

بنابرین گزارش، در ادامه این برنامه، در بخش «فیلم ما» هشتمین جشنواره عمار، هیئت داوران پس از بررسی آثار این بخش؛ ضمن احترام و تکریم به همت‌های بلند و جسورانه مستندسازان نوجوان و جوان در ساخت فیلم‌های مردمی‌‌ و تأکید بر رشد امیدوار کننده فیلمسازان نوپای سینمای انقلاب درانتخاب سوژه، مضامین، فرم و ساختار تولیدات، ضمن تقدیر از دو اثر «راهی که ادامه دارد» به کارگردانی «زینب فیضی» به جهت بازنمایی صمیمانه و اثرگذار وفاداری همسر یک جانباز قطع نخاعی به‌عنوان یک سوژه و مضمون مردمی و اثر «یک روز یک سرباز» به کارگردانی «اسد الله فرهادی» بدلیل نشان دادن یک زاویه دید خلاقانه و بدیع از دوران خدمت سربازی و دید مثبت به آن، لوح افتخار این بخش را به اثر «من پاهایم را دوست دارم» به کارگردانی «رضا رادپور» بدلیل پرداختن به یک سوژه و ابتکار دانش‌آموزی در مدرسه و قابلیت الگو شدن برای ساخت مستندهایی با این موضوعات و اثرگذاری بر نظام آموزشی کشور به واسطه همکاری میان ارکان مختلف مدرسه با محوریت دانش‌آموزان، اهدا کرد.

همچنین در این بخش هیات داوران فانوس این بخش را به مستند «تا فردا» به کارگردانی «علی توکلی زانیانی» اهدا کرد.

در ادامه این مراسم، ترانه «فتنه شاید» با خوانندگی مجتبی الله وردی اجرا شد. این ترانه، سروده مهدی جهاندار است و کامران میرزایی، موسیقی آن را برعهده داشته است.

بعد از این قسمت، علی زکریایی از طنزپردازان کشور، استندآپ کمدی خود را با موضوع مواجه با غرب و داعش بر روی سن اجرا کرد.

بعد از اجرای این ترانه، با اعلام مجری برنامه، تیزر معرفی جایزه ویژه دستکش ننه عصمت پخش شد. برنده این جایزه مهدی نقویان در سخنانی پیش از دریافت جایزه ویژه خود گفت: جشنواره عمار همیشه همراه ما بوده و دلگرمی به ما داده است. اگر اندکی پیشرفتی در کار داریم به خاطر حمایت های عمار از اول بوده است. بدون اغراق این را می گویم، حداقل درمورد من اینگونه است. قبل از عمار اکثر کارهایمان آرشیو می شدند اما با حضور جشنواره عمار فضایی باز شد تا کارهای ما دیده شود.

در ادامه با دعوت مجری از خانواده شهدای کارگری، حجت الله فاضل، داوود رضا زاده آذری و مهرداد روانمهر که تصویرشان روی پوستر این دوره جشنواره است، جهت تقدیر از برگزیده جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» روی سن آمدند.

بنابرین گزارش، مهدی نقویان، کارگردان پرکار سینمای انقلاب به عنوان برنده جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» این دوره جشنواره عمار، این جایزه را از دست خانواده شهدای کارگر دریافت کرد.

برادر شهید بعد از اهدا جایزه مهدی نقویان با حضور در پشت تریبون، بخشی از پیام قطعنامه امام خمینی ره به شرح زیر خواند.
جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد. چه کوته نظرند آنهایی که خیال می‌کنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیده‌ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خودگذشتگی و صلابت بیفایده است! در حالی که صدای اسلامخواهی افریقا از جنگ هشت ساله ماست، علاقه به اسلام شناسی مردم در امریکا و اروپا و آسیا و افریقا یعنی در کل جهان از جنگ هشت ساله ماست.
من در اینجا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحلیلهای غلط این روزها رسماً معذرت می‌خواهم و از خداوند می‌خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد. ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم.
او با اشاره به سنت دهه ۶۰ سه صلوات برای امام خمینی گرفت.

مهدی نقویان با تشکر از ننه عصمت بابت بافت دستکش و اهدا  آن به به فیلمساران عمار، مجددا پشت تریبون رفت و گفت: یکم دستکش مانند این حامل پیام صلح صفا و صمیمت است و یک دستکش دیگر که دستکشی مخملی است پیام جنگ و جنایت و خون را به همراه دارد. مرگ بر امریکا

در ادامه افتتاحیه هشتمین جشنواره عمار، با پخش کلیپی درباره پذیرایی ویژه این مراسم که کلوچه‌های محلی شوشتری بودند، بین حاظران توزیع شد.

گفتنی است این کلوچه ها توسط مادران شهدای دفاع مقدس عبدالامیر تقیانی، فاطمی اطهر، غلامرضا بازاری و … به همراه همسران و خواهران شهدای مدافع حرم، ناصر مسلمی سواری، نادر حمید، شهید سیلابی و … تهیه شده و بسته بندی آنها هم توسط بانوان اهوازی که در پشتیبانی جبهه فعال بودند، صورت گرفته است.

بنابرین گزارش، بعد از این پذیرایی، در بخش پاسداشت ویژه افتتاحیه جشنواره عمار، کلیپی درباره «سید عیسی طباطبایی» نماینده امام و رهبری در لبنان و از چهره های موثر جبهه مقاومت پخش شد.

با دعوت مجری، مادر شهیدان خالقی پور، همسر و فرزند شهید باغبانی، پدر شهید فلاح، پدر شهیدان بیات سرآمدی، نادر طالب زاده، دکتر خامه یار معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دکتر شیبانی سفیر سابق ایران در سوریه جهت تقدیر ازسید محمد طباطبایی به روی سن آمدند. تا از فرزند سید عیسی طباطبایی که به نمایندگی از پدر در این مراسم حضور پیدا کرده بود تقدیر کنند.

هدیه سید عیسی طباطبایی را مادر شهیدان خالقی پور به فرزند او اهدا کرد. این هدیه یک قرآن با دست خطی از رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که متن آن به شرح زیر است.

خداوند وجود شریف جناب حجت الاسلام سیدعیسی طباطبایی را محفوظ دارد و خدمات با ارزش ایشان را قبول دارد.
بمنه و فضله . سیدعلی خامنه ای

پدر شهید فلاح نیز لوح تقدیری به فرزند عیسی طباطبایی اهدا کرد.

نادر طالب زاده با بیان اینکه من از نزدیک توفیق آشنایی با سید عیسی طباطبایی را نداشتم اظهار داشت: آثار و برکات اقدامات و فعالیتهای این مجاهد عزیز، از جمله تاسیس شبکه المنار را شنیده ام. شبکه ای که رژیم جعلی اسرائیل را می ترساند و اثرش از دیگر آثار مقاومت، متفاوت است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ سال پیش برخی از افراد این شبکه آموزش فیلمسازی گذارنده اند، این شبکه را مرکز اصلی جنگ روانی علیه اسرائیل دانست.

بعد از این مراسم تقدیر پیام سید عیسی طباطبایی که موفق نشد در این مراسم حاضر شود پخش شد. وی در این پیام با اشاره به وضعیت غزه در فراخوانی از مردم ایران خواست تا به کمک مردم غزه به شتابند.

براساس این گزارش، در بخش «برنامه تلویزیونی»، هیئت داوران در بخش کلیپ لوح افتخار این بخش را به اثر«انگیزه اربعین» به کارگردانی «سیدمحمد رضا علوی» اهدا کرد. در بخش برنامه تلویزیونی و تلویزیون اینترنتی، داوران جشنواره، ضمن تقدیر از برنامه تلویزیونی «جهان آرا» به کارگردانی «علی بازی» لوح افتخار این بخش را به مستند خبری «ید واحد» به تهیه کنندگی خانم «سمیه نجفیان» اهدا کردند. همچنین هیئت داوران فانوس این بخش را به برنامه تلویزیونی «ثریا» به کارگردانی «محسن مقصودی» اهدا کرد.

بر اساس این گزارش، در بخش «نماهنگ»، هیئت داوران جشنواره، ضمن تقدیر از نماهنگ «لقمه در خون » به کارگردانی «حسین لشگری»، لوح افتخار این بخش را به نماهنگ «ماه در برکه مواج » به کارگردانی «موسی حاجی نژاد» اهدا کرد.

همچنین هیئت داوران، فانوس این بخش را به نماهنگ «ضربه دوازدهم» به کارگردانی «عبدالله حاجی محمدی» و نماهنگ «برپاخیز » به کارگردانی  مشترک «محمد رضا رضاییان» اهدا کرد.

در بخش «فیلمنامه»، هیئت داوران، لوح تقدیر جشنواره را بخاطر انتخاب موضوع به فیلمنامه بلند «کوی کودتا» نوشته «فاطمه امینی» اهدا کردند. لوح تقدیر طرح فیلمنامه بلند سینمایی به «تغییر مسیر» نوشته «احمد فرهمند» اهدا شد.

هیئت داوران لوح تقدیر فیلمنامه کوتاه را نیز به اثر «برای فروش» نوشته «مهدی میرزایی»، «هجده سالگی» نوشته «فاطمه علیمرادی» و «گل مالی» نوشته «مهدی حسینی» اهدا کردند. هیئت داوران، فانوس این بخش را به فیلمنامه «آخرین سفر» به نویسندگی خانم «زینب عربی » اهدا کرد.

در بخش «تولیدات رادیویی»، هیئت داوران در بخش نمایش؛ لوح افتخار جشنواره را به نمایش رادیویی «بر بلندای جولان» به تهیه کنندگی « فرشاد آذر نیا» و «باران نامه» به تهیه کنندگی «مینا نیکانیک» اهدا کرد. هیئت داوران فانوس این بخش را به نمایش رادیویی «درد مشترک» به تهیه کنندگی «ژاله محمد علی» اهدا کرد.

همچنین هیئت داوران در بخش برنامه مستند رادیویی؛ لوح افتخار جشنواره را به مستند رادیویی «نقطه صفر» به تهیه کنندگی «علی کامیابی» اهدا کرد.

هیئت داوران فانوس این بخش را به مستند رادیویی «خدیجه انقلاب» به تهیه کنندگی «محدثه رئیس عبداللهی» اهدا کرد. در بخش کلیپ صوتی نیز اثر «رگ میهن» به تهیه کنندگی «احمد فیاض» لوح تقدیر جشنواره را دریافت کرد.

محدثه رئیس عبداللهی بعد از دریافت فانوس گفت: بسیار خوشحال هستم در خدمت عزیزانی هستم که دغدغه فرهنگ و ارزش های اسلامی را دارند. من از شهر شهید پرور قم به دست بوسی خانواده شهدا آمدم.

وی ادامه داد: بسیار خوشحال هستم که به خاطر اثر «خدیجه انقلاب» این جایزه را می گیرم. این فیلم درباره بانوی فرانسوی است که به واسطه امام با تشیع آشنا می شود و زندگی خود را وقف انقلاب می کند. امیدوارم با کار کوچکم ادای دینی به مادران شهدا که بر گردن ما حق دارند کرده باشم.

رئیس عبدالهی با ابراز خوشحالی از سلامتی نادر طالب زاده گفت: ایشان برای ما حکم سردار سلیمانی را دارند. همانطور که برای سردار سلیمانی آرزوی سلامتی در میدان جنگ را داریم برای آقای طالب زاده هم در زمینه جنگ نرم و دفاع از انقلاب اسلامی آرزوی سلامتی می کنم.

وی در پایان گفت: از همه افرادی که با دید بزرگشان ما را مورد لطف قرار می دهند تشکر می کنم.

بنابر این گزارش بعد از اهدا جوایز این بخش ها با دعوت مجری این برنامه محمد جواد موحد جهت اجرای قطعه «از گریه پاریس تا آرامش تهران» به روی سن آمد. این قطعه در باشگاه ترانه و موسیقی راه تهیه و به شهدای حادثه تروریستی تهران تقدیم شده است.

محمد جواد موحد پس از اجرای قطعه  «از گریه پاریس تا آرامش تهران» با بیان اینکه روزی که حمله تروریستی به مجلس و مرقد امام خمینی انجام شد. عصر آن روز دست به کار شدیم و در ۲۴ ساعت کارهای شعر، ملودی، تنظیم و آهنگ آن را انجام دادیم اظهار داشت: شعر این قطعه به صورت گروهی و با همکاری تعدادی از شاعران کشور سروده شد و امیدواریم مورد قبول شهدای ترور قرار بگیرد.

پایان بخش افتتاحیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، نمایش مستند «زمستان یورت» به کارگردانی میلاد میرزاباقری بود.