جای خالی تئاتر در جشنواره مردمی عمار؛

چرا عمار تئاتر ندارد؟!

در گذشته نیز شاهد آثار خوبی چه در بحث نمایش و چه در موضوع تئاتر بوده ایم به خصوص در کارهای دفاع مقدس و این خود زمینه خوبی می‌تواند باشد و همانطور که آثار متعدد سینمایی در موضوع دفاع مقدس را شاهد بودیم

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از حلقه وصل انقلاب، جشنواره مردمی عمار که همه ساله در دی ماه و هم زمان با ایام ۹ دی برگزاری می شود. امسال وارد هشتمین دوره خود خواهد شد. بد نیست نگاهی به دوره های برگزار شده داشته باشیم؛ دوره اول در سالگرد نه دی در سال ۸۹ و با بیست اثر و هم زمان در سی استان و در روزهای ۱۶ الی ۱۷ دی ماه در سینما سپیده و همزمان در ۲۰۰ شهر و روستا، دوره دوم ۷الی ۱۶ دی ماه ۹۰ در سینما فلسطین، سومین دوره عمار سوم تا نهم دی ماه ۹۱ و در بخش های مستند، سینمایی، نماهنگ و انیمیشن، چهارمین دوره سیزدهم دی ماه ۹۲ و در سینما فلسطین، ششمین دوره ۱۷ دی ماه ۹۴ و در اخر هم هفتمین دوره در ۱۷ دی ماه ۹۵ در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

این جشنواره مردمی که همه ساله و در سراسر کشور در بخش های مختلف از جمله نماهنگ، انیمیشن، مستند و سینمایی برگزار شده و نفرات برتر شرکت کننده در این جشنواره حائز جوایز برتر شده اند. اما با چالش هایی نیز همراه بوده و همواره جای تئاتر در آن خالی بوده که واقعا محسوس هست. حتی علی سلیمانی بازیگر و کارگردان معروف سینما و تلویزیون در رابطه با عدم برگزاری تئاتر عمار نیز در جایی گفته در صورت برگزاری این بخش از جشنواره من هم تا جایی که نیاز باشد کمک می کنم. اظهار نظر ها در این رابطه زیاد هست و افراد دیگری هم در این باره صحبت هایی داشته اند و نقل قول ها در این باره زیاد هست و همه بر این موضوع نظر دارند که واقعا جای تئاتر در این جشنواره خالی است و در صورت راه اندازی این بخش آنها نیز حاضر با همکاری با دست اندر کاران این برنامه ها هستند.

به هر شکل این جشنواره تا به همین جا نیز عملکرد قابل قبولی داشته و در نوع خود عالی بوده تا جایی که برخی معتقدند برخی آثار می تواند با جشنواره فجر رقابت کند اما جای کار بیشتری دارد که این امر با حمایت مسئولان به خصوص مسئولان فرهنگی میسر می شود چرا که حمایت از این چنین برنامه هایی کمک به فرهنگ کشور و جامعه خواهد کرد.

ولی در مجموع این انتظار از دست اندر کاران عمار می رود که دیگر پتانسیل ها را به خصوص در عرصه تئاتر را وارد بخش جشنواره نمایند و با حمایت از آنها جلوه های زیبایی از این هنر نیز برای علاقه مندان به نمایش در آید و حتی بخش های دیگر نظیر موسیقی را می توان فعال کرد. در هر صورت در سال های ابتدایی ممکن است با ایراداتی نیز همراه شوند که این امری طبیعی است و با حمایت از این آثار شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه ها نیز خواهیم بود.

در گذشته نیز شاهد آثار خوبی چه در بحث نمایش و چه در موضوع تئاتر بوده ایم به خصوص در کارهای دفاع مقدس و این خود زمینه خوبی می تواند باشد و همانطور که آثار متعدد سینمایی در موضوع دفاع مقدس را شاهد بودیم در این عرصه نیز می توان شاهد آثار خوبی باشیم.

در هر صورت عمار در نوع خود در مجموع علمکرد قابل قبولی داشته اما بعداز هفت دوره برگزاری توقعات نیز از آن بالاست و در حال حاضر به جایگاهی رسیده که بتوان از آن مطالبه گری کرد. اما این موضوع را هم نباید نادیده گرفت که بدون حمایت مسئولان فرهنگی، نهادها و نخبگان این امر میسر نخواد شد. انتقاد های هم که از سمت افراد نخبگان، کارشناسان و افراد انقلابی می شود قطعا سازنده هست و این انتظار از دست اندر کاران این گونه مجموعه ها می رود تا با بررسی آنها ایراد های موجود را پوشش دهند.