امام جمعه چناران؛

مردم حق دارند سینمای انقلاب را ببینند/ وقف، امروز باید در سینما و هنر جاری شود

حجت الاسلام مظفر تاجی امام جمعه چناران گفت: اگر بتوانیم از ظرفیت وقف در سطح کشور استفاده کنیم پیشرفت‌های بسیار خوبی را در حوزه سینمای انقلاب شاهد خواهیم بود.

به گزارش «عمار فیلم»، حجت الاسلام مظفر تاجی امام جمعه شهرستان چناران با اشاره به در پیش بودن هشتمین دوره جشنواره عمار و برگزاری اکران‌های مردمی آن در نقاط مختلف کشور گفت: آشنایی من با جشنواره فیلم عمار به اوایل شکل‌گیری این رویداد فرهنگی و هنری برمی گردد، همچنین با توجه به اینکه دو نفر از اکران‌کنندگان شهرستان چناران هم در دیدار دست اندرکاران عمار با رهبری حضور داشتند آشنایی بیشتری با جشنواره پیدا کردم.

وی افزود: با توجه به حمایت‌هایی که رهبری از جریان های انقلابی در عرصه هنر دارند من نیز یکی از حامیان این جشنواره مردمی هستم و تا جایی که در توانم است در برگزاری این جشنواره در چناران همکاری می‌کنم.

امام جمعه شهرستان چناران ادامه داد: در حال حاضر هم جشنواره عمار جایگاه خوبی در این شهرستان دارد البته بنده هم تلاش کردم تا مسئولان فرهنگی شهرستان از این رویداد فرهنگی- هنری حمایت و پشتیبانی کنند.

حجت الاسلام تاجی با اشاره به اکران آثار جشنواره عمار در نماز جمعه، مساجد، مراکز فرهنگی-هنری، مزار شهدای گمنام و… خاطرنشان کرد: هر زمانی که زمینه نمایش فیلم‌های عمار در نقاط مختلف شهرستان چناران فراهم شود اقدام به اکران فیلم های عمار می کنیم که نتیجه این اقدامات هم نمایش فیلم‌های خوب و استقبال خوب مردم بوده است، خودم هم برخی آثار مثل «مدیر جلسه» و «نگهبان آرا» را دیدم.

جامعه حق دارد رشد سینمای انقلاب را ببیند

امام جمعه شهرستان چناران یادآور شد: جریان انقلابی موجود در عرصه هنر باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد و از ظرفیت هنر برای ترویج روحیه و تفکر انقلابی که دغدغه رهبری هم است، استفاده کنیم. از طرف دیگر نیز به دلیل حمایت‌های رهبری و پشتیبانی ایشان از جریان انقلابی، به عنوان سرباز ولایت وظیفه داریم از این جشنواره حمایت کرده و در برگزاری هرچه بهتر آن کمک کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: کیفیت فیلم‌های ساخته شده در قالب جشنواره عمار در سال های اخیر رشد کمی و کیفی بسیار خوبی پیدا کرده است و جامعه دینی و انقلابی کشور این حق را دارد تا این رشد را مشاهده کند.

امام جمعه شهرستان چناران تصریح کرد: امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم جریان انقلابی در جشنواره مردمی فیلم عمار با جریان کلی سینما در حال رقابت است. این رقابت نیز به توجه به اینکه طرف مقابل دارای امکانات، بودجه و سرمایه فراوانی دارد، رقابت سخت و دشواری است.

حجت الاسلام تاجی در همین باره افزود: انتظار داریم ضمن اینکه کیفیت آثار ارتقاء پیدا کند و شاهد تولید کارهای بزرگ، بااهمیت و ماندگاری باشیم، اگر اینگونه شود جریان جشنواره عمار به صورت کامل مورد قبول جامعه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران تحول عظیمی در عرصه های مختلف از جمله سینما، موسیقی و ادبیات ایجاد کرده است. به عنوان نمونه می توان از سرودهای انقلابی که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و حتی در دوران جنگ ساخته و اجرا می شد، نام برد، برخی از این سروده ها برای همیشه در اذهان مردم کشور ماندگار شده است.

امام جمعه شهرستان چناران خاطرنشان کرد: جریان انقلابی، تنها در عرصه سینما مقداری کم رنگ بوده که این موضوع را هم جشنواره عمار در حال جبران کردن است.

ترویج وقف در فرهنگ و سینما

حجت الاسلام تاجی در بخشی از سخنانش اضافه کرد: یکی از مهمترین عرصه‌های که می‌تواند به جریان انقلابی در سینما کمک کند، وقف است. اگر بتوانیم از این ظرفیت در سطح کشور استفاده کنیم پیشرفت های بسیار خوبی را در حوزه سینمای انقلاب شاهد خواهیم بود.

وی یادآور شد: در سطح کشور موقوفه‌های فراوانی داریم که کارشناسان و محققان ما می توانند با استفاده از نظرات مراجع از این ظرفیت ها استفاده کنند. همچنین اگر بتوانیم فرهنگ وقف را در عرصه هنر ترویج کنیم و موقوفاتی داشته باشیم که در راستای بحث هنر از جمله سینما فعالیت کنند، ثمرات قابل توجهی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

امام جمعه شهرستان چناران اظهار داشت: امروزه در حوزه وقف باید از روش های سنتی فاصله بگیریم و آن را در تمامی عرصه های جامعه از جمله هنر و سینما جاری کنیم. اگر خیرین و واقفین ما در این حوزه ورود پیدا کنند می‌توانیم تحولی اساسی در سینما با استفاده از ظرفیت دینی و مردمی ایجاد کنیم.

حجت الاسلام تاجی عنوان کرد: جامعه امروز ما اگر به جریان انقلابی اعتقاد و اعتماد پیدا کند در تمامی عرصه‌هایی که جریان انقلابی، نقش دارد با او همراهی می کند که از جمله این عرصه‌ها فرهنگ و سینماست.

وی تصریح کرد: امروزه مسئولان و سازمان های متولی فرهنگ و سینما از جایگاه مناسبی در تحقق سینمای انقلاب برخوردار نیستند. بارها دیده شده مسئولان متولی امور فرهنگی جامعه از جمله وزیر ارشاد در برنامه‌های کم اهمیتی حضور پیدا می کنند اما در جشنواره عمار حاضر نمی شوند.

جشنواره عمار، حرکتی آتش به اختیار است

امام جمعه شهرستان چناران با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر تعطیلی یا درست عمل نکردن برخی مراکز فرهنگی یادآور شد: با توجه به این وضعیت، باید به تعبیر رهبری، به صورت آتش به اختیار وارد فضاهای فرهنگی شده و برنامه های فرهنگی و هنری متناسب با انقلاب اسلامی داشته باشیم، بهترین نمونه این برنامه‌ها جشنواره عمار است که به صورت آتش به اختیار آمده و فعالیت‌های موفقی در عرصه‌های فرهنگی و هنری دارد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی با آن سینمایی که انتظار می رود بتواند به خوبی در عرصه های ارزشی و دینی گام بردارد روبرو نیستیم، به صورتی است که همچنان شاهد پخش فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) مصطفی عقاد هستیم و کار شاخصی همانند آن که در داخل ساخته شده باشد، نداریم.

امام جمعه شهرستان چناران اضافه کرد: سینمای ما در عرصه های دینی جای فراوانی برای کار دارد. البته در این میان تعدادی کار خوب هم انجام شده که استقبال فراوانی را به دنبال داشته است، زمانی که سریال های امام علی (ع)، یوسف پیامبر (ص) و مختارنامه ساخته شدند، شاهد اقبال بسیار خوبی از طرف مردم بودیم.

حجت الاسلام تاجی یادآور شد: ظرفیت‌های خوبی در متون تاریخی، دینی و در فرهنگ ما موجود است که می‌توانیم با استفاده از آنها تولیدات سینمایی و تلویزیونی خوبی داشته باشیم. امیدوارم نویسندگان و تهیه کنندگان از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند تا حرف های قابل قبولی برای بیان در سطح دنیا داشته باشیم.

وی اظهار داشت: متاسفانه بیشتر فیلم هایی که در سال های اخیر در سینما ساخته شده جنبه سیاه نمایی دارد. زمانی که روند تولید برخی از این فیلم هایی را که در برخی از جشنواره های خارجی جایزه می گیرند، پیگیری کنیم متوجه می‌شویم صرفا سیاه نمایی و بهره برداری سیاسی از مسائل داخل کشور را دنبال می کنند.

امام جمعه شهرستان چناران ادامه داد: انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، جبهه مقاومت و شهدای مدافع حرم دیگر ظرفیت هایی هستند که می‌توانیم بر اساس آن فیلم ها و سریال های بسیار خوب و جذابی را تولید کنیم.

حجت الاسلام تاجی تصریح کرد: نماز جمعه و جشنواره عمار این امکان و قابلیت را دارند تا متقابلا در جهت ترویج و تبلیغ یکدیگر گام بردارند. به عبارتی بهتر امروز با ویدئو پروژکتورها در نماز جمعه اقدام به نمایش فیلم های عمار می‌کنیم و از طرفی نیز جشنواره عمار می‌تواند از خطبه های نماز جمعه و مباحث مطرح شده کلیپ‌هایی را تهیه و در مصلی ها پخش کند.