دهنوی عنوان کرد؛

سه مستند را برای جشنواره عمار فرستادم/ ارزش اکران مردمی عمار را فیلمسازان می‌دانند

مسعود دهنوی، کارگردان و فیلمساز با اشاره به ارسال سه اثر برای هشتمین جشنواره عمار گفت:اکران مردمی جشنواره عمار، اتفاق بسیار مبارکی است،این فیلمسازان کوتاه هستند که ارزش اکران‌ها را به خوبی درک می‌کنند

به گزارش «عمار فیلم»، مسعود دهنوی، کارگردان و مستندساز درمورد آثار ارسالی خود به جشنواره امسال فیلم عمار گفت: مستند ۲۴ دقیقه‌ای “میزبان” نخستین اثر درنظر گرفته شده برای حضور در این جشنواره است. این مستند با موضوع پیاده روی اربعین در کشور عراق ساخته شده است.

او افزود: ساخت این مستند از اربعین سال ۱۳۹۵ کلید خورد و عید نوروز امسال آماده نمایش شده است. مستند “میزبان” به صورت خاص به میزبانی عراقی‌ها در ایام اربعین می‌پردازد. البته در ساخت این کار نگاهی تاریخی به این رویداد بزرگ و باشکوه مذهبی نیز داشتیم.

دهنوی ادامه داد: این اثر در سه پرده ساخته شده که در قسمت نخست با عنوان “گذشته سرخ” میزبانی عراقی‌های شهر کوفه را در گذشته دور بررسی کردیم و از آن به عنوان یک میزبانی ناموفق درنظر گرفتیم. بخش دوم “حال و امروز” نام دارد که به زمان حال می‌پردازد و در آن بیان می‌کنیم که نسل جدید مردم عراق گذشته پدران خود را جبران کردند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: پرده سوم که اصلی‌ترین قسمت این مستند است “آینده سبز” نام دارد که در این بخش، میزبانی عراقی‌ها را بهانه‌ای برای پذیرایی از میهمان اصلی قرار دادیم. در حقیقت تمامی این اقدامات و برنامه ها، تمرینی برای میهمانی که همه منتظر آن هستیم است.

او اضافه کرد: مستند ۱۰ دقیقه‌ای “تصحیح فاتحه” دومین مستندی است که برای حضور در این دوره جشنواره عمار دارم. این مستند در مورد موکبی جالب در مسیر پیاده روی اربعین است که برخلاف اکثر پایگاه‌های سیار در مسیر کربلا که خدماتی، چون اسکان و غذا ارائه می‌دهند، فعالیت فرهنگی دارد.

دهنوی یادآور شد: این موکب میزبان حافظان و قاریان قرآن از عراق است. این اساتید زائران را دعوت به قرائت سوره‌های حمد و توحید می‌کنند. مسئولان این موکب معتقد هستند بخش اعظم قیام امام حسین (ع) امر به معروف بوده و یکی از مهمترین موارد آن هم نماز است.

این مستندساز عنوان کرد: مستند ۶۰ دقیقه‌ای “پژواک” سومین اثرم برای برای جشنواره عمار امسال است. این مستند در اردیبهشت سال جاری ساخته شده و پرتره‌ای از “موسی معتمدی” برترین حافظ قرآن کشور است.

او اظهار داشت: به منظور ساخت هرچه بهتر این مستند، قبل از آغاز مسابقات بین المللی قرآن کریم سال ۱۳۹۵ سفری به شهر او در استان اصفهان کردیم و مصاحبه‌ها و گفتگوهایی را با وی در منزلش انجام دادیم. سپس همراه این حافظ قرآن، در مسابقات کشوری حاضر شدیم. در مستند “پژواک” تمامی استرس ها، جزئیات، قرائت‌های قرآن، راز و نیازها، غم‌ها و خوشحالی‌های موسی معتمدی را ثبت و ضبط کردیم.

دهنوی تصریح کرد: برای ساخت مستند “پژواک” دو مسیر مجزا به همراه دو داستان مشخص را درنظر گرفتیم تا در هر شرایطی قادر باشیم مستند خوبی را تولید کنیم.

این کارگردان ادامه داد: در این مستند تصاویر دیدار موسی معتمدی برترین حافظ قرآن کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی را هم آوردیم، این قهرمان فرهنگی و قرآنی کشور زندگی ساده و عادی همانند بسیاری از مردم دارد.

او با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین انگیزه هایی که وارد عرصه فیلمسازی شدم جایزه‌ای بود که از جشنواره عمار دریافت کردم، دو سال قبل با فیلم موبایلی “عامل مشترک” موفق به دریافت فانوس جشنواره فیلم عمار در بخش “فیلم ما” شدم.

دهنوی اضافه کرد: برگزاری و اکران مردمی جشنواره عمار اتفاق بسیار مبارک و خوبی است. در حقیقت این فیلمسازان کوتاه هستند که ارزش اکران این قبیل آثار را به خوبی درک می‌کنند، فیلم کوتاه پله‌ای برای ساخت فیلم‌های بلند است.

این مستندساز یادآور شد: جشنواره مردمی فیلم عمار امروز بهترین زمینه و موقعیت برای نمایش آثار کوتاه ساخته شده است. در حقیقت این جشنواره توانست با ظرفیت مردمی که در اختیار دارد اکران فیلم‌های خود را در سراسر کشور گسترش بدهد.

او در پایان تصریح کرد: ظرفیتی که عمار برای نمایش و اکران فیلم‌های کوتاه درنظر گرفته است می‌تواند بسیار حرفه ای‌تر باشد و از این اکران ساده فاصله بگیرد و حتی وارد فضای سینما‌ها شود.

گفتنی است هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، همچون سال‌های گذشته در ایام بزرگداشت حماسه مردمی «نه دی»، ۶ الی ۱۵ دی ماه برگزار می‌شود.