مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار گفت: الگوهای فرهنگی معمولا از پایتخت شروع می‌شوند اما از برکات جشنواره عمار این است که مومنان در اقصی نقاط کشور حتی در روستاها و محیط‌های محروم، برای دیگران الگوسازی می‌کنند.

وحید جلیلی: در جشنواره عمار، روستاها، الگوهای فرهنگی کشور را مشخص می‌کنند

مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار گفت: الگوهای فرهنگی معمولا از پایتخت شروع می‌شوند اما از برکات

به گزارش «عمارفست»، اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار(عماریون) در استان خراسان جنوبی در دهستان افین با رونمایی از مستند «انوری افین»، تقدیر از اکرن کننده روستایی این استان و سخنان وحید جلیلی مسئول شورای سیاست‌گذاری این جشنواره به استقبال روز سینما رفتند.

وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در پیامی به اکران کنندگان مردمی این جشنواره خراسان جنوبی که در روستای افین گردهم آمده بودند، گفت: امروز، افراد زیادی در سراسر کشور برای اکران فیلم‌های جشنواره عمار تلاش و فعالیت می‌کنند که هدف اصلی این است که در کنار مقابله با تهاجم فرهنگی و برخوردهای سلبی با آثار مضر و ناهنجار، محصولات خوب هم ارائه شود.

وی با تاکید بر این‌که باید آثار مفید برای مردم عرضه شود، ادامه داد: در کار فرهنگی، همیشه نمی‌توان از واژه «نه» و منع استفاده کرد، اگر کار فرهنگی ما همواره بر روی منع کردن استوار باشد، جواب نمی‌دهد بلکه باید در کنار آن، آثار خوب را هم در جامعه، بسط و گسترش دهیم و به مخاطبان عرضه کنیم.

جلیلی با اشاره به فعالیت اکران کنندگان عمار در روستای افین، خطاب به حاضران اظهار داشت: شما ممکن است کاری را که در روستای افین، صورت گرفته است، کار عادی و معمولی تلقی کنید اما برای ما که از بیرون نگاه می‌کنیم، آن کار را الگویی برای دیگر اکران کنندگان و نقاط کشور می‌بینیم.

مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار در همین باره افزود: طی روزهای اخیر، اخبار خوبی از فعالیت‌های این روستا منتشر شده که آثار خوبی هم در پی داشته است و بسیاری در اقصی نقاط کشور از کارهایی که در این روستا می‌شود، الهام می‌گیرند.

وی تصریح خطاب به حاضر ان بیان کرد: کار فرهنگی این است که شما با فعالیت مختصر و هوشمندانه‌ای که می‌کنید، می‌توانید دیگران را راهنمایی و هدایت کنید و می‌توانید نمونه‌هایی ارائه کنید که دیگران در نقاط مختلف کشور با استفاده از محصول خودشان، فعالیتشان را توسعه بدهند که امیدوار هستم این حرکت، روز‌به‌روز، سریع‌تر ادامه پیدا کند.

جلیلی تصریح کرد: معمولا به این صورت است که الگوهای فرهنگی از پایتخت و شهرهای بزرگ به جاهای دیگر سرایت پیدا می‌کند اما یکی از برکات جشنواره عمار این است که مومنان در اقصی نقاط کشور، در محیط‌های کوچک و حتی محیط‌های محروم، می‌توانند برای دیگران حتی شهرهای بزرگ و پایتخت الگو ارائه بدهند و ان شاءالله این حرکت ادامه پیدا بکند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اخلاص و ظرفیتی که از اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار سراغ داریم، امیدواریم که در ادامه، خلاقیت‌های تازه‌ای برای نمایش آثار خوب در شهرها و روستاهای مختلف کشور طر احی و در سراسر کشور گسترده شود و ان شاءالله همه بتوانیم در این مسیر مبارک را که به نوعی جهاد فرهنگی است، فعالیت و آن را طی کنیم.

حجت الاسلام امینی، امام جماعت روستای افین نیز در سخنانی با تقدیر از فعالیت‌های اکران کنندگان جشنواره عمار گفت: نمایش و تماشای جشنواره عمار ده‌ها برابر منبرهای ما می‌ارزد و افرادی مثل غلام‌حسین انوری، خالطانه به دنبال این فعالیت‌ها هستند.

%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%db%8c

در بخش دیگری از این مراسم، مستند «انوری افین» با حضور غلام‌حسین انوری، اکران کننده روستای افین رونمایی شد.

مستند «انوری افین» به کارگردانی سعید فوداجی روایت تلاش‌های کشاورز ساکن روستای افین(از توابع استان خراسان جنوبی) است که علی‌رغم شرایط سخت زندگی و مشغله کاری تصمیم می‌گیرد فیلمهای جشنواره عمار را به‌دلیل کمبود امکانات، با هزینه شخصی خودش در روستا اکران کند.

غلام‌حسین انوری، اکران کننده روستای افین پس از آن که به خاطر فعالیت‌های فرهنگی خود تقدیر شد، در سخنانی کوتاه با انتقاد از سینماگران کشور که به فکر مخاطبان نیستند، گفت: ما روستائیان و افراد مذهبی، جمعیت زیادی در کشور هستیم و حتی برخی فیلم‌های خوب مثل «خانه‌ای کنار ابرها» و «محمد رسول الله» را در روستا به صورت بلیتی اکران کردیم اما بیشتر سینماگران فقط برای مخاطب خاص و محدودی فیلم می‌سازند در حالی که برای ما باید فیلم بسازند.

afin_mpeg_still008

وی در ادامه اظهار داشت: من می‌خواهم به سوریه بروم و به مدافعان حرم بپیوندم به همین خاطر از اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار می‌خواهم برای رسیدن به این هدف، به من کمک کنند.

گفتنی است اکران فیلم «هنگامه» نیز به عنوان اولین فیلم داستانی درباره مدافعان حرم، از دیگر بخش‌های این مراسم بود که به صورت بلیت‌فروشی صورت گرفت.