«خسروپناه» سوژه یک مستند آفریقایی شد

سیدمحمد محمدی سرشت با اشاره به پایان تصویربرداری مستند جدیدش گفت: سفر عبدالحسین خسروپناه از اساتید دانشگاه به‌ عنوان مبلغ به کشورهای آفریقایی تانزانیا و کنیا است.

به گزارش «عمار فیلم»، سید محمد محمدی سرشت، کارگردان و مستندساز درباره کار جدیدش گفت: مستند ۴۰ دقیقه‌ای درباره وضعیت و جایگاه دین اسلام در قاره آفریقا در دست ساخت دارم که تصویربرداری آن به پایان رسیده و در مرحله تدوین قرار دارد.

محمدی سرشت اضافه کرد: پیشنهاد ساخت این مستند از طرف دوستانی که در آستان قدس رضوی داشتم ارائه شد که می‌خواستند اثری درباره سفر گروهی از مبلغان دینی به کشورهای آفریقایی ساخته شود.

وی افزود: داستان این مستند روایتگر سفر گروهی ۵ نفره به مناسبت دهه کرامت و سالروز ولادت امام رضا(ع) از مشهد مقدس به دو کشور تانزانیا و کنیا است که طی این سفر قصد دارند، پرچم حرم امام رضا(ع) را به مدارس، مساجد، حوزه‌های علمیه و دانشگاه های این کشورها برده و در معرض نمایش قرار دهند.

این مستندساز ادامه داد: محور اصلی این مستند، عبدالحسین خسروپناه از اساتید دانشگاه و حوزه علمیه است. در واقع سفر این گروه از مشهد به تانزانیا و کنیا از زبان این استاد دانشگاه در فیلم روایت می شود. در حقیقت پیام این مستند، بیان سبک زندگی اسلامی و جایگاه اخلاق در سطح جامعه و بین مسلمانان است.

محدودیت فیلمبرداری در کشور آفریقایی

این کارگردان توضیح داد: از جمله مشکلاتی که پیش روی ما قرار داشت محل فیلمبرداری این مستند بود. به دلیل اینکه در کشوری آفریقایی در حال ضبط تصاویر بودیم، محدودیت های خاصی را داشتیم. در برنامه‌های‌ خودمان فیلمبرداری از برخی مکان های کشورهای کنیا و تانزانیا را هم داشتیم که بنابر دلایل مختلفی محقق نشد.

محمدی سرشت در ادامه سخنانش یادآور شد: مستندسازان ما بسیار کم به کشورهای مسلمان قاره آفریقا پرداخته اند که این موضوع موجب شده نقاط اشتراک ما با این کشورها آنگونه که باید دیده نشود. در کنار این کم‌کاری‌های ما، کشورهای غربی سرمایه‌گذاری‌های فراوانی را با هدف تغییر فرهنگ این کشورهای آفریقایی انجام می دهند.

این مستندساز اظهار داشت: به منظور رونمایی و اکران این مستند در آینده ای نزدیک از فعالان فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشورهای آفریقایی که در ایران حضور دارند، دعوت می‌کنیم.

محمدی سرشت تصریح کرد: با برگزاری چنین برنامه هایی به دنبال تغییر ذهنیت نادرست مردم کشورهای آفریقایی نسبت به ایران هستیم. همچنین خنثی سازی تبلیغات و برنامه‌های غربی ها درباره کشورهای آفریقایی را نیز دنبال می‌کنیم.