گزارش جام‌جم از مردمی‌ترین جشنواره سینمایی ایران

«اولین درآمد» در تقابل با بایکوت سینمای ایران/ سینماسیار برای مناطق محروم

گرچه جشنواره مردمی فیلم عمار هرسال در حوالی نهم دی به شکل رسمی برگزار می‌شود، اما فعالیت‌ها و برنامه‌های آن در طول سال ادامه دارد و به نوعی باید این رویداد فرهنگی و هنری را یک جشنواره 365 روزه دانست.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از جام جم، گرچه جشنواره مردمی فیلم عمار هرسال در حوالی نهم دی به شکل رسمی برگزار می‌شود، اما فعالیت‌ها و برنامه‌های آن در طول سال ادامه دارد و به نوعی باید این رویداد فرهنگی و هنری را یک جشنواره ۳۶۵ روزه دانست.

تصویر عمار، رویداد فرهنگی ۳۶۵ روزه

بتازگی اولین نشست رسانه‌ای هشتمین دوره این جشنواره با حضور نادر طالب‌زاده دبیر، وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری و سیدرسول منفرد دبیر اجرایی و برخی اصحاب رسانه برگزار شد و مدیران این رویداد درباره اهداف و برنامه‌های ویژه آن صحبت کردند. با توجه به برگزاری زودهنگام این نشست و گستردگی این جشنواره مردمی در طول سال و البته آغاز اکران های مردمی و تکاپوی فیلمسازان و مردم برای مشارکت در این رویداد و رساندن آثار به جشنواره تا ۲۰ آبان، ما هم در روزنامه جام‌جم سراغ این رویداد فرهنگی رفتیم تا ببینیم این روزها در جشنواره عمار چه خبر است و قرار است چه اتفاقاتی در آینده نزدیک رخ دهد. سیدرسول منفرد، دبیر اجرایی این دوره جشنواره هم در گفت‌وگو با ما، اطلاعات خوبی را در این زمینه منتقل کرد.

دلیل نشست زودهنگام

دلیل این نشست خبری گزارشی از فعالیت‌های یک سال اخیر جشنواره بود، چون کم‌کم داریم به پایان فعالیت دوره قبل و آغاز فعالیت سال و دوره جدید نزدیک می‌شویم. ما سال قبل از ۳۰ آبان اکران‌های مردمی دوره هشتم را شروع کردیم. معتقدم از این نظر، برگزاری این نشست در این زمان بموقع بود. ضمن این‌که این نشست به بهتر دیده شدن فراخوان جشنواره هم کمک می‌کند و فیلمسازان می‌دانند که چه آثاری را متناسب با فراخوان، به جشنواره ارسال کنند.

«اولین درآمد» در تقابل با بایکوت سینمای ایران

امسال در بخش فیلم، فراخوانی به نام «اولین درآمد» منتشر کرده‌ایم. ما در این بخش از مردم بویژه دانشجویان و دانش‌آموزان درخواست کرده‌ایم خاطرات اولین درآمد بزرگ‌ترهایشان را در قالب فیلم به تصویر بکشند. این موضوع هم کمک می‌کند طیف جدیدی از مردم، با حوزه فیلم و سینما ارتباط برقرار کنند و باعث می‌شود فیلمسازان بالقوه‌ای به این عرصه افزوده شوند. از طرف دیگر با ایجاد این بخش، قصد پررنگ کردن یکی از ارزش‌ها و امتیازات جامعه اصیل ایرانی، یعنی کار و کوشش و همت و کسب رزق حلال را هم داریم. این ارزش در جامعه ایرانی وجود دارد، اما بشدت از طرف رسانه‌ها بویژه از طرف سینمای ایران بایکوت شده است.

توجه به نیازهای مردم

وقتی از جشنواره مردمی فیلم عمار صحبت می‌کنیم، ابعاد مختلفی دارد. مهم‌ترین بعد این است که آثار شرکت‌کننده در این جشنواره به نیازهای مردم نزدیک باشد. بنا نیست در جشنواره فیلم عمار همه مردم را فراموش کنیم و فقط براساس دغدغه‌ها و سلایق یک جمع محدود سینمایی تصمیم بگیریم. امسال هم تلاش داریم روی مسائلی که برای مردم بیشتر پررنگ است تمرکز کنیم. ضمن این که مشارکت مردم دراین جشنواره منفعلانه نیست، بلکه فعالانه است. چون در سینمای ایران مردم حتی حق مخاطب شدن هم ندارند و در خیلی از شهرهای کشور سینما وجود ندارد. خیلی از موضوعات فیلم‌ها هم ارتباطی با مسائل و دغدغه‌های مردم ندارد. اما در جشنواره عمار می‌گوییم اولا باید همه مردم مخاطب باشند، چون مخاطب روی تولیدکننده و در دیده شدن فیلم تاثیر دارد. دوم این که مردم بتوانند سطح مشارکت خود را از مخاطب بودن بالاتر ببرند و به عنوان اکران‌کننده و حتی تولیدکننده اثر فعالیت کنند. مردم حتی با تلفن همراه خود و دوربین‌های ساده، اتفاقات و سوژه‌های جذاب پیرامون خود را به فیلم تبدیل می‌کنند و برای شرکت در جشنواره می‌فرستند. ضمن این که این سوژه‌ها می‌تواند منبعی قابل استفاده برای فیلمسازان حرفه‌ای هم باشد. الان در دوره هشتم جشنواره تعداد اکران‌کننده‌ها از ۱۵ هزار نفر گذشته است. امیدواریم روز به روز تعداد اکران‌های مردمی جشنواره عمار در سراسر کشور بیشتر شود.

سینماسیار برای مناطق محروم

حواسمان هست از سینماسیار به جای کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، استفاده نکنیم. هدف این است در برخی مناطق محروم کشور که رسانه‌ها توجه خیلی کمتری به آن کرده‌اند، از سینما سیار بهره ببریم. در برخی مناطق و به سبب غیبت رسانه‌ها، شاید مردم با قابلیت‌هایی که سینما برای حل مسائل آنها دارد، آشنا نباشند. ما از سینما سیار برای بهره‌گیری از این قابلیت‌ها استفاده می‌کنیم تا هم صدای فیلمسازان را به مناطق مختلف کشور برسانیم و هم صدای مردم را به فیلمسازان. در همین سینماسیار که اخیر به کردستان و کرمانشاه رفت، ۲۰۰ نفر از مردم این مناطق اعلام آمادگی کردند تا کارهای جشنواره و فیلم ‌های سینمای ایران را که به دغدغه‌های آنها می‌پردازد، نمایش دهند.

تفاوت عمار با دیگر جشنواره‌ها

مهم‌ترین تفاوت جشنواره مردمی فیلم عمار با جشنواره‌های دیگر این است که فیلم‌ها اول برای مردم اکران می‌شوند و بعد در جشنواره حضور پیدا می‌کنند، اما در جشنواره‌های دیگر شرط می‌گذارند فیلم قبلا برای مردم اکران نشده باشد و اولین رونمایی اثر در جشنواره باشد. رویکرد جشنواره عمار اولویت مردم و توجه به دغدغه‌های آنهاست. کسانی که علاقه‌مند به اکران عمومی فیلم‌های جشنواره در محل زندگی و کار خود هستند، می‌توانند در جشنواره ثبت‌نام و اعلام آمادگی کنند.

۲۰ آبان، آخرین مهلت ثبت‌نام

متقاضیان شرکت در جشنواره تا ۲۰ آبان فرصت دارند آثار خود را در بخش‌های فیلم (شامل داستانی، مستند، پویانمایی، فیلمنامه، نماآهنگ)، نقد، مقاله و پژوهش‌های سینمایی، تولیدات رادیویی، فیلم ما (فیلم های مردمی) و آگهی بازرگانی و اقلام تبلیغاتی با مراجعه به تارنمای AmmarFilm.ir ثبت و حداکثر تا پنج روز پس از آن به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

بر اساس این فراخوان، بخش هدایای مردمی که در دوره گذشته این جشنواره مطرح شده بود، در این دوره به عنوان یکی از بخش‌های مستقل در فراخوان گنجانده شده است و مردم می‌توانند هدایای خود را برای اهدا به فیلمسازان به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

همانند ادوار گذشته، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار در فراخوان خود از علاقه‌مندان برای اکران مردمی آثار جشنواره دعوت کرده است تا با مراجعه به تارنمای جشنواره، نسبت به ثبت نام برای نمایش فیلم‌ها اقدام کنند. بر اساس فراخوان هشتمین جشنواره عمار، آثاری که تا تاریخ ۲۵ مهر به دبیرخانه برسند در صورت رضایت فیلمساز و با نظر هیات انتخاب، در اولین مرحله، وارد چرخه اکران مردمی می‌شوند.«تاریخ معاصر ایران»، «فتنه سال ۸۸»، «بیداری اسلامی و جهانی»، «نقد درون گفتمانی»، «جنگ نرم»، «اقتصاد مقاومتی» و «ملت قهرمان» از موضوعات جشنواره فیلم عمار است.

هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، ۸ تا ۱۷ دی ماه ۹۶ در سینما فلسطین تهران برگزار می‌شود و از آبان امسال تا ۳۰ مهر سال آینده، اکران‌های مردمی این جشنواره هم در شهرها و روستاهای کشور برگزار می‌شود.

علی رستگار