مسعود زارعیان؛

مستند «مدرسه» مدنظر رهبری را به جشنواره عمار می‌رسانم/انگلیسی‌ها برای تغییر پوشش ایرانیان نفوذی داشتند

مسعود زارعیان، کارگردان مستند «مدرسه علمیه حضرت مهدی» گفت: زارعیان خاطرنشان کرد: تا امروز 20 درصد از تصویربرداری این مستند انجام شده است و تلاش می‌کنیم تا به هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار برسد.

به گزارش «عمارفیلم»، مسعود زارعیان، کارگردان و مستندساز در سخنانی درباره تازه‌ترین مستند خود با عنوان «چی بپوشم» گفت: این اثر بلند با موضوع مد و لباس که زمانی ۷۰ دقیقه‌ای برای آن در نظر گرفته شده، تا امروز ۹۰ درصد از تصویربرداری‌اش، به پایان رسیده است.
وی افزود: پوشاک و لباس، یکی از واردات مهم کشور است که چندین برابر درآمد نفتی کشور، گردش مالی دارد، اما به گفته مسئولان این حوزه، بیش از ۹۰ درصد این واردات، به صورت قاچاق انجام می‌شود.
زارعیان خاطرنشان کرد: اهمیت حوزه لباس و تاریخچه آن در ایران و از همه مهم‌تر، خودباختگی در استفاده از پوشاک خارجی که در میان مردم، همه‌گیر شده و بی‌توجهی به تولید داخلی که ضربه سهمگینی به اقتصاد کشور می‌زند، ما را بر آن داشت تا مستندی در این باره تولید کنیم.
وی اضافه کرد: در مستند «چی بپوشم»، به دنبال بررسی جایگاه مد و لباس و تاریخچه آن هستیم. بسیاری از طرح‌ها و لباس‌هایی که در دنیا معروف است، ریشه‌ای ایرانی دارد اما بسیاری این موضوع را نمی‌دانند.
زارعیان در توضیح این مستند بیان کرد: ناصرالدین شاه، پس از سفری که اروپا داشت سفری به غرب می کند، به زنان خود دستور ‌می‌دهد تا لباس بالرین‌های غربی را بپوشند. از این تاریخ به بعد کلید خودباختگی در پوشش زده می‌شود تا به دوران پهلوی می‌رسیم که دیگر مردم ایران از اصالت خود فاصله گرفتند. اتفاقات امروز جامعه در حوزه طراحی لباس و نوع مد و پوشش کنونی هم در این مستند بررسی می‌شوند.
وی عنوان کرد: امروز در کشور، جوانان خوش ذوقی را داریم که می‌توانند طراحان لباس بسیار خوبی باشند. اما متاسفانه مورد حمایت جدی و درستی قرار نمی‌گیرند و بدون حامی و به صورت انفرادی در حال فعالیت هستند.
این مستندساز تصریح کرد: در حقیقت به علت عدم شکل گیری درست زنجیره طراحی تا تولید پوشاک در ایران، این صنعت ضعف‌های فراوانی دارد و بازار پوشاک کشور، از اجناس خارجی پر شده است. تمامی این مسائل و سوالات در این مستند، آورده شده است.
زارعیان ادامه داد: در مستند «چی بپوشم» به تاریخچه لباس و نقطه عطف تاریخی تغییر لباس ایرانیان اشاره می‌شود که طی آن، انگلیسی‌ها با استفاده از فردی به نام «جان ملکُم» در این موضوع، نقش داشتند و رهبری هم بارها به این مسئله اشاره کردند.
وی خاطرنشان کرد: در این اثر، به موضوع عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی پرداخته می‌شود که موجب شده طراحان و تولیدکنندگان داخلی گرفتار مشکلات بسیار فراوانی شوند که نتیجه آن بدپوششی، سرگشتگی در انتخاب لباس و سایر مسائلی که امروز شاهد آن هستیم، است.
این کارگردان اضافه کرد: لباسی که مردم می پوشند از فرهنگ اصیل ایرانی بسیار فاصله دارد. تصمیم گیرندگان لباس برای ما خارج از ایران هستند زیرا مقوله مد و لباس بسیار مهم است و از موضوع حجاب سرچشمه می‌گیرد و اگر بتوان آن را کنترل و ساماندهی کرد بر روی حجاب مردم، خصوصا بانوان جامعه تاثیر مناسبی خواهد گذاشت.
زارعیان در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: در کنار این مستند، به دنبال فراهم کردن زمینه لازم برای ساخت سریالی با نام «چی بپوشم» هستم. در واقع این سریال، بخش دوم پروژه ما در موضوع پوشاک و لباس مردم است.
وی در ادامه با اشاره به دیگر مستند خود افزود: «مدرسه علمیه حضرت مهدی»، دیگر کاری است که مشغول ساخت آن هستم. این مدرسه جزء مدارس علمیه انقلابی مشهد محسوب می‌شود که رهبری در چند سخنرانی خود به خوبی از آن یاد کردند.
این مستندساز ادامه داد: مدرسه علمیه حضرت مهدی، در کنار تحصیل علوم دینی به مقوله های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی عمرانی هم می‌پردازد که همین مسائل، آن را نسبت به سایر مدارس علمیه متفاوت کرده است.
زارعیان خاطرنشان کرد: تا امروز ۲۰ درصد از تصویربرداری این مستند انجام شده است و تلاش می‌کنیم تا به هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار برسد.