اختصاصی «عمارفیلم»؛

«اعتراض خاموش» مستضعفان را به جشنواره عمار می‌رسانم/خودکشی‌ها، نتیجه بی‌توجهی مسئولان به مردم است

میکائیل دیانی از مستندسازان کشور با اشاره به تولید «اعتراض خاموش» گفت: این اثر، خودکشی‌های اعتراضی در جامعه، به عنوان آسیب اجتماعی ناشی از بی‌توجهی مسئولان به وضعیت اقتصادی مردم می‌پردازد.

میکائیل دیانی، مستندساز در گفتگو با «عمارفیلم» با اشاره به ساخته جدید خود گفت: مستند «اعتراض خاموش» به خودکشی‌های اعتراضی در جامعه، به عنوان آسیب اجتماعی ناشی از بی‌توجهی مسئولان به وضعیت اقتصادی مردم می‌پردازد.
وی افزود: جنس اعتراضات اجتماعی در حال دگرگونی است و ما امروز با خودکشی‌های اعتراضی به عنوان مسئله‌ای در دهه ۹۰ روبرو هستیم که در گذشته با این شکل و حجم وجود نداشته است.
دیانی تصریح کرد: در دهه ۷۰ کارگران و اقشار مستضعف به امید تغییر وضع موجود خودشان در جامعه، راهپیمایی‌های اصلاحی برگزار می‌کردند اما امروز در دهه ۹۰ کمتر شاهد شکل‌گیری این دست از اعتراضات هستیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر در چهار سال اخیر به آمار نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که تعداد خودکشی‌ها، خیلی بالا نرفته است اما نمود خودکشی‌های عمومی که در ملاءعام اتفاق می‌افتد و از جنس طبقات محروم جامعه محسوب می‌شود، در حال افزایش است.
دیانی اضافه کرد: مستند «اعتراض خاموش» پیرامون این جنس از اعتراضات است و نتایج اجتماعی و آسیب‌هایی را که به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی برای قشر محروم جامعه ایجاد می‌شود، بررسی می‌کند. موضوعی که اگر به تمام جامعه سرایت پیدا کند، قطعا با آسیب‌های گسترده‌تری روبرو می‌شویم.
وی یادآور شد: تولید این مستند، تلنگر و هشداری برای مسئولان است تا به وضعیت اقتصادی مردم رسیدگی کنند و مانع از بروز و گسترش آسیب‌‎های اجتماعی شوند. خودکشی‌های اعتراضی از نمود بیرونی گسترده‌ای برخوردار نیست اما آسیب‌های فراوانی را به همراه خود دارد.
دیانی با بیان اینکه تصویربرداری این اثر در مراحل پایانی است، تصریح کرد: کارهای پژوهشی برای ساخت مستند «اعتراض خاموش» از چهار ماه پیش آغاز کردیم و به منظور تولید هرچه بهتر آن، تحقیقاتی را در استان‌های کرمانشاه، ایلام، آذربایجان، تهران و شهر اسلامشهر انجام دادیم.
وی افزود: این مستند در مرحله نخست برای نمایش در جشنواره فیلم حقیقت آماده می‌شود و سپس از اواخر مهر ماه کار توزیع و پخش آن را آغاز می‌کنیم.
دیانی تاکید کرد: حضور و اکران در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار هم برنامه دیگر ما برای نمایش عمومی مستند «اعتراض خاموش» است.
وی خاطرنشان کرد: اکران گسترده در سطح دانشگاه‌ها و مراکز علمی در کنار برنامه‌ریزی برای پخش تلویزیونی و اینترنتی این اثر، از جمله برنامه‌های ما برای نمایش مستند «اعتراض خاموش» است.