اختصاصی «عمارفیلم»؛

افشای چهره واقعی دیکتاتور محبوب در «ارثیه پدری»/روشنفکران چون نفعی نمی‌برند به دوره پهلوی نمی‌پردازند

مهدی نقویان، کارگردان مستند «ارثیه پدری» گفت: به علت اینکه در دوران پهلوی‌های با تاریخی سراسر از تاریکی و سیاهی روبرو هستیم، فیلمسازان روشنفکر دستاوردی از پرداختن به این مقطع، بدست نمی‌آورند.

مهدی نقویان، کارگردان و مستندساز، در گفتگو با «عمارفیلم»، در مورد تازه‌ترین مستند خود با عنوان «ارثیه پدری» گفت: در دهه فجر سال قبل، مجموعه‌ای با عنوان «در برابر طوفان» ساختم که مورد استقبال فراوان مردم قرار گرفت. بر همین اساس تصمیم گرفتم از آن ۱۰ قسمتی که از تلویزیون پخش شد، مستند تک قسمتی خاصی را تهیه و برای پخش آماده کنم.
وی افزود: حاصل این کار در نهایت مستندی با عنوان «ارثیه پدری» نام گرفت که موضوع آن دوران زندگی محمدرضا پهلوی از زمان رسیدن به قدرت تا مرگ او در قاهره است. این مستند در ۱۵ فصل روایت می شود به صورتی که هر مقطع از زندگی او در سکانسی جداگانه آورده شده است.
این مستندساز ادامه داد: این مستند در زمان ۱۲۰ دقیقه درنظر گرفته شده است. علت طولانی بودن آن نیز فصل بندی این کار است تا موضوعات متعدد مطرح شده در فیلم، همپوشانی نداشته باشند و ذهنیت مخاطب را به هم نریزد.
نقویان خاطرنشان کرد: چینش ۱۵ فصل در سکانس های مختلف در مستند «ارثیه پدری» موجب ایجاد جذابیت در نوع روایت داستان می شود و زمینه درک آسان‌تر برای مخاطبان را به همراه دارد.
وی اضافه کرد: ساخت مستند «ارثیه پدری» از تابستان سال ۱۳۹۶ آغاز شد و پس از دو ماه تدوین، هفته گذشته، کار آماده نمایش شده است.
این کارگردان یادآور شد: دلیل ساخت مستندی درمورد محمدرضا پهلوی شخصیت مهم او در تاریخ معاصر ایران است. اما متاسفانه با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط پهلوی کار جدی در این باره تولید نشده است.
وی عنوان کرد: در سال های اخیر شاهد هستیم شبکه های معاند، واقعیت‌های تاریخی را به صورت وارونه به مخاطبان انتقال می دهند و محمدرضا پهلوی را از یک دیکتاتور بزرگ به عنوان فردی دموکرات و محبوب بین مردم خصوصا نسل جوانان معرفی می‌کنند. به همین دلیل، مجموعه «در برابر طوفان» و مستند «ارثیه پدری» در این زمینه اقدام به خط‌شکنی کرده است.
این مستندساز تصریح کرد: ساخت مستند «ارثیه پدری» با توجه به موضوع آن تعجب آور نیست، مسئله تعجب آور این است که چرا تا امروز مستندسازان در این زمینه کارهای جدی کمی را انجام داده اند و اگر هم شاهد کاری بودیم بسیار سطحی و نازل ساخته شده است.
نقویان ادامه داد: یکی دیگر از اهداف ما، ساخت مستندی سینمایی از مجموعه تلویزیونی «در برابر طوفان» بود تا توجه قشر سینماگران جامعه را نیز به این بخش از تاریخ کشور جلب کنیم.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل کم‌کاری در چنین موضوعاتی، توقعات از سازندگان این دست آثار هم افزایش یافته است. به عبارتی بهتر مخاطبی که این مستند را می بیند، توقع دارد تمامی آنچه را که درباره محمدرضا پهلوی وجود دارد، در فیلم مشاهده کند.
این کارگردان اضافه کرد: زمان محدود، یکی از مشکلات ساخت مستندهای تاریخی است زیرا در این مدت باید روایت و قصه مورد نظر خود را به شکلی مناسب دستچین کنیم تا ضمن اینکه آسیبی به تاریخ وارد نشود، تمامی مطالب موردنظر ر هم در مستند بیاوریم.
نقویان با بیان اینکه دسترسی به آرشیو هم دیگر مشکل مستندسازان است، متذکر شد: در ساخت «ارثیه پدری» با توجه به اینکه پیش از آن، مجموعه مستند «در برابر طوفان» را تولید کرده بودیم، تصاویر و منابع خوب آرشیوی را در اختیار داشتیم.
وی ادامه داد: ساخت این مستند اخیرا به پایان رسیده است و احتمال دارد نخستین رونمایی این مستند در جشنواره سینما حقیقت انجام شود.
این مستندساز اظهار کرد: جریان حاکم بر سینما و تلویزیون به علت اینکه در روایت تاریخ نمی‌توانند مطالب و نکته‌های تازه‌ای را به تاریخ کشور اضافه کنند به تولید چنین مستندهایی ورود نمی‌کنند.
نقویان افزود: نمی توان کار تاریخی را ساخت که از دل آن، محمدرضا پهلوی، یک فرد دموکرات معرفی شود و این موضوع را جریان روشنفکری کشور می داند و اگر از تولید اثری در این حوزه استقبال نمی‌کند به این دلیل است که می بیند از این بخش از تاریخ دست آوردی نخواهد داشت.
وی تولید مستندهای تاریخی در مورد دوران محمدرضا پهلوی را فاقد منفعت لازم برای روشنفکران دانست و در پایان تصریح کرد: به علت اینکه در دوران پهلوی های اول و دوم با تاریخی سراسر از تاریکی و سیاهی روبرو هستیم از این روی فیلمسازان و مستندسازان روشنفکر دستاوردی از پرداختن به آن دوره تاریخی بدست نمی‌آورند.