محمد کرم زاده؛

«معبر» روایتگر تاثیر امام حسین (ع) بر معادلات سیاسی است

کارگردان مستند «معبر» گفت: مهمترین پیام این فیلم تغییرات بزرگی است که امام حسین (ع) و مکتب فکری ایشان بر روی معادلات سیاسی جهان دارد.

به گزارش «عمار فیلم»، محمد کرم زاده، کارگردان مستند «معبر» که اثرش در بسته اکران جشنواره عمار ویژه ماه محرم است، گفت: در سفری که سال ۱۳۹۰ به مناسبت اربعین حسینی به عراق داشتم، با تعدادی آزاده در کاروان همسفر شدم که این سفر خاطراتی را برای آن‌ها زنده کرد. همین اتفاق باعث شد که به فکر تحقیق و پژوهشی در این‌باره افتادم که حاصل آن، ساخت مستند «معبر» شد.

وی افزود: در این مستند، حرف‌های فراوانی برای مخاطبان بیان می‌شود، اما مهمترین پیام این فیلم تغییرات بزرگی است که امام حسین (ع) و مکتب فکری ایشان بر روی معادلات سیاسی جهان دارد، رویداد بزرگ پیاده‌روی اربعین و حتی دفاع مقدس، تحت تأثیر همین جریان است.

کرم زاده با اشاره به مراحل ساخت این مستند، توضیح داد: تدوین این اثر، بیش از ۱۵۰۰ ساعت طول کشید، زیرا هرچه رو به جلو می‌رفتیم، طرح کار و مسیر حرکت ما تغییر می‌کرد. در حقیقت، زمان سپری شده برای مستند ۳۰ دقیقه‌ای «معبر»، زیاد و مقداری غیرمعمول بود.

این مستندساز با بیان اینکه برای تولید مناسب یک مستند، نیاز به تصاویر آرشیوی خوب است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در مسیر ساخت این کار، دسترسی به آرشیو مورد نیازمان بود که همواره در این زمینه با سختی‌هایی روبرو بودیم.

وی در همین باره اضافه کرد: برای دست‌یابی به فیلم‌ها و تصاویر مورد نظرمان، باید به سازمان‌های مختلفی می‌رفتیم که غالبا وضعیت بسیار نامرتب و به‌هم‌ریخته‌ای داشتند، از جمله اینکه به هیچ عنوان، امکان دسترسی به آرشیو صدا و سیما نداشتیم.

کرم زاده تصریح کرد: مرحله دیگر کار ساخت این مستند، شناسایی افراد حاضر در تصاویر آرشیوی بود که حتی شهادت یا عدم شهادت آن‌ها هم اهمیت فراوانی برای ما داشت.

این مستندساز در بخشی دیگر از سخنانش اظهار داشت: پرداختن به راهپیمایی بزرگ اربعین از این جهت که ارتباط هر فردی با این واقعه عظیم، او را دچار تغییر و تحولات درونی و بیرونی فراوانی می‌کند، با اهمیت است. در واقع مهمترین تاثیر اربعین در زمان حاضر، اثرات رسانه‌ای آن و معرفی امام حسین (ع) به مردم جهان است.

وی یادآور شد: فیلمسازان و سینمای کشور تا امروز در استفاده از ظرفیت اربعین عملکرد قابل قبولی نداشتند، زیرا فیلم‌های قابل توجه و شاخصی در این زمینه ساخته نشده است. البته حوزه مستند، اینگونه نیست و کارهای بسیار خوبی در این زمینه ساخته شده است.

کرم زاده متذکر شد: در حوزه مستند شاهد تولید آثار فراوانی با موضوع اربعین هستیم به صورتی که در حال حاضر دغدغه فیلمسازان، نوآوری و خلق ایده جدید در ساخت کاری با این موضوع است. زیرا اربعین سوژه نخ نمایی در ایران شده است.

وی که اثرش در بسته ویژه جشنواره عمار در حال اکران است، در این باره اظهار داشت: با توجه به شناختی که از اکران‌های مردمی این جشنواره دارم، به این نتیجه رسیدم که هنرمندان اگر به دنبال بهتر دیده شدن کارهای خود هستند، باید نسبت به نمایش فیلم‌های خود در قالب این اکران‌ها اقدام کنند.