عباس صالح مدرسه‌ای؛

تعزیه مسیر درست خود را گم کرده است/ «مشق تعزیه» به شبکه مستند می‌آید

عباس صالح مدرسه‌ای با بیان اینکه عزیه نوعی ادای دین و احساس دلبستگی شیعیان در قبال واقعه عاشوراست، گفت: شنبه 8 مهر مصادف با روز تاسوعای حسینی، مستند «مشق تعزیه» از شبکه مستند به نمایش در می آید.

به گزارش «عمارفیلم»، عباس صالح مدرسه‌ای کارگردان فیلم «مشق تعزیه» در گفت‌و‌گو با صابر نیوز به جایگاه تعزیه در نمایش‌های سنتی ایران اشاره کرد و گفت: تعزیه نوعی ادای دین و احساس دلبستگی شیعیان در قبال واقعه عاشورا به‌شمار می‌رود که از زمان صفویه نمود بیشتری پیدا کرده است. از منظر تبارشناسی تعزیه و ارتباط آن با تئاتر کلاسیک یونان یا تئاتر معاصر غرب نیز می‌دانیم که تعزیه در ذات نمایشی خود، در واقع همان تئاتر فاصله‌گذاری مورد نظر برشت است. از سوی دیگر بسیاری از ویژگی‌های امروزین تعزیه به‌خصوص آرایه‌ها، پوشش‌ها، ابزار و.. به‌طور مطلق ایرانی است و در فرهنگ حجاز و عراق دیده نشده‌اند.

صالح مدرسه ای افزود: تعزیه موضوعات گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که بزرگان سینمای ما نیز در خصوص آن فیلم ساخته‌اند. برای ساخت این فیلم راه‌های مختلفی را در پیش گرفتم که به نتیجه نرسید. در ادامه به شخصیت محمدتقی ساده برخوردم و به نظرم رسید که از فضای عوامانه تعزیه‌خوانان فاصله گرفته و نقطه نظراتی اصلاحی برای اجرای بهتر تعزیه در ذهن دارد. یک نکته مهم در اجرای تئاتر محیط اجرا و فرهنگ حاکم بر لوکیشن اجرا است. به‌عنوان مثال گروه آقای ساده در فرهنگسرای ارسباران و نیاوران هم اجرا داشته است و اجرای آنها نسبت به آنچه در این فیلم دیده می شود بسیار متفاوت است. به گفته خودشان، این تماشاگران هستند که اجرا را رقم زده و روشن می‌کنند بازیگران چگونه ظاهر شوند.

برگزیده جشنواره عمار خاطر نشان کرد: آنچه در نهایت مورد قضاوت بیننده قرار می‌گیرد، فیلم به نمایش در آمده است. اما من به‌عنوان یک منتقدِ شرایط فعلی تعزیه، قصد داشتم فیلمی در مورد مشکلات امروز تعزیه بسازم که در مرحله تدوین با مشورت دوستان تصمیم گرفتم نیمه پر لیوان را به نمایش بگذارم. ضمن اینکه حساسیت‌های موجود در این زمینه، انتقاد از نابسامانی‌ها را دشوارتر هم می‌کند. تعزیه‌ی خوب اگرچه وجود دارد، اما به‌ندرت یافت می‌شود. تعزیه از برخی جهات به انحراف کشیده شده است و مسیر درست خود را گم کرده است. به‌عنوان مثال اگر تعزیه فعلی را با آنچه در تکیه دولت برگزار می‌شده مقایسه کنیم، می‌بینیم هیچ شباهتی به هم ندارند. سلایق افراد به تعزیه تزریق شده و اشعار و موسیقی آن به بیراهه می‌رود. کتاب‌های فراوانی در حوزه تعزیه وجود دارد که می‌تواند در ترسیم و اجرای درست فضای دراماتیک و جذاب تعزیه به‌کار گرفته شود، اما از آنها استفاده نمی‌شود. وقتی در نقاط مختلف شهر تعزیه‌ها را می‌بینم، احساس می‌کنم تعزیه را تخریب کرده‌اند. اما در نهایت ترجیح دادم فیلمی ساخته شود که قابل نمایش باشد و تا هر جا که می‌تواند مسائل و مشکلات این عرصه را بیان کند.

در ادامه کارگردان این مستند در خصوص «صدای فیلم و اکوی مورد استفاده در تعزیه» گفت: نمی‌توان منکر صدای شدید و آزاردهنده ناشی از اکو در تعزیه باشیم. متاسفانه این ابزارهای صوتی، فضای زیبای تعزیه را تحت‌شعاع قرار داده و تماشاگران را فراری می‌دهد. محمدتقی ساده نیز خود منتقد این وضعیت بود، اما عوامل متعددی در مدیریت یک تعزیه دست دارند و متاسفانه بسیاری از آنها توجهی به این مسائل ندارند. به شخصه هیچ جایی را پیدا نکردم که تعزیه را به‌شکلی استاندارد اجرا کنند. در حالی‌که در گذشته تعزیه بدون این ابزار صوتی به‌خوبی اجرا می‌شد، اکنون کار به جایی رسیده که برخی تعزیه‌خوان‌ها گمان می‌کنند هرچه بیشتر فریاد بکشند اجرای بهتری داشته‌اند. از این جهت امکان طراحی برای تنظیم صدای فیلم وجود نداشت.
عوامل تولید این مستند عبارتند از تصویربردار: مصطفی خلیلی راد، تدوین: احمد وفایی، صدابردار صحنه : محمد حسین زارعان ، تهیه کننده و کارگردان: عباس صالح مدرسه ای ، مجری طرح: خانه هنرمندان امروز، تهیه شده در خانه مستند انقلاب اسلامی.
«مشق تعزیه» شنبه ۸ مهر مصادف با روز تاسوعای حسینی، ساعت ۱۵ در شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.