فرهاد عظیما روایت عاشورایی حضرت مسیح را می‌سازد

فرهاد عظیما، کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج فارس» از ساخت کار جدید خود خبر داد و گفت: ما این بار بنا داریم انیمیشنی درباره کربلا تولید کنیم که تا به حال هیچ فردی از این زاویه به آن نگاه نشده است.

به گزارش «عمارفیلم»، فرهاد عظیما، کارگردان مجموعه انیمیشن‌های «نبرد خلیج‌فارس» و «راشل کوری» در گفت‌وگو با «وطن امروز» با اشاره به جدیدترین انیمیشن خود با موضوع کربلا اظهار داشت: کسانی که کار ما را دنبال کنند می‌دانند همواره تلاش داشتیم زاویه دیدی متفاوت با کلیشه‌ها داشته باشیم. ما بنا داریم این بار انیمیشنی در رابطه با کربلا تولید کنیم که تا به حال هیچ فردی از این زاویه به داستان کربلا نگاه نینداخته است.
عظیما با اشاره به اینکه داستان این انیمیشن واقعی بوده و بر مبنای قرآن و احادیث ائمه اطهار است، گفت: زمانی که به سوره مریم نگاه می‌اندازیم، آیه نخست آن با «کهیعص» آغاز می‌شود. معصومین در رمزگشایی از حروف مقطعه قرآن می‌فرمایند کاف کربلاست، صاد صبر است، ع عطش است و… . برای ما این جالب بود سوره مریم که درواقع به مسیحیت ارجاع دارد با «کربلا» شروع می‌شود. همچنین در قرآن داریم که روح بر حضرت مریم نازل شده و ایشان باردار حضرت عیسی شده و سپس به «مکان قصیا» منتقل می‌شوند و حضرت عیسی را به دنیا می‌آورند. در احادیث محکم و معتبری داریم که مقصود از مکان قصیا کربلاست و در نتیحه حضرت مریم با روح از دمشق به کربلا طی‌الارض می‌کنند و حضرت عیسی در کربلا و به عبارتی در مزار سیدالشهدا به دنیا می‌آیند. همچنین در احادیثی معتبر هست که قرن‌ها قبل از عاشورا حضرت مریم در آن منطقه مکاشفاتی از روز عاشورا دارند.
عظیما در ادامه افزود: اینکه در سوره مریم خبر از کربلا داده شده، اتفاق بزرگی است. البته اینها به هیچ‌وجه برداشت‌های شخصی نیست بلکه مشورت و گفت‌وگوی بسیاری داشتیم با استاد اصفهانیان که کارشناس مذهبی سریال مریم مقدس نیز بوده‌اند. ما از لحاظ قوت و اعتبار مذهبی از این ماجرا خیال جمعی داریم و مهم‌ترین مساله این است که ما با چند میلیارد مسیحی در جهان مواجهیم که می‌توان با آنها تخاطب کرد و گفت که حضرت مسیح در کربلا به دنیا آمده است. مسیحی‌ها ارادت خاصی به حضرت دارند، شما در اربعین یا دسته‌های عزاداری عاشورا می‌بینید که مسیحی‌ها و حتی کشیشان می‌آیند و از حضرت عباس شفاعت و حاجت می‌گیرند. اگر این شناخت جهانی شود بی‌شک اتفاقات بسیار خوبی رخ خواهد داد. اگر نبرد خلیج‌فارس توانست هیبت آمریکا را خدشه‌دار کند و بازتاب فراوان جهانی داشته باشد، این انیمیشن سینمایی نیز به لطف خدا اتفاقات بسیار خوبی را رقم خواهد زد.
عظیما با اشاره به آغاز تولید این مجموعه اظهار داشت: شروع این کار در ماه محرم کلید خواهد خورد و ما برای تولید این اثر ۴ میلیارد تومان هزینه نیاز خواهیم داشت که ان‌شاءالله با کمک‌های مردمی این پروژه را پیش خواهیم برد. کارهای قبلی‌مان با پول شخصی تولید شد و بعد به فروش رفت اما این هزینه چیزی نیست که بتوان با هزینه‌های شخصی آن را تولید کرد و نیاز به کمک مردم خواهیم داشت.
وی با اشاره به مقوله «نذر فرهنگی» گفت: حمایت مردمی در جهان امری مرسوم است، ما گمان می‌کنیم که فقط خودمان اهل نذورات هستیم درحالی که مسیحیان برای محصولات فرهنگی و دینی خود نیز نذرهای بسیار کلانی ادا می‌کنند. در ایام محرم صدها میلیارد هزینه‌ که بجا و درست هم هست، صرف تغذیه مردم، محرومان و عزاداران می‌شود اما چه خوب است ما نذر فرهنگی هم داشته باشیم. ما دوست داریم یک‌صدم یا یک‌دهم آن در اختیار چنین پروژه‌هایی قرار بگیرد که بتواند حضرت را به جهان معرفی کند. وی همچنین افزود: ما می‌خواهیم سایتی را راه‌اندازی کنیم که مردم به واسطه آن بتوانند کمک‌های مالی و نذورات خود را به این طرح واریز کنند.
کارگردان نبرد خلیج‌فارس در پاسخ به فرم این انیمیشن گفت: چندین سال طول کشید تا ما به این نتیجه برسیم که چگونه این داستان را روایت کنیم. این را بگذارید در کنار آن چند سالی که درباره روایت کربلا و انتخاب قصه‌مان تامل داشتیم. فرم این انیمیشن رئال است و مانند انیمیشن‌های آمریکایی تم فانتزی ندارد. منتها در آن جبهه و جنگ و تیر و تانک نیست و جلوه‌های خاص‌تری در این انیمیشن را به کار بردیم.
وی با اشاره به سبک خاص روایت در فیلمنامه گفت: ما روایت خاصی را در بیان قصه انتخاب کردیم، در واقع سبکی خاص و بدیع در فیلمنامه‌نویسی مطرح می‌شود. هم‌اکنون گروه حرفه‌ای در حال تحقیق و پژوهش فیلمنامه هستند و انتظار می‌رود با خرق عادت در این روایت، مخاطب جهانی بتواند هرچه بهتر با آن ارتباط برقرار کند.