گزارشی از اکران‌های مسجدی جشنواره عمار؛

آشتی مسجد و سینما به همت بانوان آتش به اختیار عماری/ تماشای فیلم با چاشنی حمایت از لوازم التحریر ایرانی – اسلامی

اکران کنندگان مردمی عمار در نهاوند دست به ابتکاری زیبا زده‌اند و در کنار نمایش آثار سینمای انقلاب، لوازم التحریر ایرانی - اسلامی و کتاب‌های مختلف را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.

به گزارش «عمار فیلم»، در هفته‌‌ای که با عنوان هفته مساجد نامگذاری شده بود، دبیرخانه جشنواره عمار، بسته فیلمی ویژه جهت اکران ارائه کرد تا آتش به اختیاران فرهنگی کشور در کنار داشته‌های خود، محتوای ویژه‌ای هم برای برنامه‌های خاص این هفته داشته باشند.

در این هفته، اکران کنندگان مردمی ۱۲ استان کشور با نمایش ۴۸ فیلم به استقبال ۲۷۰۰ نفر از مخاطبان جشنواره عمار و سینمای انقلاب رفتند.

به روال چند وقت اخیر، بار دیگر شهرستان‌های نهاوند و تهران با ۱۰، باغملک ۸، چناران ۶، تنگ ارم و فسا با ۳ اکران، بیشترین تعداد اکران‌ها را به خود اختصاص دادند. همدان و تهران با ۱۰، خوزستان با ۹، خراسان رضوی با ۶ و فارس و بوشهر، هر کدام با ۳ اکران، استان‌هایی هستند که در این هفته، بالاترین تعداد اکران‌ها داشتند.

ناگفته نماند که آتش به اختیاران فرهنگی باغلمک، با رساندن تعداد اکران‌های خود به رقم ۱۹۰، انگیزه مضاعفی پیدا کرده‌اند تا پیش از فرا رسیدن محرم و صفر، جشن ۲۰۰اُمین اکران خود را برپا کنند.

اکران مردمی جشنواره عمار صرفا بهانه‌ای بوده است برای آرمان‌های بزرگ‌تر از تنها نمایش فیلم؛ فعالان مردمی شهرستان نهاوند که از جمله اکران کنندگان پرکار و خوش ذوق عمار هستند، دست به ابتکاری زیبا زده‌اند و در قالب عملیاتی جامع، سینماسیار، فروشگاه سیار و کتابخانه سیار را در آستانه شروع سال تحصیلی جدید با حضور در محلات و روستای شهرشان شروع کردند و  در کنار نمایش آثار سینمای انقلاب، لوازم التحریر ایرانی- اسلامی و کتاب‌های مختلف را در اختیار مخاطبان قرار دادند.

از میان ۴۸ فیلم نمایش داده شده، بار دیگر فیلم کوتاه «قابلمه» با ۹ نوبت اکران، بالاترین تعداد پخش فیلم‌های این هفته را به دست آورد. علاوه بر این، فیلم کوتاه «علمک» با ۷، فیلم داستانی «هنگامه» و نماهنگ «ارغوان» با ۶ و «سپر» با ۵ اکران آثار پرطرفدار بعدی بودند. همچنین از این فیلم‌ها، آثار داستانی با ۲۴ بار نمایش، مستند و نماهنگ هر کدام با ۱۲ و انیمیشن با ۳ اثر، تنوع قالبی فیلم‌های اکران شده در این مقطع را تشکیل داده‌اند.

این هفته با عرضه فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» به شبکه نمایش خانگی و پیش از آن که این اثر با موافقت عوامل فیلم به شبکه اکران مردمی جشنواره عمار وارد شود، برخی آتش به اختیاران فرهنگی کشور، خود با هماهنگی توزیع کننده اثر، اکران آن را کلید زدند تا پرده از تاریخ سانسور شده این مرز و بوم بردارند و خباثت‌های انگلوفیل‌هایی که هولوکاست واقعی را با از بین بردن ۹ میلیون ایرانی رقم زدند، روایت کنند.

چناران و نهاوند شهرستان‌های پیشرو در این باره بودند اما با وارد شدن این فیلم سینمایی به شبکه اکران مردمی جشنواره عمار باید منتظر تنوع و تکثر بیشتر نقاط اکران این اثر در روزهای آتی باشیم.

نکته قابل توجه اما تکراری و البته یکی از مزیت‌های منحصر به فرد جشنواره عمار در اکران‌های ویژه این هفته، این بود که از بین ۵۸ اکران صورت گرفته، بیش از نیمی از آنها، یعنی ۳۲ اکران در مساجد برگزار شده است، همچنین پایگاه‌های بسیج با ۷ اکران و سالن‌‌های عمومی با ۴ نوبت اکران، دیگر محل‌های اصلی نمایش این آثار بوده‌اند.  ضمن آنکه بانوان نیز با ۳۰ اکران، بیشترین مشارکت را در این اقدامات فرهنگی داشته‌اند.

به عبارت دیگر با وجود کم‌کاری مسئولان فرهنگی، نهادهای دولتی و غیردولتی، اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار با نمایش آثار سینمای انقلاب در مساجد، گامی هر چند آرام اما پیوسته در جهت احیای مساجد به عنوان قلب فرهنگی جامعه برداشته‌اند تا همچون دهه ۶۰ از دل همین مساجد، هنر و هنرمند انقلابی ریشه گرفته و به ثمر نشیند. به ویژه آنکه غالب مخاطبان اکران‌های مسجدی جشنواره عمار را هم جوانان و نوجوانان نسل چهارم و پنجم انقلاب اسلامی تشکیل می‌دهند.