گفت‌وگو با کارگردان مستند «فصل سیب»؛

«فصل سیب» درباره امام جماعتی است که تنها به فکر اقامه نماز نیست/ مسجد ایده‌آل‌ترین محل برای نمایش فیلم است

امیر مهریزدان گفت: یکی از مهمترین اهداف ما هم در ساخت این مستند به تصویر کشیدن و نشان دادن این موضوع بود که مساجد صرفا محلی برای اقامه نماز نیستند.

به گزارش «عمار فیلم»، امیر مهریزدان کارگردان مستند «فصل سیب» که اثرش در قالب بسته فیلم ویژه جشنواره عمار در حال اکران در نقاط مختلف است در سخنانی، گفت: این مستند در مورد حجت السلام مهدی معراجی، امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) منطقه افسریه تهران است که تنها به فکر اقامه نماز و پیش نمازی کردن نیست.

وی در همین زمینه توضیح داد: این مسجد با امامت حجت الاسلام معراجی به پایگاهی تبدیل شده که در کنار کارهای خیری همچون تأمین جهیزیه، با جوانان و نوجوانان محله هم ارتباط گیری کرده است. همچنین دفتری هم برای رسیدگی به مسائلی از قبیل خمس و زکات مردم محل ایجاد شده است.

این مستندساز ادامه داد: نوع برخورد و عملکرد حجت الاسلام معراجی موجب شده تا اقشار مختلف مردم، به خصوص جوانان و نوجوانان در مسجد صاحب الزمان (عج) حضور داشته باشند، به همین خاطر او و این مسجد را برای ساخت مستند انتخاب کردم.

مهریزدان خاطرنشان کرد: وقتی برای مصاحبه با حجت الاسلام معراجی رفتم، کارمند مرکز امور مساجد فعال بشده بود، به همین دلیل، بعد از این سِمت، وقت چندانی برای گذران با بچه‌های مسجد نداشت اما با هزینه‌های شخصی و بودجه برنامه های فرهنگی مسجد، برنامه‌ها و اردوهای مختلفی برای بچه‌ها برگزار می‌کرد.

این مستندساز تصریح کرد: ساخت مستند «فصل سیب» را شهریورماه ۹۴ آغاز کردیم که دی ماه همان سال هم برای در ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار به نمایش درآمد و الان در اکران مردمی این جشنواره است.

مهریزدان در همین باره بیان کرد: وقتی به منظور تولید مستندی درباره مساجد فعال تهران در عرصه فرهنگی، به مرکز امور مساجد مراجعه کردیم در ابتدا لیستی شامل ۱۰۰ مسجد فعال به ما دادند اما بعد از یک ماه این لیست به ۴۸ مسجد تغییر پیدا کرد و ما بعد از بررسی‌های فراوان پنج مسجد را انتخاب کردیم که در نهایت به مسجد صاحب الزمان (عج) رسیدیم.

این مستندساز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره اکران فیلمهای عمار در مساجد یادآور شد: محل مناسب و ایده آل برای نمایش فیلم‌های جشنواره عمار، مساجد است. البته ملاحظاتی مانند نداشتن موسیقی شاد، جمله‌ها و صحنه‌های نامناسب هستند که باید به آنها توجه کرد.

وی در همین باره تأکید کرد: نمی‌توان منکر نقش مهم و موثر اکران فیلم های عمار در رشد و ارتقاء فرهنگ اسلامی مردم شد زیرا وقتی مردم و نمازگزاران چنین فیلم‌هایی را تماشا کنند به فکر انجام فعالیت‌های فرهنگی در مسجد خود می‌افتند.

مهریزدان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اهداف ما هم در ساخت این مستند به تصویر کشیدن و نشان دادن این موضوع بود که مساجد صرفا محلی برای اقامه نماز نیستند.
این مستندساز توضیح داد: نمایش فیلم با موضوع مساجد فعال در عرصه فعالیت های فرهنگی بسیار لازم و ضروری است. در حقیقت نتیجه این اکران‌ها باید به طرح مطالبه‌های مردم و نمازگزاران از ائمه جماعت مساجد منتهی شود.

مهریزدان در ادامه سخنانش اظهار کرد: نیاز به ایجاد نهضتی داریم تا نمازگزاران نقاط قوت مساجد خود را ثبت کنند و این مطالب نیز همواره در دسترس باشد. زیرا فیلمسازان مرتبط با جشنواره عمار بسیار مشتاق هستند از این سوژه‌ها استفاده کرده و بر اساس آنها فیلم یا مستند تولید کنند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که فیلمسازان و مستندسازان سوژه‌ها و موضوعات مناسبی برای ساخت اثر در اختیار داشته باشند، دستشان برای ساخت تولیدات سینمایی و مستند بازتر است، در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شوند.