کارگردان مستند «جمعه‌های کتاب» عنوان کرد؛

شهید حججی از فعالان ترویج کتابخوانی در نمازجمعه نجف‌آباد بود/ باقیات الصالحات شهید حججی برای کتاب‌خوان‌ها

مهدی عبدالهی با بیان اینکه پیش از شهادت محسن حججی، او را نمی‌شناخته است، گفت: مستند «جمعه‌های کتاب» درباره برپایی غرفه کتاب در نمازجمعه نجف‌آباد است که شهید حججی هم از بانیان آن بود.

به گزارش «عمار فیلم»، مهدی عبدالهی، کارگردان مستند «جمعه‌های کتاب» که اثرش در قالب بسته فیلم جشنواره عمار به مناسبت هفته مساجد در حال اکران در نقاط مختلف است، در گفتگو با فردا گفت: این مستند درباره برنامه «جمعه‌های کتاب» مصلی نماز جمعه نجف آباد است و من قبل از آغاز ساخت این اثر از نزدیک با این برنامه، آشنا بودم.

وی در همین باره افزود: این برنامه، سوژه و موضوع جالب و جذابی است که می‌تواند زمینه‌ساز رشد، گسترش کتاب و کتابخوانی در این شهرستان شود به همین خاطر، آن را برای ساخت مستند انتخاب کردم و هدف آن، پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب در جهت گسترش فرهنگ مطالعه در بین مردم کشور است.

این مستندساز ادامه داد: در مسیر تحقیقات و بررسی‌های ساخت این مستند که دو سال پیش شروع کردم، از سخنرانی‌ها و نکات رهبری و مسئولان کشور بخصوص ائمه جمعه استفاده کردم.

عبدالهی با بیان اینکه کار تصویربرداری این مستند یک هفته زمان برد و تدوین آن هم ۱۵ روزه به پایان رسید، خاطرنشان کرد: در ساخت این اثر، علاوه بر گفتگو با امام جمعه نجف آباد، درباره مرکز موسسه فرهنگی شهید کاظمی هم که عرضه کتاب در مصلی شهر را انجام می‌دهد، تحقیقاتی کردیم که در مستند آمده است. البته برخی مراحل تحقیقی کار را بخاطر محدودیت‌های مالی نتوانستیم انجام دهیم.

این مستندساز در ادامه سخنانش با اشاره به نقش شهید محسن حججی در ترویج کتاب و کتابخوانی در نماز جمعه نجف‌آباد بیان کرد: شهید حججی یکی از اعضای فعال موسسه فرهنگی شهید کاظمی بود و در حوزه نشر و توزیع کتاب فعالیت می کرد. اما متأسفانه به عنوان یک مستندساز، پیش از شهادتش، آشنایی چندانی با او نداشتم و در جریان مسئولیت‌هایش نبودم.

وی تصریح کرد: مستند «جمعه‌های کتاب» در مصلی شهر نجف آباد با استقبال خوب مردم و امام جمعه مواجه شد و حتی امام جمعه هم پیشنهاد کرد تا مستندهای دیگری هم برای موضوعات مختلف بسازیم.

عبدالهی که اثرش در قالب بسته فیلم جشنواره عمار در حال اکران است، درین باره اظهار داشت: اکران‌های مردمی عمار تاثیر خوبی به‌ویژه در مساجد دارد از جمله اینکه با امکانات و تبلیغات ساده، اهالی یک روستا در مسجدشان برای تماشای فیلم دور هم جمع می‌شوند و این نکته خوبی است.

این مستندساز یادآور شد: مسئولان جشنواره عمار باید اعتماد بیشتری به فیلمسازان شهرستانی داشته باشند و دایره ذهنی خود را نسبت به موضوعاتی که می‌توان درمورد آنها فیلم ساخت، بیشتر باز کنند. در این صورت، فیلمسازان بیشتری از سراسر کشور درگیر عمار می شوند و این جشنواره هم بالتبع، عمق بیشتری پیدا می‌کند.؛