مجری برنامه تلویزیونی «هم‌بازی»؛

همبازی برای پرکردن آنتن تلویزیون ساخته نشده/ نمی‌توانیم بگوییم بازی نکنید

مسعود غزنچایی، مجری برنامه «همبازی» ضمن بیان اینکه نمی‌توانیم مانع حرکت مخاطب به سمت بازی‌های رایانه‎‌ای شویم، گفت: برای مقابله با این وضعیت، باید بازی‌های خوب ایرانی را به خانواده‌ها معرفی کنیم

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، برنامه تلویزیونی «همبازی» با شعار «اولین برنامه تلویزیونی درباره ویژگی‌های خوب بازی»، یکی دو هفته‌ای است که به روی آنتن شبکه پنج سیما رفته است. این برنامه که در مدرسه سینمایی عمار تولید شده، رویکردی متفاوت با سایر برنامه‌های رسانه‌ ملی در مواجهه با پدیده بازی بخصوص بازی‌های رایانه‌ای در پیش گرفته است. مسعود غزنچایی، اجرای این برنامه تلویزیونی را برعهده دارد با او گفتگویی داشتیم که می‌خوانید.

 

در ابتدا درباره برنامه «همبازی» و چگونگی شکل‌گیری آن صحبت کنید؟

«هم‌بازی»، در نوع خودش، برنامه جدیدی در حوزه تولیدات تلویزیونی محسوب می‌شود زیرا برنامه‌هایی که پیش از این در مورد بازی‌ها ساخته شده‌اند، معمولا در قالب برنامه‌هایی خانواده‌محور بوده و بر روی تأثیرات مخرب بازی‌های رایانه‌ای بر روی کودکان و نوجوانان می‌پردارند و یا صرفا به معرفی یک اپلیکیشن یا بازی می‌پردازند و از معرفی بازی‌سازها صرف نظر می‌کنند. موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد من در دانشگاه هنر، بازی‌های رایانه‌ای و چگونگی به‌کارگیری عناصر داستانی و دراماتیک در این بازی‌ها بود، به همین دلیل، می‌توانم اعلام کنم که تقریبا تمامی پایان نامه‌های نوشته شده در این حوزه، در مورد تاثیرات منفی بازی‌های رایانه‌ای روی کودکان و نوجوانان است. این مسئله در مورد برنامه‌های تلویزیونی هم صادق است تا به حال برنامه‌ای نداشتیم که مانند «هم‌بازی» بخواهد بازی ایرانی معرفی کند و از آن مهم‌تر، از خود بازیساز دعوت کند تا به معرفی اثرش بپردازد.

 

لزومی دارد در تلویزیون بازی‌ها را معرفی و ترویج کنیم؟

علت ساخت برنامه تلویزیونی «هم بازی»، خلاء نبود چنین برنامه‌ای در تلویزیون بود زیرا هیچ‌وقت، نمی‌توانیم بگوییم مخاطب سراغ وسیله، بازی و یا یک برنامه سرگرم کننده نرود چون مخاطب از هر طیفی که باشد، به سرگرمی نیاز دارد. مخاطب به دلیل جذابیت، به سراغ بازی می‌رود حتی اگر آن بازی، ویژگی‌های نامناسبی داشته باشد، کاری که می‌توانیم انجام بدهیم این است که وارد عرصه شده میدان وارد شده و در این زمینه، نقش‌آفرینی کنیم. خوشبختانه در کشور ما بازیسازهای مختلفی فعالیت می‌کنند و در حال حاضر، حتی یک نوجوان هم می‌تواند بازی ساده‌ای تولید کند و در شبکه های اجتماعی منتشر کند. با توجه به این مسائل، چرا ما نباید نوجوانان و جوانانی را که علاقمند به بازیسازی هستند ترغیب نکنیم تا در این حوزه فعالیت کنند.

 

مخاطب برنامه چه کسانی هستند؟

بیشترین تفاوت رویکرد و ساختار برنامه «هم بازی» نسبت به سایر برنامه ها در این است که «هم‌بازی» برای پرکردن آنتن تلویزیون ساخته نشده است. تنوع بخش‌های مختلف آن باعث می‌شود مخاطب از هر طیف و هر گروه سنی در زمان اندک، محتوا و خوراک مناسب خودش را دریافت کند. در واقع، مخاطب همبازی، گروه فکری یا سنی خاصی نیست. ضمن اینکه با توجه به تعدد شبکه‌های مختلف و فضای مجازی، دوران برنامه‌های سرگرم کننده با زمان طولانی، به پایان رسیده است. برنامه‌های طولانی در نگاه نخست برای مردم جذاب است ولی در درازمدت فایده‌ای برای مخاطبان ندارند. اما وقتی یک بازی ایرانی را معرفی کنیم تا بچه‌ها آن را انجام بدهند به شدت جذاب‌تر است. متاسفانه امروز، برنامه‌هایی داریم که کودکان را دعوت به انجام بازی‌های خارجی می‌کنند که این موضوع اصلا خوب نیست. اگر بازی‌های ایرانی معرفی شوند، شاهد افزایش انگیزه‌ بازیسازهای داخلی و به دنبال آن تولید بازی‌های جدید خواهیم بود؛ همچنان که از زمان‌های قدیم، کشور ما محل ابداع بازی‌‌های مختلف مانند چوگان و بازی‌های محلی دیگر بوده است.

 

هدف اصلی برنامه هم‌بازی چیست؟

از اهداف اصلی «هم‌بازی» معرفی و ترویج انواع بازی‌های خوب اعم از بازی‌های رایانه‌ای و غیر‌رایانه‌ای است، ما نمی‌توانیم مانع حرکت مخاطبان به سمت انجام بازی های رایانه‌ای شویم؛ از طرفی امروزه فضای مجازی توسعه پیدا کرده و در دسترس تمامی اقشار است الان یک کودک می‌تواند هر فیلمی را که حتی برای سن او ساخته نشده، مشاهده کند. برای مقابله با این وضعیت، ما باید ذهن کودک و نوجوان را روی چیزی که برایش مفید است، متمرکز کنیم تا مطالب بهتر و مناسب سن خود را دریافت کند. برخی از خانواده‌ها در مواجهه با بازی‌های رایانه‌ای محتاط هستند و اجازه نمی‌دهند، فرزندان‌شان هر بازی را انجام بدهند و یا اینکه ابتدا خودشان بازی را تست می‌کنند. اما در طرف دیگر خانواده‌هایی هستند که شرایط بازتری دارند و برای فرار از وقت گذاشتن برای فرزند خود، کنسول بازی یا یک تبلت خریداری می‌کنند و او را با این وسیله سرگرم می‌کنند تا به کارهای خودشان بپردازند. بازی صرفا مختص بچه‌ها نیست و تمامی رده‌های سنی حتی بزرگسالان را هم دربر می‌گیرد و معمولا بازی‌ها برای رده های سنی مختلف طراحی تولید می‌شوند؛ بازی های حرکتی هم به علت اینکه بدن انسان باید دائما در تحرک باشد، برای تمامی رده‌های سنی کاربرد دارد.

 

خودتان الان بازی می‌کنید؟

خودم زمانی که نوجوان بودم مثل همسن و سال‌هایم بیشتر بازی‌های رایانه‌ای استراتژی انجام می‌دادم اما به مرور زمان و در حال حاضر، تقریبا به صفر رسیده است.

گفتنی است برنامه تلویزیونی «همبازی» هر هفته، روزهای زوج، از شبکه پنج سیما، ساعت ۱۶:۱۵ به روی آنتن می‌رود.