آشکار و پنهان از فساد اداری در مستند «تلکه»

مستند تلکه با محوریت رشوه و فساد اداری در شهرداری‌ها و قوای مختلف، مراحل پایانی تولید خود را به کارگردانی مسعود کارگر پشت سر می‌گذارد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، مستند «تلکه» که به کارگردانی مسعود کارگر به معضل رشوه در سیستم می‌پردازد، مراحل پایانی تولید را پشت سر می‌گذارد. کارگر گفت: در این مستند تلاش کردیم با محوریت رشوه، فساد اداری را در شهرداری‌ها و دو قوه مجریه و قضاییه مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

کارگر در ادامه اظهار داشت: برای بررسی رشوه، ما بر فعالیت‌های عمرانی و ساختمان‌سازی تمرکز کردیم که به نوعی با دستگاه‌های مختلفی ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند وضعیت فساد اداری را در شهرداری‌ها، سازمان امور مالیاتی، اداره ثبت و… به تصویر بکشد.

وی در ادامه به انگیزه خود از ساخت مستند «تلکه» اشاره کرد و گفت: من به واسطه آشنایی با برخی از افراد که درگیر مسائل ساختمان سازی بودند، با مشکلات و مفاسد این حوزه آشنا بودم که این مسأله در تحقیقات پیش تولید بسیار به ما کمک کرد.

این کارگردان افزود: علت اینکه بر روی موضوع فعالیت‌های عمرانی و ساختمان سازی تمرکز کردیم، ارتباط گسترده فعالیت در این حوزه با دستگاه‌های مختلف از قوای مجریه و قضاییه بود که می‌توانست نمادی از وضعیت و عملکرد سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها در این قوا باشد.

کارگر مراحل ساخت مستند را واجد تجربیات جدیدی برای خود دانست و گفت: در فرآیند تولید مستند با مراجعه به ادارات مختلف به وضوح دیدم که متأسفانه پیشنهاد رشوه بخشی از کار روتین شده است و برای پیدا کردن آن نیازی به تحقیق و صرف وقت نیست بلکه حضور صبح تا بعد از ظهر ما در ادارات، موارد متعددی از نشانه های این عمل قبیح را نمایان کرد.

مستند «تلکه» به عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات سازمان هنری رسانه‌ای اوج، به تهیه کنندگی سید جمال عود سیمین در موسسه نجوای زلال هنر تولید شده است و به زودی به نمایش در خواهد آمد.