گزارش اکران مردمی عمار در نیمه اول مرداد

بیش از ۷ هزار نفر مخاطب در ۱۵ روز / اکران های عمار در اردوهای تابستانی

مرداد، دومین ماه از فصل گرم تابستان، با فعالیت گرم و پر تلاش فعالان فرهنگی سراسر کشور، در راستای گسترش نفوذ محتوای مناسب و صحیح فرهنگی و انقلابی ثمره‌ای لذت بخش در مقابل چشمان کسانی می‌گذارد

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، تلاش‌هایی که اگرچه آنچنان که باید، دیده نمی‌شوند اما آنچنان که شاید، اثر می‌گذارند. در طول دو هفته‌ای که از ماه جاری می‌گذرد، صرفا در اتمسفر فرهنگی مربوط به اکران‌های مردمی فیلم‌، شاهد فعالیت‌های چشمگیری بودیم چنانچه فقط در همین بازه زمانی کوتاه، ۷ هزار و ۵۸۲ نفر در سراسر کشور، مخاطب آثار اسلامی و انقلابی قرار گرفتند. این تعداد مخاطب در ۹۳ اکران برگزار شده حضور داشتند که با توجه به این موضوع، به طور میانگین در هر اکران ۸۱ نفر حضور داشته‌اند.

چهارده استان در شکل دهی به این حرکت جمعی نقش داشتند که تهران و خراسان رضوی با ۵۰ اکران بیش از دیگر استان‌ها بوده است. همچنین استان‌ خوزستان با ۸، استان‌های همدان و اصفهان هر کدام به تنهایی با ۷ و استان هرمزگان با ۵ اکران مردمی، از جمله دیگر استان‌هایی بودند که فعالیت قابل توجهی در این زمینه انجام دادند.

از میان ۲۴ شهرستانی که میزبان این فعالیت فرهنگی بوده‌اند، از شهرستان‌های چناران، میناب، مشهد، تهران، اصفهان، نهاوند و باغملک به عنوان نقاط کلیدی و فعال‌تر در این زمینه می‌توان نام برد. ۳۷ نقطه شهری و روستایی در این زمینه فعال بوده‌‌اند که سهم نقاط شهری بیش از نقاط روستا‌یی است.

از میان ۱۷۴ اثر اکران شده، بیشترین آثار مربوط می‌شوند به فیلم‌های داستانی یعنی ۷۱ اثر داستانی در ۱۵ روز نخست مرداد اکران شده‌اند. بیشترین آثار اکران شده نیز آثاری هستند که قالب داستانی دارند.

اثر کوتاه قابلمه که به موضوع اقتصاد مقاومتی می‌پردازد و فیلم طنز علمک با ۱۳ و ۱۱ اکران، بیشترین اقبال را از جهت میزان اکران داشته‌اند و بعد از این دو اثر، پویانمایی بختک و مستند نبرد پالمیرا بیشترین اکران‌های نیمه ابتدایی مرداد را داشته‌اند.

آثار پویانمایی که غالبا مخاطب کودک و نوجوان دارد، اگرچه کمیت کمتری دارند، اما به دلیل مخاطبان پر و پا قرصی که دارند، همواره مورد استقبال قرار می‌گیرند.

حدود یک سوم آثار اکران شده در این ماه را آثاری با قالب مستند کوتاه و بلند و ۳۰ اثر نیز از آثاری است که در قالب نماهنگ به مخاطبان عرضه شده است.

به واسطه انتخاب مردم و بر مبنای کثرت اکران آثار، عنوان برترین کارگردان‌های نیمه نخست مرداد، به ساسان فلاح‌فر کارگردان «نبرد پالمیرا» و حسین دارابی کارگردان دو اثر طنز «قابلمه» و «علمک» تعلق می‌گیرد.

ویژگی اکران‌های مردمی فیلم که با پشتیبانی جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار می‌شود این است که محدودیت مکانی در آن وجود ندارد و هر فرد به تناسب امکانات و محیطی که در اختیار دارد، می‌تواند آثاری با محتوای فرهنگی مناسب را نمایش دهد.

در این میان،  به تناسب فضای تفریحی و اردویی تابستان، مکان‌هایی که اکران فیلم در آنجا صورت گرفته است نیز جالب توجه است. از جمله ۶ اکرانی که در اردوگاه‌ها صورت گرفته است یا اکرانی که یکی از نوجوانان باغملکِ خوزستان در کوچه برای دوستانش انجام داده است یا ۲۲ اکرانی که در موسسات فرهنگی برگزار شده است.

لازم به ذکر است ۷۲ درصد اکران کننده‌ها آقا و ۲۸ درصد خانم بوده‌اند که در قیاس با اکران کننده‌های تیر ماه که تنها ۳۶ درصد را آقایان تشکیل می‌دادند، با رشد اکران کننده‌های مرد مواجه بوده‌ایم.

پانزده روز ابتدایی مرداد با دو مناسبت پر خیر و برکت یعنی ولادت امام هشتم شیعیان و خواهر بزرگوارشان، حضرت معصومه، کریمه اهل بیت همراه بود و اکران کنندگان جشنواره عمار همزمان با دهه کرامت و با استفاده از همزمانی آن با تنفیذ رئیس جمهور دوازدهم، سعی کردند به مناسبت آغاز دور جدید ریاست جمهوری، هدیه‌ای متفاوت به آقای روحانی و کابینه دوازدهم اهدا کنند. هدیه‌ای که از جنس هنر و در قالب فیلم بود.

آثاری که اکران کننده‌ها در قالب ۳۸ اکران ـ اثر برای هدیه به رئیس جمهور در نظر گرفتند و اکران کردند، آثاری با موضوع اقتصاد مقاومتی است. آثاری همچون «قابلمه»، «مقاومت تا پیشرفت»، «لباس ایرانی»، «چین آخر»، مجموعه تیزر‌های «اخراجی‌ها»، «انتخاب با خودمونه»، «چوب بستنی»، «قهرمانان مدرسه»، «کرکم» و «عروس وامنان» که همگی در قالبی هنرمندانه و از جهت دغدغه معاش ملت ایران یادآور راهکار حل مشکلات اقتصادی از طریق اعتماد به جوانان و صنعت و تولیدات ایرانی هستند.

گروهی از جوانان اصفهانی، پای را فراتر گذاشته و در کنار اکران فیلم و حضور در یکی از کارخانه‌های موفق تولید پلاستیک اصفهان به تولید مستند کوتاهی از فعالیت‌های این کارخانه و درخواست کارگران‌ش از آقای روحانی با نام «هدیه‌ای برای رئیس جمهور» پرداخت.

اکران فیلم شاید متفاوت‌ترین هدیه‌ای است که تا به حال رئیس دولت کشوری از مردمش دریافت کرده است. فیلم‌هایی که فرا تر از نقد‌های جناحی و دعوا‌های سهم خواهانه حزبی به دنبال رفع مشکلات مردم و آسایش بیشتر آن‌هاست که با سیاست گذاری صحیح سیاستمداران در جهت توجه به ظرفیت‌های بومی ممکن می‌شود.