به بهانه اکران فیلم سینمایی «21 روز بعد»

از آرزوهای کودکان جنوب کرمان تا قهرمان جنوب شهری به روایت خردمندان /۶ جایزه عمار در کارنامه خردمندان

محمدرضا خردمندان، فیلمساز جوان دهه شصتی است برای ساخت اولین فیلم سینمایی خود، مسیر 10 ساله را پیموده تا بعد از مدت‌ها فیلمی ببینیم که قهرمان دارد و حال‌مان را خوب می‌کند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» چهارشنبه هفته گذشته، «بیست و یک روز بعد»، اولین فیلم سینمایی سیدمحمدرضا خردمندان، فیلمساز دهه شصتی کشورمان، اکران خودش را با شعار «حسی که رهایتان نمی‌کند»، شروع کرد آن هم در سینمایی که عادت کردیم به فیلم‌های تلخ اجتماعی به بهانه نمایش واقعیات و فیلم‌های کمدی که پرده‌های حیا، غیرت و حتی وحدت را می‌درند تا بفروش‌ترین باشند.
به بهانه اکران اولین فیلم سینمایی محمدرضا خردمندان نگاهی به کارنامه حرفه‌ای این فیمساز جوان انداخته‌ایم.
خردمندان، داستان‌نویس و فیلمساز متولد ۱۳۶۲ شیراز و فارغ التحصیل کارگردانی سینما از دانشگاه صدا و سیما در سال ۸۶ است.
این فیلمساز جوان بیشتر با فیلم‌های پرشمار کوتاهش شناخته می‌شود اما شاید جالب باشد که بدانیم یکی از اولین و تاثیرگذارترین کارهای او مستند «روایت نحل» است که برنده بهترین فیلم جهان اسلام جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شده است. «روایت نحل» اثری است که خردمندان به گفته خودش در دوران سربازی و با ۱۷ روز غیبت ساخته است.


آرزوهای کودکان جنوب کرمان در «روایت نحل»
این مستند، حکایت جوانانی است که در ایام بزن دررویی عبدالمالک ریگی در جنوب کشور، غسل شهادت کرده و به روستاهای جنوب کرمان می‌روند تا کار فرهنگی کنند، مناطق محرومی که در سایه کم‌توجهی مسئولان، وهابیت حضور پررنگی در آنها دارند.
خردمندان با این اثر، اولین فانوس خود را هم از دومین جشنواره مردمی فیلم عمار کسب کرد و امروز از جمله فیلمسازان عنوان‌دار این جشنواره هم محسوب می‌شود.
از این مستند که بگذریم خردمندان را باید از پُرکارترین فیلمسازان کوتاه کشور بدانیم که البته جوایز بسیاری را هم در طول مدت فعالیتش در این عرصه ازآن خود کرده است.
«نامه‌ها، عکس‌ها و آدم‌ها»، فیلم کوتاه ۶ دقیقه‌ای این کارگردان جوان درباره مردی است که قصد دارد مادرش را به خانه سالمندان بسپارد اما اتفاقاتی می‌افتد که چندان خوشایند نیست. خردمندن با این اثر، دومین فانوس خود را هم از دومین جشنواره عمار به دست آورد.
انیمیشن «پدر»، شاید معروف‌ترین اثر کوتاه سیدمحمدرضا خردمندان باشد که اگرچه چهار سال پیش تولید شده اما به لطف فضای مجازی، کمتر کسی است که آن را ندیده باشد. این انیمیشن دو دقیقه‌ای، در بسیاری جشنواره‌های فیلم کوتاه داخلی حائز عنوان شده است.
خردمندان در کنار فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند، ساخت تیزرهای متعدد فرهنگی- اجتماعی را هم در کارنامه دارد که البته تجربه موفقی هم برای او بوده است.
تیزر یک دقیقه‌ای او با عنوان «پیشرفت‌ها» که در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد لوح افتخار چهارمین جشنواره عمار را برای او در پی داشت.

خردمندان پیشنهاد دهنده جایزه ننه عصمت در جشنواره عمار
«بچه و مرد»، فیلم کوتاه دو دقیقه‌ای این فیلمساز شیرازی است که همانند اثر «پدر» به واسطه فضای مجازی، مخاطبان زیادی داشته است.
خردمندان در پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار که با رونمایی جایزه ویژه «ننه عصمت» یکی از متقاوت‌ترین و مردمی‌ترین جوایز سینمایی همراه بود، با فیلم کوتاه «بچه و مرد» لوح افتخار این جشنواره را ازآن خود کرد.
خردمندان مدتی بعد در یادداشتی از حسرتش برای دریافت جایزه خاص عمار گفت و پیشنهادی مطرح کرد که با موافقت دبیرخانه این جشنواره و همت پیرزن یزدی، دو سالی است که «دستکش ننه عصمت»، یادگار سال‌های دفاع مقدس به عنوان جایزه ویژه، به فیلمسازان برگزیده جبهه فرهنگی انقلاب اهدا می‌شود.

توضیح اینکه؛ ننه عصمت، پیرزنی یزدی است که در سال‌های دفاع مقدس برای رزمندگان و بعد از آن‌ هم برای مرزداران دستکش می‌بافته و این کار تا چند سال پیش هم ادامه داشته است تا اینکه مشکل بینایی مانع از استمرار کار می‌شود و اینک با پیشنهاد خردمندان و پیگیری دبیرخانه عمار ، دستکش‌های ننه عصمت، ویژه‌ترین جایزه این جشنواره است.

آنتراکت جهانی ترین اثر خردمندان
«در جریان حمله رژیم صهیونیستی به غزه در تابستان سال ۲۰۱۴ تک‌تیرانداز اسرائیلی با انتشار پستی در صفحه مجازی خود ادعا کرد در یک روز ۱۳ کودک فلسطینی را کشته است»؛ این پست کوتاه، ایده اصلی ساخت انیمیشن «آنتراکت» خردمندان شد که جوایز جشنواره‌هایی همانند چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن و جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» را برایش به همراه داشت.
«کابوس» دیگر انیمیشن خردمندان، روایتی است از فضای ناجوانمردانه‌ تولید و عرضه برای محصولات و تولیدکنندگان داخلی است. این انیمیشن دو دقیقه‌ای لوح افتخار هفتمین جشنواره عمار را ازآن خود کرده است.
«دوئل»، فیلم کوتاه دیگری از محمدرضا خردمندان است که این فیلمساز جوان در آن، زنگ خطر اختلاف طبقاتی را با پرداختن به کودکان کار به صدا درآورده است.
این فیلم کوتاه، سومین فانوس جشنواره مردمی فیلم عمار را برای محمدرضا خردمندان به ارمغان آورد و او را در کنار مستندسازانی همانند مهدی نقویان و محسن اسلام زاده به عنوان یکی از پرافتخارترین فیلمسازان حاضر در این جشنواره مطرح کرد.


«حق الناس»، «گزارشگر»، «مادر»، «جایی میان ابرها»، «میم»، «یک عاشقانه آرام»، «بادکنک‌های سفید»، «هنوز»، «درنگ» و… عناوین برخی دیگر از فیلم‌های کوتاه سیدمحمدرضا خردمندان است که در طول یک دهه کار هنری بیش از ۴۰ عنوان جایزه در جشنواره‌های مختلف برای او به همراه داشته است.
این فیلمساز جوان، اگرچه هم تولیدات کوتاه بسیاری در کارنامه دارد و هم عناوین زیادی توانسته کسب کند اما به گفته خودش با وجود داشتن پیشنهادهای متعدد برای ساخت فیلم بلند، به عشق سینما وارد فیلمسازی نشده بلکه دغدغه‌اش خوب کردن حال مخاطبان بوده و هست که زمانی با نوشتن داستان، ساخت مستند، فیلم کوتاه و انیمیشن این کار را انجام می‌داده و‌ این روزها با اولین تجربه سینمایی‌اش.
سیدمحمدرضا خردمندان فیلمساز خوش‌فکر، مستعد و البته با حوصله و صبوری است که برای ورود جدی به سینما پله‌به‌پله پیش آمده، برخلاف عده‌ای که یک‌شبه و آن هم با رانت ژن‌های خوبشان، سر از سینما در‌آوردند!
خردمندان در گفتگویی درباره رسالت فیلمساز می‌گوید «فیلمساز حق ندارد کسی را ناامید کند، آن که خداست با همه خدایی‌اش آدم را ناامید نمی‌کند، اصلا بالاترین گناه را ناامیدی یاد کرده، فیلمساز که باشد که بخواهد چنین کند؟»

قهرمان جنوب شهری تهران به روایت خردمندان
«بیست و یک روز بعدِ» خردمندان، در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، هم در اکران و هم در داوری با بی‌اعتنایی دست‌اندرکاران جشنواره مواجه شد اما با اقبال مخاطبان، در میان آثار برتر آراء مردمی قرار گرفت.
این فیلم سینمایی، اخیرا در سی‌اُمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان که یک ماه پیش برگزار شد، عنوان پرافتخارترین فیلم را با کسب ۷ جایزه به خود اختصاص داد.


خردمندان، در گقتگویی درباره اولین کار بلندش می‌گوید: در فیلم یک حال خوب وجود دارد که هر کس آن را ببیند دوست دارد به دیگران هم توصیه کند آن را ببینند. خودم نمی‌دانم آن حال خوب از کجا آمده شاید ترکیبی از دلایل مختلف باشد. اما می‌توانم بگویم برویم بعد از مدت‌ها فیلمی را ببینیم که یک قهرمان را به سینما آورده است.»
بیست و یک روز بعد، اولین ساخته سینمایی خردمندان در بلبشوی فیلم‌های به اصطلاح گیشه‌ای و بعضا مبتذل، غنیمتی است برای در کنار خانواده فیلم دیدن و داشتن یک حال خوب‌.
پایان‌بخش اینکه، شاید بعید نباشد که این بار دستکش‌های ننه عصمت هم این بار به دست محمدرضا خردمندان که دو سال پیش از حسرت داشتن‌شان حرف زد، برسد؛ تا هشتمین جشنواره عمار، چند ماهی باید صبر کنیم.