کریمیان، رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی؛

جشنواره عمار حاصل یک اقدام آتش به اختیار است/ وجود ۲۸۰ نقطه اکران فیلم‌های جشنواره عمار در سطح استان

کریمیان،رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: جشنواره عمار هرسال توسعه بیشتری پیدا می‌کند به‌طوریکه از 7 یا 8 نقطه اکرانی در سال اول توانستیم به 280 نقطه اکران در استان برسیم که علت آن مردمی بودن عمار است.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» و به نقل از فارس، شاید از دیدگاه بسیاری از مردم و کارشناسان مشکلات اقتصادی مهم‌ترین معضل کنونی جامعه ما باشد که باید از سمت مسئولین ذی‌ربط پیگیری جدی و برطرف شود، اما در یک نگاه دقیق‌تر می‌توان به این نکته پی برد که فرهنگ، پایه و اساس هر مقوله و به تبع مشکلات فرهنگی زمینه ساز ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی بزرگ‌تر در جوامع می‌باشد که بایستی به آن‌ها رسیدگی شود، چراکه اگر مشکلات فرهنگی و اجتماعی و برخی رفتارهای نادرست از جمله چشم و هم‌چشمی‌ها و عدم قناعت در زندگی که به‌غلط در جامعه رواج پیدا کرده است از جامعه ما رخت بربندد یقیناً بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز به حل خواهدشد، همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها به این نکته اشاره کرده و در دیداری فرمودند: ” فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است، چرا؟ چون فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم، شما ناچار هوا را تنفس می‌کنید چه بخواهید و چه نخواهید، اگر تمیز باشد آثاری دارد و اگر تمیز نباشد آثاری دیگر”

اهمیت وافر مسائل فرهنگی و هنری و تاثیر آن در ایجاد ذائقه و فرهنگ‌سازی جوامع ما را برآن داشت تا گفت‌وگویی با مجید کریمیان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی داشته باشیم و در مورد مسائل فرهنگی و اقداماتی که از سمت سازمان متبوع وی در راستای ترویج و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب صورت گرفته است به بحث و گفتگو بپردازیم که مشروح آن را در ذیل مشاهده می‌کنید:

 

*فارس: در رابطه با فرهنگ و هنر و اهمیت آن نظرات و مواضع بسیار روشنی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده که می‌توان گفت آخرین مورد آن فرمان آتش به اختیار در دیدار با افسران جوان جنگ نرم بود، در راستای حمایت و ترویج این فعالیت‌های فرهنگی و هنری خودجوش و به تعبیر مقام رهبری آتش به اختیارها چه اقداماتی از سوی حوزه هنری استان صورت گرفته است؟

کریمیان: در رابطه با کار فرهنگی در بسیاری از موارد کارها به‌صورت کاملاً خودجوش و مردمی انجام می‌شود چرا که خود جوان‌های انقلابی و مردم آتش به اختیار هستند، جشنواره عمار نیز یکی از موارد آتش به اختیار است که به‌صورت کاملاً مردمی و با کمک حوزه هنری در کشور و به تبع استان در حال اجراست علاوه بر این طرح سرودهای مساجد و تئاتر مساجد از دیگر طرح‌هایی است که در همین رابطه در حال اجرا و پیگیری است.

جوانان فعال ما در بخش سرود حوزه هنری استان پس از سه سال کار و تلاش خانه سرود انقلاب اسلامی را در راستای حمایت از سرودهای مسجدی تأسیس کردند تا بتوانند در قالب این طرح از مساجدی که سرودهای انقلابی تولید می‌کنند حمایت کنند و علاوه بر آن جشنواره سرودی هم در آینده‌ای نزدیک برگزار می‌شود تا این سرودها در یک صحنه بزرگ‌تر به اجرا دربیاید، دفتر تئاتر مساجد حوزه هنری هم از ۷ ماه پیش کار خود را شروع کرده است و در این مدت شش طرح تولیدی داشته است.

به طور کلی در پاسخ به این سؤال باید بگویم که عمده این کارها توسط مردم برگزار می‌شود و ما تنها به‌عنوان یک حامی ایفای نقش می‌کنیم و در حقیقت اگر بتوانیم موجبات تشویق و ترغیب این جوانان حزب‌اللهی و متعهد را بیشتر فراهم کنیم و از این طرح‌ها حمایت کنیم مطمئناً در همان راستایی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند حرکت و به گفته ایشان عمل کرده‌ایم.

 

*فارس: جشنواره عمار یکی از طرح‌هایی بوده که در سال‌های گذشته با حمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی پاگرفته و رشد کرده است، در رابطه روند روبه رشد اکران فیلم‌های جشنواره عمار و استقبالی که از این طرح در استان شده است توضیحاتی را ارائه دهید.

کریمیان: جشنواره عمار در استان هرسال توسعه بیشتری پیدا می‌کند به‌طوری‌که از ۷ یا ۸ نقطه اکرانی در سال اول توانستیم به ۲۸۰ نقطه اکرانی برسیم و سبب این استقبال نیز در مردمی بودن آن هست زیرا این جشنواره مردمی، جشنواره‌ای نیست که درگیر پیچ و خم اداری بوده و یا از سمت‌وسوی خاصی حمایت بشود، به لطف خداوند جشنواره عمار یک جشنواره کاملاً مردمی است که ما تنها این افتخار را داریم که هنرمندان و فعالان ارزشی حاضر در این عرصه را در حد بضاعتی که داریم حمایت کنیم.

جشنواره عمار به لطف خداوند در حال حاضر طرح بسیار بزرگی است و اکران کننده‌های زیادی نیز دارد و بسیاری از اکران کننده‌های فیلم‌ها افرادی هستند که ما آن‌ها را نمی‌شناسیم و آن‌ها هم ما را نمی‌شناسند اما چون پای جبهه فرهنگی انقلاب در میان هست خود این افراد به‌صورت کاملاً خودجوش و بدون هیچ چشمداشت مادی این طرح را در روستاها و مناطق محروم اجرایی می‌کنند. به‌طورکلی باید بگویم که از هر ده اکران مردمی جشنواره عمار شاید ما تنها از یک مورد آن خبرداریم و آن‌ نیز به دلیل مردمی بودن و خودجوش بودن اکران‌هاست.

 

*فارس: فضای مجازی یکی از مهم‌ترین بسترهایی است که می‌توان از آن در جهت معرفی و تقویت فرهنگ انقلابی به جوانان جامعه استفاده کرد، حوزه هنری چه اقداماتی در استفاده بهینه از این فضا و ترویج فرهنگ انقلابی داشته است؟
کریمیان: مطمئناً فضای مجازی یکی از حوزه‌هایی است که جریان انقلابی بایستی به آن ورود پیدا کند و جریان تولید محصولات فرهنگی را در آن تقویت کند و در این راستا حوزه هنری استان و سایر دوستان فعال در حوزه رسانه طرح‌ها و محصولاتی را ارائه کرده‌اند که از طرف حوزه هنری استان اخیراً یک طرح در حال اجرا است که در قالب یک طرح رسانه‌ای خاطرات طنز و نکته‌دار شهدا را در قطعات یک دقیقه تا سه‌دقیقه‌ای ضبط می‌کنیم، تا انشا الله نهایتاً در یک چهارچوب مسنجم و کامل در جشنواره عمار منتشر شود و مورد استقبال مردم نیز قرار بگیرد.

 

*فارس: در بین صحبت‌ها به مسأله تئاتر مساجد اشاره کردید، این طرح با چه رویکردی در مساجد استان در حال اجراست و با چه میزان استقبال مواجه شده است؟

کریمیان: ما معتقدیم هنر بایستی مردمی شود و هنری که مردمی باشد هم با استقبال مردم مواجه می‌شود چراکه کاری است ساخته ‌و پرداخته خود آن‌ها است. در زمینه تئاتر، تئاتر بزرگ فصل شیدایی که توسط مجموعه محرم کارشده است و تئاتر غریب شام از جمله تئاترهایی هستند که مردم به‌اندازه‌ای از آن‌ها استقبال می‌کنند که بلیت آن‌ها نایاب می‌شود و علت این استقبال را نیز باید در علاقه و عرق مردم به این‌گونه مسائل یافت.

در همین راستا تئاتر مساجد نیز با رویکرد مردمی کردن هنر در حال اجراست همانطور که جشنواره عمار نیز مصداق یک هنر مردمی است به این جهت که معتقدم در جشنواره عمار محصولاتی ارائه می‌شود که تولید خود مردم بوده و برای مردم نیز اکران می‌شود، تئاتر مسجد نیز می‌خواهد با الگوگیری از جشنواره مردمی عمار تئاترهای دهه شصت را زنده کند. دردهه شصت ما در مساجد در خط مقدم جبهه نیز حتی اجرای تئاتر داشتیم و به این باور رسیدیم که این تئاتر تئاتری هست که می‌تواند مردم را متحول کند و مردم را به مساجد بکشاند و در عین ساده و بی‌آلایش بودن مخاطب وسیعی را نیز جذب کند.

در سطح استان نیز جوانان فردوس و جوانان بشرویه با کمترین امکاناتی که در اختیار داشتند صحنه خرابه شام و اسارت کاروان حضرت زینب در مسیر شام را به اجرا درآوردند که به دلیل خلوص نیتی که داشتند با استقبال گرمی از سمت مردم مواجه شد و حدود دو هزار نفر از این برنامه بازدید داشتند.

 

*فارس: شعرسرایی نیز یکی دیگر از زمینه‌هایی است که می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری در مقابل تهاجم‌های فرهنگی و به تعبیر مقام معظم رهبری شبیخون‌های فرهنگی دشمن استفاده کرد، در این رابطه حوزه هنری برنامه خاصی را در استان پیش برده است؟

کریمیان: شاعران استان در زمینه شعر سرایی با مضامین انقلابی و مذهبی بسیار فعال هستند که نمونه آن همین شب‌شعری است که به مناسبت دهه کرامت برگزار شد که اکثر آثار در مدح و ستایش امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) بود علاوه براین مورد ما اعتقاد داریم که بنا به فرموده مقام معظم رهبری با تقویت گویش‌های محلی می‌توان جلوی تهاجم‌های فرهنگی را گرفت به این سبب که هویت منطقه مانند درختان گز داخل کویر هست که خاک ما را تثبیت می‌کند، پس درنتیجه روی این گویش‌ها تأکید داریم و همیشه در تمام مراسم شب‌شعر خودمان حتماً دو نمونه شعر گویشی و محلی داریم امسال هم کارهای خوبی در این زمینه از سمت مجموعه‌های فرهنگی انجام‌شده که اگر توفیق باشد در راستای چاپ آثار گویشی نیز تلاش خواهیم کرد.